Battle Realms

Battle Realms er et real-time strategi spill som foregår i en fantasiverden sterkt inspirert av eldre japansk kultur. Et friskt pust når det gjelder å gjøre noe ut av verdenen spillet foregår i. Meget god grafikk og detaljer gjenskaper et miljø man kunne finne i Asia i gamle dager, og gjør det enkelt å la seg oppsluke og leve seg inn i verdenen man spiller i.

Svært liten variasjon
Men det er ikke bare i strategien Battle Realms har store mangler. Ta de fire klanene for eksempel. Den ærefulle Dragon Clan, den snikete Serpent Clan, den magiske Lotus Clan og den hardbarka Wolf Clan. Disse har mange unike tropper, og noen unike bygninger. Det høres jo ut som om det burde bli litt variasjon, men selv om klanene ser og høres forskjellige ut, er de nesten like. Det er veldig lite som lager noen distinkt forskjell mellom klanene, siden resten av bygningene er like, de basiske troppene er like og måten de trenes på. Vel, utviklerene hadde en enkel jobb med å balansere de forskjellige klanene i all fall.

De to kampanjene som kan spilles i Battle Realms er også dårlige. Enten så kan ikke Battle Realms motoren kjøre såkalte "triggere" eller så har ikke Liquid Entertainment giddet å bruke det, så hver av de 14 oppdragene i hver kampanje går bare ut på å utslette motparten. Du lager en base, KI (Kunstig Intelligens) lager en base, eller fler.. så er det bare å ødelegge fiendens bygninger og tropper. Dette høres meget kjedelig ut, men det blir verre. Dette er et av de spillene der en enslig bonde kan snike seg avgårde å bygge en helt ny base, mens du er opptatt med å utslette den gamle. Det er heller ingen grei måte å utforske land på, så du bruker like mye tid på å finne den siste bonden som har gjemt seg som på hele resten av oppdraget.

Alt dette er ganske synd, for Liquid Entertainment greide å skape en autentisk og troverdig spillverden. Grafikken er som jeg nevnte i begynnelsen noe av det beste som jeg har sett i RTS genren. De har også greid å få spillet til å flyte godt mens det krever veldig lite av datamaskinen. Desverre krever det lite av deg også og blir raskt meget kjedelig. Da hjelper desverre ikke pene bilder. Passer nok veldig godt for yngre barn som ser mest på bildene, mens eldre og erfarne spillere vil finne raskt savne utfordringen et strategi spill skal gi deg.

Så, hvis du er ute etter fantasi RTS, prøv Warlords Battlecry. Hvis du er ute etter et raskt og spennende RTS-spill, prøv Command & Conquer: Red Alert. Hvis du er bare interessert i et 3D RTS-spill, kan det ikke gå galt med Empire Earth. Men ikke spill Battle Realms uten å være forberedt på å bli skuffet og kjedet til døde.