Beyond Divinity

"Det el ikke gull alt som glimlel" sa den vise sjørøveren Baba i Asterix, selv om det nok ikke var spill han hadde i tankene. Beyond Divinity faller uansett ikke inn under denne kategorien, for her er det snarere mye gull og lite glitter.

Isometrisk 2D
Beyond Divinitys verden er i isometrisk 2D, og det er godt å se at det fortsatt er fullt mulig å rettferdiggjøre bruk av dette synsperspektivet i stedet for 3D. Omgivelsene er ofte langt mer detaljerte enn hva som ville vært mulig i 3D, og dette er med på å sette stemningen i spillet. Alle karakterer, monstre og effekter er derimot i 3D, noe som lar karakterene gjengi utrustning meget godt. Om du for eksempel velger å bruke en kjele som hjelm og en stekepanne som våpen, vil dette vises godt. Grafikkmotoren lar deg dessuten zoome inn, men dette har i grunn ingen reell nytteeffekt, utover at du kan studere den nye rustningen nærmere om du skulle føle for det. Omgivelsenes teksturer er imidlertid ikke beregnet på at det skal spilles slik, så disse bærer tydelig preg av å være forstørret mer enn de har godt av ved slik zooming.

Historiens utgangspunkt er original, og den utvikler seg og får nye mål og vendinger etter hvert som du spiller. Du kan velge å kun følge hovedhistorien, men mye av spillets underholdningsverdi ligger i alle sideoppdragene. I tillegg får du tilgang til tilfeldig genererte slagmarker som du når som helst kan teleportere deg til. Her er det kjøpmenn med varierende oppdrag, og alt av utstyr og våpen du finner her er også tilfeldig generert. Dette er et ypperlig sted å dra hvis du sitter fast i spillet, da det er en god mulighet for å skaffe seg både kraftig utstyr og viktige erfaringspoeng. I alt er det fire forskjellige slagmarker, en til hver av spillets kapitler. Du vil også få mulighet til å besøke disse når du er ferdig med spillet, hvis du skulle ønske å fortsette å utvikle din karakter og lete etter heftige våpen.

Skreddersy formler
En av de største nyvinningene ligger i hvordan du kan skreddersy din karakter etter eget ønske. Samtlige ferdigheter er tilgjengelige for alle, slik at du for eksempel enkelt kan skape en magiker med tohåndssverd eller en slåsskjempe med ferdigheter innen lommetyveri. Ved å lese bøker eller oppsøke trenere av varierende kapasitet kan du skaffe deg kunnskap om ulike grener. Disse kan du siden velge å spesialisere deg i ved hjelp av ferdighetspoeng du får hver gang du går opp en grad. I tillegg til å la deg kombinere ferdighetene på et utall forskjellige vis, lar systemet deg også skreddersy enkelte av dem. For eksempel kan du lett kombinere de fire elementers innvirkning i formler. Føler du for en "fireball" med et snev av vannskade kanskje? Valget er ditt.

På tross av en dyster setting er humoren hele tiden meget tilstedeværende. Det går aldri lang tid mellom hver gang du får mulighet til å tøye smilemusklene, enten det er på grunn av rare skapninger, vittige kommentarer, festlige bøker eller homofile leger på jakt etter sterke, mandige pasienter. Det er store motsetninger i Nemesis, akkurat som i gruppen din. Slikt skaper gode muligheter for enkel humor. I en verden av mektige demoner er små, overmodige "imper" og masochistiske skjeletter bare en dråpe i havet av hva du kan møte på. At dødsridderen ikke alltid synes det er hensiktsmessig å velge den mest barmhjertige løsningen på problemer, er også med på å sette en spiss på en del situasjoner.