Sniktitt

Audiosurf

Musikalsk mesterverk

Audiosurf + Machinae Supremacy: Spill blir faktisk ikke mye råere enn dette.

Audiosurf er ganske enkelt genialt. Denne kommende utgivelsen kombinerer to ting de aller fleste av oss liker, nemlig spill og musikk. Før du starter å spille kan du velge en låt fra harddisken din (eller en gratislåt fra Audiosurf Radio), og så vil spillet lage en psykedelisk bane basert på denne låten, med bakker, svinger og visuelt fyrverkeri som følger låtens rytme og intensitet. Du kan egentlig tenke på Audiosurf som et spillbart musikkvisualiseringsprogram.

Lekker presentasjon

Imponerende visualisering

Teknisk sett er Audiosurf svært imponerende. Det tar bare få sekunder å lage en bane basert på en låt, og resultatet er både visuelt slående og fullstendig spillbart. Selvsagt er det noen typer låter som passer litt bedre enn andre, men jeg prøvde alt fra tungt og hardt til svevende og mykt, og det meste fungerte glitrende med spillet. Audiosurfs slagord er «ride your music», og det er faktisk veldig treffende.

I sin reneste form er Audiosurf et veldig enkelt racingspill, hvor du følger en fastsatt bane og må treffe eller unngå ulike blokker som ligger i veien. Men spillet inneholder en rekke ulike spilltyper, og det enkle grunngameplayet blir raskt mye mer avansert og spennende. Hovedmodusen blander inn elementer av Tetris, og inviterer deg til å lage kombinasjoner ved å fange blokker i ulike farger mens du kjører.

La oss for eksempel si at det ligger to røde blokker etter hverandre i filen mest mot venstre. Kjører du over dem, vil de lande i et lite område under banen, hvor de blir liggende etter hverandre i samme kolonne. Kjører du så over en ny rød blokk, i filen ved siden av, vil den lande ved siden av de to blokkene du allerede har samlet. Etter en kort stund vil de tre blokkene kombineres, og forsvinne fra spillområdet.

En enkel kombinasjon

Det høres nok litt komplisert ut når det beskrives som dette, men i praksis er det ikke vanskelig å skjønne konseptet. Som vanlig er det slik at jo større kombinasjoner du klarer å samle, jo mer poeng får du. I tillegg er noen blokker langt mer verdifulle enn andre, så det kan lønne seg å være litt selektiv når du samler dem opp (noe som selvsagt kan være lettere sagt enn gjort når du suser gjennom banen i rakettfart).

Mange spilltyper

Spillet har også andre moduser, og om du ikke bryr deg særlig mye om Tetris, kan du spille en langt enklere versjon av spillet hvor du bare trenger å konsentrere deg om å unngå grå blokker og treffe fargede blokker. Det er fortsatt skikkelig morsomt, og tro ikke at mangelen på kompleksitet gjør dette til noen lett spillmodus. Spiller du for eksempel den heftige Machinae Supremacy-versjonen av Commodore 64-låten Sidology Episode 3 kan du se frem til syv minutter med fullt kjør, hvor du må holde pusten i de mest intense partiene.

Om dette høres litt for voldsomt ut, kan jeg berolige deg med at spillets moduser er inndelt i tre ulike vanskelighetsgrader, og om det ikke er nok finnes det også mulighet for å bare kjøre uten noe annet mål enn å oppleve musikken. Audiosurf har også en samarbeidsfokusert modus hvor du og en venn kan kontrollere hvert sitt kjøretøy (eller du kan prøve å kontrollere begge samtidig, om du er et slags overmenneske).

Jeg sliter (det er ikke lett å spille samtidig som en tar skjermbilder!)

Det er vanskelig å beskrive hvorfor Audiosurf fungerer så godt som det gjør. Det bare føles riktig, og på samme måte som for eksempel TrackMania og Guitar Hero, appellerer det finpussede grunngameplayet til de aller mest grunnleggende instinktene i en gamers hode. I tillegg lar spillet deg oppleve favorittlåtene dine på en ny og herlig måte, og du kommer raskt inn i det moduset hvor du leter frem den ene låten etter den andre for å se hvordan de fungerer med spillet.

Det er kanskje nettopp dette som gjør dette spillet så heftig. Vi har vel alle noen låter som virkelig får oss til å smile godt når vi hører dem, og i Audiosurf får vi ikke bare høre dem – vi får også se dem, og leke deg i dem. Det er rett og slett bare utrolig kult.

Les også
Anmeldelse: Audiosurf

Konkurranse på nettet

Audiosurf har ikke nettbasert flerspiller, men det har likevel et omfattende onlineelement. Takket være måten spillet genererer baner på, vil alle spillere som prøver å lage en bane basert på, la oss si, Still Alive fra Portal, få akkurat den samme banen og akkurat de samme rammebetingelsene for poengsanking. Om du lager en profil vil du dermed kunne laste opp resultatene dine på hver låt, og måle deg mot andre spillere som deler din musikksmak.

Blå blokker er verd minst

Her kan du sammenligne deg selv med venner, eller andre spillere i samme område som deg (perfekt for virtuelle nabokrangler?). Du kan også gå inn på hver enkelt spillers poengsum og se når han eller hun oppnådde denne. Hvis du får verdensrekord på en låt kan du også velge å motta e-post om noen skulle slå rekorden din, slik at du kan gå tilbake til spillet og ta den tilbake. Eller i det minste forsøke å ta den tilbake.

Konklusjon

Audiosurf skal etter planen lanseres i februar, og etter å ha testet betaen kan jeg ærlig talt garantere at jeg kommer til å kjøpe spillet i det sekundet det blir gjort tilgjengelig. På én enkelt helg har jeg klart å forelske meg fullstendig i dette spillet, og jeg har knapt en eneste negativ ting å si. Det eneste må være at spillets psykedeliske presentasjon og vanedannende natur umulig kan være sunt for hodet – jeg kjenner hvordan hjernen blir til smør, men jeg klarer likevel ikke å stoppe.

Les mer om Audiosurf på spillets nettsted.

Siste fra forsiden