World Rally Championship

Årets Rally-VM ble nettopp avsluttet. Petter Solberg gjorde det vel ikke fullt så godt som vi hadde håpet, men med World Rally Championship på PSP har du muligheten til å rette på akkurat det.

Det har blitt en årlig foreteelse med lisensierte World Rally Championship-spill på PlayStation 2. De kommer normalt sett like før årets mesterskap er omme og inneholder et lite utvalg virkelige baner i tillegg til alle de offisielle lagene. Med Sony PSP fikk vi spillere enda en plattform vi kunne spille mange av favorittspillene våre på. EA har gitt ut håndholdte versjoner av sine sportspill og bilspill, suksesserier som Tony Hawk’s har også kommet til håndholdt. Og nå har altså Sony bestemt seg for å gi oss en miniutgave av deres eminente WRC-serie.

Mer innhold hadde vært ønskelig
Sony har fått en del pepper for at WRC Evolved, årets PlayStation 2-utgivelse, var for amputert i forhold til fjorårets utgave. WRC til PSP tar den enda litt lenger og har enda mindre innhold, noe som kanskje ikke er rart med tanke på plattformen det er utgitt til, og dens begrensninger. Her er det bare fire baner per land, og den ene av dem er i de fleste tilfeller bare en av de tidligere banene kjørt i motsatt retning. Du får heller ikke tilgang til en del av det ekstra innholdet Evolved bød på for å veie opp for få baner. En del av innholdet i Evolved klarer vi oss fint uten, det er tross alt rally dette skal dreie seg om. Flere baner per land hadde vi derimot tatt imot med åpne armer.

I det du starter opp spillet får du en snerten liten introvideo som har lånt mye fra WRC-sendingene på TV. Musikken er den samme og det er også mange av de grafiske elementene. Menysystemet som følger er spartansk, men velfungerende. Valgene er få, men dekkende, og gir mye av det samme som i PlayStation 2-versjonene av WRC. Du kan blant annet velge kjappløp hvor du blir satt i en tilfeldig bil på en tilfeldig bane. Her skal du kjøre mot tidene til alle fabrikkførerne i verdensmesterskapet. Om presset av konkurransen mot Francois Duval, Sebastian Loeb eller Petter Solberg blir for stort kan du heller velge å trene litt ved å kjøre kun mot klokka og dine egne bestetider.

Kjør mot rallystjernene
Det er dog ikke disse valgene som er hovedinnholdet i et WRC-spill. Det som gjelder er tross alt verdensmesterskapet selv. Hvor gøy er det egentlig å putre rundt på egenhånd når du vet at en rekker verdensmestere venter rundt neste sving? Velg bil og fører og du er klar for din debut i verdens desidert kuleste bilsport. Glem trygge formel 1-biler og 100 trøtte runder på asfalt. Det er grus, snø og 20 centimeters klaring til trærne på siden av veien som gjelder.

Det er som sagt bare fire løp per land i spillet, da er det godt å vite at du har hele 16 land som venter på deg. At det er fire baner er forsåvidt en sannhet med modifikasjoner. Til å starte med har du nemlig bare tilgang til tre baner. Resten låser du opp etter hvert som du kommer lenger ut i spillet. Du kan velge å starte mesterskapet som nybegynner eller profesjonell. Etter hvert som du vinner løp og sesonger får du låst opp ytterligere to vanskelighetsgrader. Da får du også tilgang til flere baner og biler.

PlayStation Portable er en ”liten” håndholdt konsoll som er beregnet for bruk utenfor hjemmet. Den er for eksempel en velsignelse på 30 timer lange reiser rundt jorden med ispedde stopp på kjedelige flyplasser. Det blir dermed en ganske annen opplevelse å spille på denne maskinen enn på en PlayStation 2 eller en annen tv-konsoll. Borte er mulighet for ratt og full analog styring. PSP-versjonen av WRC er laget med tanke på dette, og den relativt realistiske kjørefølelsen fra de store konsollene er borte. Her er det gassen i bunn, håndbrekk og ”Scandinavian flick” som gjelder. Klarer du å flikke nok og kutte svingene riktig kommer du langt. Teknisk kjøring kan lønne seg, men er ikke like viktig som i storebroren på PlayStation 2. Dette gjør at bilene føles litt mer flytende og uberegnelige, men moro er det lell.

Håndholdt destruksjon
Det var en relativt stor overgang å gå fra WRC4 på 120” til WRC på PSP og dens noe mindre skjerm. Heldigvis har ikke grafikken måttet bøte altfor mye sammenlignet med de større versjonene. Med tanke på konsollen spillet er laget for er bilene godt modellert, og de er fortsatt like destruerbare som de er på PlayStation 2. At du kjører dem i filler utseendemessig har dessverre ingen direkte påvirkning på hvordan bilene oppfører seg. Det andre grafikkelementet i WRC er banene. De har blitt ganske forenklet, blant annet er det færre trær og mindre skog enn vi er vant til. Banene er fortsatt så utfordrende lagt opp og pent modellert at det fungerer greit. En del teksturer går igjen, blant annet i veien. Dette er bare synlig når kamera er plassert over bilen. Ettersom spill som dette kun burde spilles med kamera plassert over panseret eller i støtfangeren er ikke dette noe som plager nevneverdig.

Syntetisk Subaru
Lyden i spillet følger opp det litt enkle inntrykket man får av spillet som helhet. Nå er det forsåvidt sjelden at bilspill høres særlig realistiske ut. Bilene høres alltid litt for pinglete ut og det smeller og spraker ikke på langt nær like mye som i virkeligheten. I World Rally Championship er det dessverre enda litt dårligere enn vanlig. Noen av bilene høres relativt realistiske ut, med Skodaen som høydepunkt. Subaruen har den rette lyden av turbo og eksos som popper frenetisk i det du slipper gassen, men dessverre er resten av lyden til Petter Solbergs bil altfor metallisk og syntetisk. Det samme gjelder de fleste andre bilene. Til tross for at dette ”kun” er et spill for PSP burde det være mulig å få lyden bedre enn her. Jeg vil helst kjenne hvinet av turboen og det ville hylet av ekstrem eksos når jeg spiller spill som dette. Det skal være litt som å stå langs banen i virkeligheten. Dessverre makter ikke WRC på PSP å oppfylle dette ønsket. At det spilles musikk i bakgrunnen når du kjører sier kanskje sitt om at dette er mer arkade enn rally. Dermed er det kanskje ikke er mer å regne med.

Jeg er på grensen til rallyfanatiker og spiller alle rallyspill jeg klarer å legge mine klamme never på. Det er kun en uke siden jeg sto på sidelinjen i det Francois Duval kjørte over målstreken på siste etappe i Australia. Når jeg fikk muligheten til å gyve løs på WRC på PSP grep jeg den tvert. Tenk å kunne spille rallyspill hvor som helst og når som helst. Siden spillet ankom har jeg gjort fint lite annet enn å kjøre hardt i en snerten Skoda Fabia WRC. Til tross for de ankepunktene jeg har nevnt over har jeg satt pris på hvert eneste øyeblikk. Det er kanskje ikke et like solid spill som storebror på PlayStation 2, men det er uansett moro, svært moro. Noen elementer skuffer litt, men pakken som en helhet underholder time etter time. Er du en brøkdel så interessert i rally som jeg er burde du helt klart unne deg dette spillet.