Borderlands

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Vi er i fremtiden, menneskene har for lengst tatt steget ut i rommet, og planeten Pandora i utkanten av galaksen står for tur. Legenden vil ha det til at ødemarksplaneten rommer et stort hvelv fylt med verdifull romvesen-teknologi og andre skatter. Uheldigvis er plante- og dyrelivet ugjestmildt, og konkurransen mellom de nye kolonistene mildt sagt opphetet.

Nydelig utforming

Shit, that raider is badass!
Shit, that raider is badass!

På Gamescom fikk vi en demonstrasjon av spillet av Gearbox-overhode Randy Pitchford. I løpet av utviklingen har Borderlands gått fra å ha en virkelighetsnær visuell stil til å være utformet med en teknikk som gir illusjonen av at grafikken er håndtegnet. Pitchford fortalte at konseptartisten på et tidspunkt hadde gjort det tydelig at han var misfornøyd med måten spillet var utformet, og tvang gjennom endringer for å gjøre spillet mye mer likt konseptbildene som var utarbeidet helt i starten av prosjektet.

Førsteinntrykket fra det jeg har fått se av spillet er at det hele ser friskt og nydelig ut, og at den til dels livløse planetoverflaten med ett virker mye mer interessant med den stiliserte grafikken. I tillegg til ørkenområdene vi har fått se lover Pitchford at man også vil få oppleve store snødekte områder og huleområder fylt med romvesenteknologi, noe som forhåpentligvis sørger for nok variasjon.

Rolle-skytespill

Alene eller sammen med opptil tre venner kan du utforske planeten og gjøre oppdrag for befolkningen. Borderlands er i første rekke et førstepersonsskytespill, men inneholder også elementer av rollespill. Spilleren kan opparbeide seg erfaringspoeng og gå opp i nivåer, noe som gir tilgang til nye egenskaper.

Nærkontakt med Pandoras dyreliv.
Nærkontakt med Pandoras dyreliv.

Hvor mye skade man gjør mot fiendene avgjøres naturligvis delvis av hvor god man er til å sikte. Som Pitchford la vekt på er det spilleren selv som avgjør om man får inn et hodetreff eller ikke – det er ingen terningkast som avgjør det. Derimot vil skaden man gjør variere noe etter hvilke egenskaper og våpen rollefiguren har.

For å tydeliggjøre rollespillpreget har de blant annet valgt å ha vise hvor mye skade man gjør ved hjelp av tall som spretter opp i luften når fiender treffes, noe som er spesielt vanlig i MMO-rollespill. Og det er ikke det eneste punktet der de har latt seg inspirere av slike spill:

– World of Warcraft har "elites", vi har "badasses", sa Pitchford, tydelig fornøyd med retningen spillet har tatt.

Spill sammen med venner

Det er likevel viktig å understreke at selv om inspirasjonene fra MMOer er tilstede støtter ikke Borderlands mer enn fire spillere. Ved samarbeidsspilling fungerer en av spillerne som vert for spillet, og da er det den spillerens lagrede spill som gjelder. De andre tar med seg sin rollefigurer (med de nivåer, våpen og annet det måtte medføre), men oppdrag som utføres blir kun lagret på vertens spill. Altså kan man risikere å måtte gjenta oppdragene om man senere skal fortsette å spille alene. Her aner vi et lite forbedringspotensiale for å gjøre mer spontan samarbeidsspilling verdt bryet.

Oppdatering: Ny informasjon om samarbeidsdelen tilbakeviser det vi ble fortalt under Gamescom. Ifølge Gearbox-ansatte på det offisielle Borderlands-forumet vil fullførte oppdrag lagres hos samtlige spillere dersom de hadde muligheten til å få oppdraget i utgangspunktet. For mer informasjon, se det offisielle forumet.

Bortsett fra det lille irritasjonsmomentet med lagrede spill virker Borderlands å være helt skreddersydd for samarbeidsspilling. Spillet har fire forskjellige spillbare rollefigurer, hver av dem med sin egen personlighet og unike egenskaper.

Et av inneområdene i spillet.
Et av inneområdene i spillet.

Én kan for eksempel montere automatiske maskingevær, mens en annen har med seg en liten hjelper som kan kommanderes rundt. En tredje har utviklet sine egne helbredende kuler som gir helse til allierte når man skyter på dem, noe som gir uttrykket "friendly fire" en helt ny betydning.

Vill i nikkersen

Fire Gearbox-ansatte demonstrerte hvordan det fungerte for oss, og vi fikk se et godt samspill mellom dem. Kjøretøy spilte en betydelig rolle, og oppdraget vi fikk se ble løst ved hjelp av to smidige ørkenkjøretøy med plass til en sjåfør og en geværmann i hver. Når flere spillere går sammen øker vanskelighetsgraden automatisk for å tilpasse utfordringen, og samtidig blir premiene bedre.

Underveis ble spillerne angrepet av noen røvere i kjøretøy utstyrt med rakettkastere, og hektisk, tilfredsstillende villmannskjøring og villmannsskyting fulgte. Etterpå måtte de utføre det egentlige oppdraget, som var å drepe en mannevond skapning ved navn Skagzilla, som de måtte lokke ut av hulen sin ved å stjele en helstekt gris fra en festmiddag i nærheten. I løpet av den heftige kampen bød Skagzilla på flere ulike typer angrep, noe som krevde at de fire spillerne måtte være tilpasningsdyktige for å få has på monsteret.

Samarbeidsdelen skal støtte både spill over nettet og via delt skjerm. Som et ekstra krydder skal det være mulig å utfordre sine medspillere til en uhøytidelig duell når som helst ved å fysisk gå til angrep på dem. Det skal også være egne arenaer dedikert til lignende formål, noe Pitchford sammenlignet med Mad Max-filmenes Thunderdome.

Åttisyv "bazillioner" våpen

Ferdighetstreet til Brick.
Ferdighetstreet til Brick.

Gearbox har selv sagt at de har latt seg inspirere mye av Diablo-serien, og det å loppe fiendenes lik for verdisaker blir helt sentralt. Muligheten til å stadig finne bedre utstyr er et ekstremt viktig moment for utviklerne, som har laget en egen våpengenerator som på egenhånd konstruerer våpen ut fra en lang rekke komponenter. Ifølge Pitchford er resultatet at spillet har millioner av ulike våpen, og at utviklerne selv til stadighet blir overrasket over alle de sære våpnene som dukker opp i spillet.

Våpen er én måte å personalisere rollefiguren sin på, men man har også en rekke valg som følge av det rollespillinspirerte nivåsystemet. Hver gang man går opp i nivå vil man kunne velge nye egenskaper og spesialangrep fra et såkalt ferdighetstre med flere ulike grener. Her må man på et tidspunkt bestemme seg for om man vil spesialisere seg i en av grenene eller satse på å plukke noe fra hver retning.En av egenskapene vi fikk demonstrert var kalt "berserker rage", som ga spilleren en umenneskelig, brutal styrke i nærkamp, nok til å få fiendene til på gå i oppløsning med bare hendene.

Underholdning uten stans

– For oss er det action som kommer i første rekke. Vi har ingen dialogtrær, fortalte Pitchford, for å berolige dem som måtte bekymre seg over at spillet har latt seg inspirere for mye av rollespill. Riktig nok er det dialoger i spillet, med tilhørende stemmeskuespill, men de er ikke spillerstyrte.

Spillet har et friskt og funksjonelt grensesnitt.
Spillet har et friskt og funksjonelt grensesnitt.

Tvert imot var Gearbox-sjefen nøye med å understreke at de ikke ønsker stadige avbrekk fra skytingen. Utstyr man ikke har bruk for kan selges i automater som er plassert rundt i ødemarken. Det skal også være rimelig enkelt å finne det man leter etter, siden målene for oppdragene er tydelig markert på skjermen.

Ifølge Pitchford vil det ta 20-25 timer å spille gjennom hovedhistorien i spillet. I tillegg skal det være flere sideoppdrag enn det er hovedoppdrag, noe som burde bety at spillet kan vare en stund. Jeg er spesielt spent på å se om variasjonen i oppdrag er høy nok, eller om Gearbox har latt seg inspirere litt for mye av MMO-spill med rutinepregede oppgaver.

Konklusjon

Borderlands fremstår som et av de friskeste pustene på årets Gamescom-messe, med sin stilfulle verden og sitt klare actionfokus. Blandingen av rollespillelementer og god, gammeldags skyting i førsteperson kan fort bli en avhengighetsskapende vinner. Jeg ser også stort fram til å kunne dele opplevelsen med venner.

Gearbox virker ikke å være redde for at det brutale og frittalende spillet skal støte noen. Førsteinntrykket har uansett sjarmert meg i senk, og det som gjenstår er at det ferdige produktet klarer å holde interessen ved like gjennom alle de titalls timene spillet skal kunne vare. Om det gjør det kan vi fort ha med en ny klassiker å gjøre.

PS. Borderlands slippes den 23. oktober, til PC, Playstation 3 og Xbox 360.

Kommentarer (28)

Forsiden akkurat nå

Til toppen