Guide

God of War Ragnarök

7 ting du bør vite før du spiller God of War Ragnarök

Santa Monica Studio

God of War Ragnarök ble lansert tidligere denne uken, og selv om spillet i perioder kan være til forveksling likt forgjengeren fra 2018, er det også en del nytt man bør være obs på underveis. Dette gjelder særlig på gameplay-fronten, hvor det er mange små og store forbedringer siden sist, men det er også noen aspekter knyttet til Kratos' liv og levnet som bør nevnes før man legger ut på norrønt tokt.

Her får du derfor servert syv punkter det kan være greit å ta med seg før du tar opp kampen med Odin, Tor og resten av æsene.

LES OGSÅ: Vår anmeldelse av God of War Ragnarök »

Les deg opp på hovedpunktene fra Kratos' greske eventyr

Tro det eller ei, men God of War fra 2018 var faktisk det syvende store spillet i rekken om spartaneren Kratos. Dette betyr at det er mye forhistorie å lese seg opp på hvis man ønsker det, men noe av det virkelig geniale med 2018-spillet var måten dette på langt nær var noen nødvendighet.

Se tilbake.
Espen Jansen/Gamer.no

I stedet presenterte utviklerne en kjent figur i et splitter nytt univers, og med et par nevneverdige unntak trengte man liksom ikke vite om så mye om hva Kratos hadde gjort i Hellas for lenge, lenge siden.

Det samme gjelder til dels også i Ragnarök, men denne gangen vil en del av de viktigste øyeblikkene miste sin slagkraft hvis du ikke vet hvor Kratos kommer fra og hvilke indre demoner han må kjempe mot. Du trenger selvfølgelig ikke vite alt som skjedde i Grekenland for å få noe ut av dette nye spillet, men se gjerne en kort oppsummering på YouTube.

Se spillets innebygde «recap»

Hvis du også er litt tåkete på nøyaktig hva som skjedde i 2018-spillet, følger det faktisk med en innbakt oppsummering av det spillet i hovedmenyen til God of War Ragnarök. Her ser Kratos meningsfullt inn i et leirbål, hvor vi kan se konturene av hendelsene som ledet fram til Baldurs død og begynnelsen på Fimbulvinter.

Her var det faktisk et par elementer jeg rett og slett hadde glemt helt på de fire årene som har gått siden forrige spill i serien, og du kan banne på at dette er ting som kan bli viktige også på denne reisen.

Ragnarök har et såpass formidabelt tempo at det ikke blir mye tid til mimring utover i spillet, og gjennomgangen er såpass kort og oversiktlig, at dette er noe alle bør få med seg.

Hvem var dette igjen?
Espen Jansen/Gamer.no

Lek deg med grafikkmodusene

En av de store fordelene med nye konsoller, er muligheten til å trikse og fikse på grafikk og bildefrekvens så mye man vil, og PlayStation 5-utgaven av God of War Ragnarök har selvfølgelig en rekke forskjellige moduser å velge mellom.

Hvorvidt du foretrekker kjapp bildefrekvens eller høyere oppløsning vil være en ren smakssak. Selv spilte jeg gjennom hele reisen i «Favor Quality»-modus, med «High Frame Rate Mode» aktivert. Dette ga meg klokkerene 40 bilder i sekundet, med en oppløsning på et sted mellom 1800P og 2160P.

Selv om det er mye som skjer når man først havner i kamp, har ikke spillet et enormt høyt tempo, og spillet krever heller aldri den form for reaksjonsevne som 60 bilder i sekundet kan bidra til. Alt dette er som sagt en ren smakssak: Spillet er svært teknisk sterkt, slik at du uansett hva du velger vil få en god opplevelse. Her er det bare å eksperimentere.

Tilpass spillopplevelsen etter dine behov

Med noen tilpasninger kan man sikkert også spille med føttene.
Espen Jansen/Gamer.no

De siste årene har tilgjengelighet blitt et stort tema innenfor spillmediet, og de største PlayStation-spillene gjør dette bedre enn de fleste andre på markedet. Dette gjelder følgelig også for God of War Ragnarök, som ikke bare har en av de mest omfattende «accessibility»-menyene jeg noensinne har sett, men som også lar deg endre ganske drastisk på spillets gameplay.

Her kan du for eksempel endre på hvilke knapper som skal brukes til hva og hvor mye informasjon som skal vises på skjermen til enhver tid, men som også kan la deg plukke opp gjenstander automatisk, gi deg mer tid til å løse enkelte gåter eller la deg få flere «checkpoints» i møte med vanskelig minibosser.

Det er ingen trofeer knyttet til vanskelighetsgrad, slik at man her får lov til å kløne, utforske og mestre spillet på nøyaktig den måten man ønsker.

Bytt mellom våpen

Når du først har kommet ordentlig i gang, vil du fort merke at det er mye å sette seg inn i, og det blir ikke noe bedre av det faktum at man i dette spillet har to våpen helt fra begynnelsen av. Etter hvert vil slåssingen falle mer og mer på plass, og en av nøklene til å lykkes i møte med drauger, alver og einherjere er nettopp det å bytte mellom våpen underveis.

Akkurat som i 2018, er våpnene basert på is og ild – disse elementene blir stadig viktigere utover i spillet, og vil etter hvert kunne forsterkes og kombineres for å volde enda mer skade. Nytt av året er blant annet muligheten til å lade opp våpnene med ekstra elementær kraft ved å trykke på trekant med ulik timing. Dette virker noe klønete til å begynne med, men blir gradvis mer og mer naturlig i møte med sterkere og mer varierte fiender.

Utover kampene, brukes også våpnene for å utforske og løse en rekke unike gåter på tvers av de ni riker – øksa kan kastes langt og fryser ting den berører, mens knivbladene setter fyr på ting og lar Kratos kaste seg over avgrunner.

Enkelte fiender er svake mot en eller flere av elementene du besitter.
Espen Jansen/Gamer.no

Oppgrader evnene dine

Utover i spillet får man også muligheten til å oppgradere evner og spesialangrep. Ragnarök har flust av ferdighetstrær å leke seg med, og noe av det beste med hele spillet er hvordan man ikke bare kan lære seg nye angrep, men også videreutvikle de angrepene man bruker mest.

Dette oppdaget jeg ikke før en god stund ut i spillet, men er altså forkledd som ulike «skill labours». I korte trekk er det snakk om utfordringer som belønner deg for å utføre angrep og teknikker på fiender gjentatte ganger, og på denne måten oppfordrer spillet til variasjon i løpet av reisen.

Ved å fullføre disse utfordringene blir man stadig sterkere, blant annet ved at man lærer seg å svimeslå fiender fortere og tåle mer skade mens man utfører det aktuelle angrepet.

Veksl mellom hoved- og sideoppdrag

Noen områder er mer fokusert på sideoppdrag enn andre.
Espen Jansen/Gamer.no

God of War Ragnarök foregår i et univers som blir stadig større jo mer du spiller, og hvert av de ni rikene har forskjellige særegenheter, utfordringer og sideoppdrag man kan bryne seg på. Et av de tidligste områdene man snubler over er for eksempel Svartalfheim, hvor man kan farte rundt i båt for å lete etter skatter og utføre oppdrag for blant annet Mimir.

Litt av magien med de moderne God of War-spillene er hvor god flyten er på tvers av både historie- og sideoppdrag, og i min oppfatning er dette en opplevelse som er desidert best når man veksler jevnlig mellom de to halvdelene. Dette betyr at det lønner seg å ta avbrekk fra handlingen når det virker naturlig – ofte blir man faktisk oppfordret av de andre figurene til å utforske verdenen rundt seg.

På samme måte vil det også være øyeblikk hvor det er unaturlig å ta pauser fra historien, og da er det ingenting i veien for å gjennomføre to-tre historieoppdrag på rappen. Ingen av de åpne områdene blir noensinne låst etter at de først er oppdaget, og som et litt utypisk «metroidvania», får man også nye evner som lar deg se tidligere områder i et nytt lys. En perfekt avstikker for når man trenger litt ekstra «loot» i møte med en slu gudekonge.

Har du noen tips til andre spillere? Del dem i kommentarfeltet nedenfor.

Siste fra forsiden