Trials Rising

Trials Rising gir en mestringsfølelse uten like

Ubisoft leverer sitt beste spill i Trials-serien.

Det er cirka fem år siden touchpadden er blitt så mye brukt. Tvangstanken om å fullføre løpet uten fall kan ikke fortrenges. Det skal være perfekt og timet til minste detalj. Slik en alpinutøver gjør memoreres banen i hodet. «Salto der, brems der og gass her, så under røret og opp på rampen.» Etter å ha brukt snaue 20 minutter på å perfeksjonere løpet mot konkurrenten «Golden Nugget,» ligger den transparante karakteren over over 15 sekunder bak på klokka. Touchpadden trykkes på igjen, det er fortsatt ikke bra nok.

Trials Rising er det nyeste spillet i Trials-serien, og som alltid tar det sted i et to-og-en-halv-dimensjonalt univers hvor du skal ta deg fra A til B på en motorsykkel. På veien møter du en rekke hinder, hopp og eksplosive tønner som skal gjøre livet ditt vanskelig. I Trials er det ikke mange knep du kan ta i bruk for ta deg forbi hindrene. Det eneste du kan gjøre er å gasse, bremse og balansere deg fra venstre til høyre på sykkelen. Disse kontrollene er meget følsomme, som i alle Trials-spill, så det skal mye finpussing til for å oppnå mestring. Klarer du det, kan du for eksempel bestige Mount Everest på motorsykkel. For i Trials handler det ikke om flaks, det handler om evne.

Nytt verdenskart og karrieremodus

Det første man legger merke til med Trials Rising er hvordan man velger løpet som skal kjøres. Det er slutt på den ikoniske Trials-menyen hvor man velger hvert enkelt løp fra easy til extreme på en litt kjedelig meny. Spillet introduserer et verdenskart hvor kan se hvor løpene tar sted, enten om du kjører på en strand i Kambodsja eller i på en frossen fjord i Norge.

Trials har plutselig fått en karrieremodus. Etter hvert som du oppnår progresjon i spillet blir flere løp og verdensdeler tilgjengelig på verdenskartet. Det er ikke lenger bare ett løp som blir tilgjengelig av gangen i motsetning til forgjengerne. For første gang står du fritt til å kjøre løpene du selv ønsker, og det å velge sin egen vei føles veldig befriende.

Etter hvert som du spiller blir kartet fylt med forskjellige løp i alle deler av verden. (Bilde: Cato Bohnhorst/Gamer.no)

Ting tar tid

Du får meget god tid til å mestre kontrollene før du møter en real utfordring. Noe innføring i de gamle kontrollene er forståelig, men at det skulle ta flere timer før en ordentlig utfordring dukket opp er litt dempende for spillets opplevelse. Du føler du kjører det samme løpet gang på gang, bare med en annen bakgrunn og i et annet miljø.

De fleste løpene kan kjøres ferdig på under to minutters tid, derfor skulle man tro at innlastningsskjermene skulle ta mindre tid. Det er ikke Read Dead Redemption-takter, men at hver eneste «loading screen» tar om lag ett minutt, drar ned tempoet i spillet. Rockemusikken som er ment til å få blodet til å pumpe blir mer klein når du sitter og stirrer på en grå skjerm full av røyk, ventende på at løpet skal starte.

Stadionløpene byr på kappløp mot andre fysiske spillere. (Bilde: Cato Bohnhorst/Gamer.no)

Når du først møter en utfordring kan du sitte fast lenge. Trials krever mye når det kommer til navigering på de mer vanskelige løpene og det kan ta en stund før de rette kombinasjonene med gass, brems og balanse sitter i fingrene. Når dette endelig er i boks, sitter du igjen med en ekstremt god mestringsfølelse. Hvis utfordringen blir for stor kan Professor Fatshady ved University of Trials hjelpe deg.

University of Trials er en av nyvinningene som settes stor pris på. Du trenger ikke lenger å ty til YouTube-kanalen til Professor Fatshady lenger. Trials-skolen hjelper ikke bare nybegynneren, men også den rustne Trials-spilleren. Trials-professoren lærer deg alt som er av tips og triks på hvordan du kan unngå de eksplosive tønnene og hvordan du kan mestre de vanskeligste hinder. Skolen er en meget fin nyhet til spillet. Du kan endelig øve deg på spesefikke hinder og det kan det være lurt å besøke skolen etterhvert som du går opp i nivå og banene øker i vanskelighetsgrad.

Bredt spekter av kosmetikk

Den meget diskuterte «loot»-boksen er introdusert til Trials. (Bilde: Cato Bohnhorst/Gamer.no)

Trials har latt deg endre på karakteren din før, men I Trials Rising blir dette tatt til nye høyder. Med en rekke obskure muligheter og tusenvis av kombinasjoner på hvordan du kan se ut, og med alt fra klovnemasker, samurai-hjelmer til skinnende diskotøy, kan du mildt sagt skille deg ut i mengden.

Som med de fleste andre spill i dagens marked anskaffer man slikt ved hjelp av valuta i spillet eller ved å åpne «loot» bokser. Her kan du velge om vil bruke penger eller om du vil bruke tid. Heldigvis er ikke boksene vanskelige å skaffe seg. Du får én kasse for hvert nivå du går opp, pluss at det er en utfordrer-modus. I denne modusen har du kun tre liv på å slå tre forskjellige tider. Slår du den første tiden går du videre og utfordrer en vanskeligere tid. Selv bare ved å slå den første utfordreren mottar du ti utfordrer-bokser.

I likhet med tidligere Trials-spill så er det en rekke antall ekorn som gjemmer seg på forskjellige steder i spillet. Dette er Trials gode gamle Easter egg. Det som er bra med ekorna i Trials Rising er at de ikke bare er samleobjekter. Finner man et ekorn får man fem nøtter og 100 XP i belønning. Nøttene kan du bruke på forskjellige klær og modifikasjoner til sykkelen din. Det gjør det mer tilfredsstillende å finne ekorna i Trials Rising sammenlignet med forgjengerne. Du får en finnerlønn underveis og ikke bare en trophy eller achievement når du har funnet alle.

Fra paniske Russland til avslappende Asia

Når det kommer til løpene så er det veldig mye pent å se på. Etterhvert som du oppnår progresjon, blir løpene mer og mer kreative. Du får forskjellige opplevelser ut i fra hvor du er i verden. Løpene i Asia er ofte fylt med nydelige fjellandskap, luftballonger, asiatisk kunst og kultur. Løpene er rolige i den forstand at de ofte bestod av høye hopp som ga deg tid til å se på det rundt. Kontrastene ble veldig store hvis man skulle kjøre et løp i Russland og Sibir. Her var løpende langt mer stressende. Bevegende fly og tog fylt med bomber sørget for paniske stunder hvor man gikk inn i mål med en lettelse og kunne senke skuldrene.

Du kan spille basketball på Trials vis i Skillgames. (Bilde: Cato Bohnhorst/Gamer.no)

Det kan bli slitsomt og starte på nytt en rekke antall ganger på grunn av den ene eksplosive tønna du ikke kommer deg over. Trials er spillet som kan spilles i en evighet hvis ting går bra og hvis du møter veggen kan det fort bli frustrerende. Da er det alltids godt å kunne ta turen til Trials Skillgames. Her er det flere forskjellige løp som setter deg på prøve på et annet hvis enn de vanlige banene. Disse løpene er minst like frustrerende, men de gir en annen utfordring enn det man er vant til. Enten om du skal dunke en basketball, kjøre på bakhjulet eller sprette så langt som mulig på eksplosive tønner.

Du kan også teste din egen kreativitet i Trials banebygger. Med et flust av forskjellige muligheter kan du lage din egen drømmebane eller din venns værste mareritt. Her får du også muligheten til å laste ned en rekke forskjellige baner laget av andre.

Trials Rising er uten tvil det beste spillet i serien så langt. Det nye verdenskartet gir spilleren et preg av identifikasjon. Det settes alltid pris på når Norge er en del av en film eller et spill, også nå. Jeg blir glad av å se hvilken måte Norge blir framstilt i motsetning til banene i Russland. Det å kunne kjøre opp eller ved kjente landemerker som Eiffeltårnet, Romas Colosseum og Mount Everest er litt klisjé, men det finnes første gang et virkelighetspreg i Trials.

Finpussing av små fingerbevegelser er for spesielt interesserte, men detaljene som er lagt til i Trials Rising gjør at enhver person kan nyte dette spillet. Trials kan gi en tilfredstillelse uten like da veien til mål kan føles lang. Det å vinne den desperate kampen mot klokka og fullføre det perfekte løpet er unik. De kreative banene fylt med bevegelige hindre som setter deg ut gir et ekstra preg av spenning og du aner ikke hva som venter etter neste hinder.

8
/10
Trials Rising