Intervju

– Dette er tidenes største spillprosjekt

BioWare satser hardt på sitt første MMO

Stjernekrigen er tilbake, med større ambisjoner enn noen gang.

1: Side 1
2: Side 2

– Historie har jo alltid vært noe som har stått sentralt for BioWare, og med Star Wars som bakgrunn har dere jo mye å ta av. Hvor mye av den kjente historien vil vi få ta del i? Vil vi for eksempel få møte karakterer fra andre Star Wars-konsepter?

Jedier jobber lange dager, og det er godt med en kantine å koble avi.

– Vel, spillet er jo satt flere tusen år før filmene og 300 år etter Knights of The Old Republic-spillene, så det er begrenset hvor mye mannen i gata vil kjenne igjen. Vi har likevel med noen gjenkjennelige fraksjoner og planeter, for eksempel. Jeg kan ikke si særlig mye om akkurat hva man vil møte igjen på dette tidspunktet, men jeg kan si så mye som at Coruscant er med videre. Denne verdenen er gigantisk, og man kan benytte ulike kjøretøy for å utforske den nydelige planeten. Man kan selvsagt også farte rundt i de mange detaljerte byene. Men la meg ikke spore av altfor mye.

– Folk flest i Star Wars-universet lever åpenbart ikke lenge nok til å kunne være med videre fra andre spill eller filmene, men vi har likevel med noen personligheter man kan dra kjensel på. Visse raser og droider kan jo leve en god stund, så aldri si aldri.

– Droider, sier du? HK-47 fra Knights of The Old Republic, kanskje?

– Hehe, HK-47 er jo en droid. Han var den klart mest populære sidekarakteren i de spillene, så det hadde definitivt vært en mulighet. Jeg kan likevel si så mye som at han ikke er med videre, det hadde vært litt for mye å stikke hull på illusjonen om at man utforsker en unik historie. Vi vil ikke se spillere krangle om at begge har HK-47 som kompanjong, så jeg må nok vemodig avkrefte at han er med.

Spektakulære slag

– Hva med «endgame»-innhold? Hvor mye trykk har dere lagt på innhold for spillere av høyeste nivå?

– Jeg kan ikke si altfor mye om denne typen innhold på dette tidspunktet, men det vil definitivt være en hel del tilgjengelig. Konseptet heter jo Star Wars, så vi ønsker selvsagt å tilby episke slag. Et viktig poeng litt utover dette med konkret endgame er hvordan de ulike historiene fungerer. Hver klasse har jo en diger historie å utforske, så det vil være langt større grunn til å begynne på nytt og oppleve en annen historie enn i typiske MMORPG-er.

Detaljerte byer skal være en av styrkene til dette spillet.

– Denne muligheten blir enda mer spennende om man velger å skifte side. Si at du først spilte en Jedi Consular og velger å begynne på nytt som Sith Iniquisitor. I dette eksempelet vil man bokstavelig talt ikke ta del i noe identisk historie. Man kjøper ett spill, men har i realiteten to. Nei, stryk det. Med alle klassene har man i realiteten åtte ulike spill.

– Det finnes riktignok noen likheter mellom historien til to klasser av samme fraksjon, for eksempel noen delte oppdrag, men i det store og hele vil man få to vidt forskjellige opplevelser. Om man spiller for eksempel en Smuggler og en Jedi Knight så vil ikke bare klassehistorien være forskjellig. Hele spillet vil være annerledes i at man bruker to pistoler og et dekningsystem kontra lyssabel og tankeferdigheter. Oppå det vil selvsagt det grunnleggende også være annerledes, i at man som Smuggler tar del i en mer Han Solo-aktig historie der hvor en Jedi Knight trasker mer i Luke Skywalkers spor.

– Hva med spiller-mot-spiller-kamper? Kan du si noe om hvordan de er utformet?

– Teknologien vår støtter spiller mot spiller i de generelle spillområdene, så kamper i den åpne verdenen vil definitivt være tilstede. Vi har gjort noen spilltester rundt dette allerede, og det er helt sinnssykt! Se for deg Jedi Knights som flyr gjennom lufta, Troopers som legger tett dekkild, Bounty Hunters som fra luften skyter rundt seg med en flammekaster og en Sith Warrior som står og reflekterer laserild på samme tidspunkt.

Les også
Anmeldelse:

– Vi har definitivt den mest spektakulære spiller mot spiller-slåssingen jeg har sett i et slikt spill, og selv små kamper mellom to spillergrupper er noe for seg selv. Det er spesielt å ligge i dekning og se luftangrep treffe fienden samtidig som gnister fyker rundt en lyssabelduell og lyn spruter overalt. Og definitivt noe helt annet enn trollmenn som fyker opp i lufta og skyter fislete magi på hverandre.

Storsatsning av dimensjoner

– Så ... wow! Dette er virkelig et ambisiøst prosjekt!

– Definitivt! Jeg pleier faktisk å si til nye folk som begynner på dette prosjektet at «nå jobber du på tidenes største spillprosjekt!», og det skremmer dem litt. Men det er sant, og det hadde aldri vært mulig uten EA, den digre Star Wars-franchisen og all annen hjelp vi har fått. Se gjerne på det som et MMO ganger et BioWare-spill, og det alene er hva som får andre MMO-utviklere til å kalle oss gale. Morsomt nok har ikke det å få til historiefortellingen vært særlig vanskelig, siden vi har så mye erfaring med spill som Mass Effect og Knights of The Old Republic bak oss. Dessuten har vi som nevnt noen av industriens beste folk i stallen vår.

– Så, helt avsluttende, kan du si noe om hvor mange mennesker som faktisk jobber på dette prosjektet?

– Hehe, jeg vet ikke helt om jeg har lov til å snakke om det der spesifikt, men det er flere enn vi noen gang har hatt på et BioWare-prosjekt, la meg si såpass. Vi kan si at det er mange hundre, så får resten være opp til fantasien.

Vi kommer tilbake med en oppdatert sniktitt på Star Wars: The Old Republic om kort tid.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden