Begrenser oppløsningen på 3D-spill

Sony er redd for spill med dårlig ytelse, og legger bånd på utviklerne.

3D-bølgen er på vei over oss, og spillbransjen surfer med. At 3D-effekten koster maskinkraft å produsere er en kjensgjerning. Det kan også bety at en del spillutviklere vil måtte ofre andre grafiske kvaliteter for å ta i bruk 3D.

Ifølge Joystiq har Sony tatt konsekvensen av utviklingen og i sine retningslinjer overfor utviklerne krever de at 3D-spill ikke bruker en oppløsning høyere enn 720p (1280x720). Hensikten er å sørge for at bildefrekvensen holder seg høy. Dermed kan vi trolig se langt etter Crysis 2 eller andre spill i 3D og 1080p samtidig på Playstation 3.

Les også: Sniktitt: Call of Duty: Black Ops

Crysis 2 kommer i 3D, men hvor mye må ofres for at det skal holdes smidig?

Sonys Simon Benson innrømmet på Develop-konferansen at "mer filmatiske spill" kunne fungere greit med en lavere bildefrekvens og en høyere oppløsning, men sier at deres retningslinjer nå rett og slett ikke tillater det, uansett.

Les også: Portal 2 til Playstation 3

1080p tilsvarer rundt 2,1 millioner piksler, mens 720p har mindre enn halvparten så mange. Derfor er det også en betydelig forskjell i hvor krevende de to oppløsningene er for maskinvaren. På tross av dette hevdet Benson at forskjellen mellom 720p- og 1080p-bilder i 3D knapt nok er synlig selv for det trente øye.

Ifølge PCWorld foreslo også Sony flere alternative oppløsninger, lavere enn 720p. Dette kan indikere at mange kommende 3D-spill vil oppkonverteres til 720p, men egentlig kjøre i en noe lavere oppløsning, slik blant annet Grand Theft Auto IV og Red Dead Redemption har gjort.

Les også: Brenner pengene i lommen?

Siste fra forsiden