– Vi blander Super Smash Bros. med Warcraft III-mod

Nytt norsk spillstudio lager intense robotkamper for inntil åtte spillere.

Thomas Munthe lover heftige robotkamper i Corroded. Skjermbildet er fra en veldig tidlig utgave av spillet.
Martin Kynningsrud Størbu/Gamer.no

HAMAR (Gamer.no): Rett ut fra skolen til utviklere på heltid, det er blitt hverdagen til det ferske spillstudioet Encircle Games fra Hamar. Som en del av spillsamfunnet Hamar Gaming Collective, er de omringet av dyktige utviklere fra Krillbite, Moondrop og Sarepta. Heftige robotarenakamper er deres første prosjekt.

Corroded var spillet gjengen jobbet med under bacheloroppgaven. Uten helt å vite hva de ønsket å lage, hentet de etter hvert inspirasjon fra Warcraft-serien.

– Ideen med Corroded var å lage en egen versjon av Warcraft III-modifikasjonen Warlock, men vi måtte gjøre det mer unikt, forteller Thomas Munthe, animatør i Encircle Games til Gamer.no.

Spillet har forandret seg mye siden bachelorjobbingen, men det henter fortsatt inspirasjon fra Warlock. Munthe kaller det en miks mellom Warlock og Super Smash Bros'. Corroded var også egentlig et MOBA-spill, men Munthe sier at det nå er mer et «arena brawler»-spill.

Trailer for spillet.

Som det ferskeste medlem av Hamar Gaming Collective, sitter Encircle Games for seg selv i egne lokaler, mens resten av samfunnet sitter under samme tak i Torggata. Med kun en kort spasertur i mellom, er hjelpen uansett ikke langt unna.

– Det er et godt samarbeid oss studioene imellom. HGC hjalp oss blant annet med den første søknaden til Norsk filminstitutt. Så vi er kjempefornøyd med å være en del av kollektivet, forteller Munthe.

På senhøsten i fjor ble søknaden innvilget og studiet mottok 200 000 kroner i støtte fra Filmfondet. Resten av finansieringen har gjengen selv stått for.

Potensielt intenst

Corroded er et flerspillerspill for to til åtte spillere, i form av roboter, på en arena. For å degenerere helsen til motspillerne raskere, kan man prøve å dytte dem ut av banen. Arenaen vi prøvde var omringet av lava. I tillegg endres banen i løpet av hver runde. Ved at banene blir mindre og mindre kan det åpne for ganske intense robotkamper.

I demoen vi fikk prøve, var det kun én robot tilgjengelig. I tillegg til standardvåpenet, kunne vi velge mellom totalt fem egenskaper å oppgradere roboten med. Blant annet en virvelvind som drar med seg motspilleren langt ut på det åpne lavahavet. Den virket vel kraftig, men Munthe lovet at den skulle bli nedjustert noe. Det vil også være flere kamproboter ved lansering.

Konseptbilde av en robot.

– Det blir seks forskjellige roboter i spillet. Hver robot har unike egenskaper, men det er også flere egenskaper som kan brukes på tvers av klassene, forteller Munthe.

Spillet er også rundebasert. Ettersom Corroded fortsatt er på et tidlig stadium i utviklingen, har ikke utviklerne bestemt seg for antall runder, men i private kamper blir det nok mulig å velge rundeantall selv. Under vår demo var hver kamp på fem runder. Etter hver runde mottar hver spiller poeng som kan brukes på å kjøpe egenskaper. Poengene er basert på hvor mye skade man gir og hvor mange motstandere man tar ut.

Ettersom resten av Encircle Games var på Norwegian Gaming Awards i Trondheim, var det kun Munthe og undertegnede som tok form som roboter og kjempet om liv og død midt i lavahelsiket. Kontrollerne er lette å sette seg inn i: WASD-tastene for å bevege roboten, mus for å sikte og musepeker for å skyte. For en som ikke spiller annet enn Football Manager på PC, tok det litt tid å bli vant med kontrollerne. Munthe var uansett overlegen fra start til slutt uten at jeg kan skylde på noe som helst.

Jeg skal ikke legge skjul på at det føltes litt tomt med kun to spillere på en arena som er beregnet på åtte spillere. Med skudd susende rundt robotørene og en bane som bare ble mindre og mindre, fikk jeg likevel et kort innblikk i hvor hektisk det kan bli. Dessverre var det lenge mellom opplevelsene, men man kan se for seg hvor heftig det kan bli med maksimalt antall spillere.

– Vi valgte å gå for en alle-mot-alle-modell. Ved lagbaserte MOBA-er kan man fort oppleve å bli skjelt ut av andre hvis man gjør det dårlig. Det kan skremme folk vekk fra spillet. Vi ønsker å appellere til både kjernespillerne og de som spiller for gøy, forteller Munthe.

Kampene skal på arenaer som blir mindre og mindre utover i oppgjøret.

Historie og stil

Corroded utspiller seg i en mørk og dystopisk fremtid, der folket er i ferd med å bygge seg opp igjen. Arenakamper med avanserte roboter har blitt svært populært og sammenlignes med oldtidens arenaer i Roma. Både fattige og rike stiller til start, og for en fattig kan seier være en vei ut av fattigdom. De fattiges roboter er ofte bygget opp av skrapmetall, mens de rike har mer avanserte og flotte roboter. De forskjellige arenaene gjenspeiler også hvor de er fra.

Historien er ikke nødvendigvis viktig i et flerspillerspill, noe Munthe understreker, men det er uansett kjekt å vite hvorfor ting er som de er.

Utviklerne beskriver designen i Corroded som en semirealistisk stil med tegneserieaktige undertrekk. Grafikken er for så vidt helt grei på dette tidspunktet, men det må være lov å håpe på et kraftig ansiktsløft før lansering i 2016.

Det var kjedelig at vi ikke prøve spillet med flere enn to deltakere. Encircle ser ut til å legge et godt fundament for videre utvikling av Corroded. Mye avhenger av hvor variert og balansert de klarer å gjøre det, samtidig som de gjør det kompetitivt nok. Munthe nevner at de vurderer å implementere en spillerrangering, men på dette tidspunktet er det ikke klart på hvilken måte.

Filmfondet delte akkurat ut 6 millioner kroner til nye, norske spillprosjekter:
Sjekk hva Among The Sleep-gjengen jobber med »

Siste fra forsiden