SNIKTITT: Call of Duty: Black Ops
Sniktitt

Call of Duty: Black Ops

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

(Los Angeles, Spillverket.no): Å starte en artikkel om et kommende Call of Duty-spill uten å nevne bråket og masseoppsigelsene hos Infinity Ward er sannelig ikke enkelt. I dette tilfellet bør det nevnes at støyen nok har lite å si for kommende Black Ops, som utvikles av Treyarch, uavhengig av Infinity Ward.

Tidligere var det hendelser fra andre verdenskrig som dominerte førstepersonsskytespillsjangeren, mens de siste årene har moderne, krigføring tatt over stadig mer, anført av Call of Duty- og Battlefield-seriene, samt kommende Medal of Honor. Begge retningen har i stor grad omhandlet konvensjonell krigføring.

Jeg elsker lukten av napalm om morgenen.
Jeg elsker lukten av napalm om morgenen.

Med Black Ops ønsker utviklerne isteden å skildre en noe bortglemt setting, nemlig hemmelige operasjoner og stedfortrederkriger under tidsperioden som kalles den kalde krigen. I løpet av spillet vil vi få dra til både Uralfjellene og Vietnam.

På E3 fikk en liten gruppe journalister anledning til å treffe produsent Derek Racca fra Activision og overvære Josh Olin fra Treyarch spille gjennom to brett fra spillet.

Elitesoldater

Til å begynne med var det, tro det eller ei, flere minutter uten skyting. I løpet av noen tungt regisserte minutter fikk vi se soldater snike seg rundt i et snøkledd fjellandskap og vente til patruljerende vakter var langt nok vekke, før de til slutt rappellerte ned en klippe og kastet seg inn vinduet i et bortgjemt kommunikasjonstårn så glasset sprutet alle veier.

Rappellering er best når det toppes med knuste vindusruter.
Rappellering er best når det toppes med knuste vindusruter.

For å veie opp for den kruttfattige stunden tidligere fulgte en lang og heftig skuddveksling som fikk oss til å lure litt på hva som var vitsen med snikingen i utgangspunktet. Til slutt fikk de sabotert kommunikasjonsutstyret i tårnet, og rømte ved å gjøre et dristig basehopp. Alt i beste Hollywood-stil.

Senere fikk vi demonstrert den relativt stillegående armbrøsten med kikkertsikte, som for sikkerhets skyld kan utstyres med eksploderende og ikke fullt så stillegående bolter. Vi fikk også se en sekvens hvor spilleren satt i et slags spionfly med full oversikt over slagmarken og kommanderte en liten gruppe elitesoldater rundt bak fiendens linjer, som et slags strategispill-light. Nye leketøy blir helt nødvendig om opplevelsen skal kjennes frisk og annerledes, og de viste elementene vil nok bidra.

Fra bakke til luft

I en senere sekvens skulle spilleren uskadeliggjøre en rekke vakter rundt et stasjonert Hind-helikopter, før han selv fikk sette seg bak spakene. Piloten fløy gjennom en dal og pepret alt levende på bakken med både raketter og kuler, og var kongen av luftrommet helt til han fløy forbi et luftvernsbatteri. Noen unnamanøvre og velplasserte raketter senere var han likevel trygg.

Her kan det være verdt å få med seg at man får styre hele helikopteret, inkludert selve flygingen, og ikke bare kanonene.

Fiendene blir om til horder av hodeløse høns så snart man kommer opp i luften.
Fiendene blir om til horder av hodeløse høns så snart man kommer opp i luften.

Foreløpig vil ikke utviklerne fortelle noe særlig om historien utover at det er en lang serie hendelser fra den kalde krigen, men lover at det er tydelig sammenheng mellom dem. Likevel er det egentlig ingenting som tyder på at det blir noe annet enn en serie spektakulære skildringer av mindre militære operasjoner.

Hjernedød action?

Mot slutten av presentasjonen jeg overvar på E3 kræsjet plutselig spillet, angivelig på grunn av overoppheting av Xboxen. En tydelig brydd Treyarch-representant kikket rundt etter sin kollega, før han bestemte seg for å avslutte seansen med de noe uheldige ordene:

– Vil dere at jeg skal starte demoen på nytt? Det er egentlig bare mer skyting og eksplosjoner uansett.

Ingen av de tilstedeværende journalistene protesterte, og det kan virke som om den uheldige representanten traff spikeren ganske godt med sitt utsagn.

Konklusjon

Black Ops ser i høyeste grad ut som en audiovisuell opplevelse og et slagkraftig galleri av voldsomme actionscener. Om vi skal ta det fra utviklerne selv blir det med det. Vanligvis holder jeg ikke pusten for at skytespillene skal levere en særlig interessant enspilleropplevelse, for det har etter min mening vært mye svakt på den fronten de siste årene.

Den nye kalde krig-settingen gjør det kanskje likevel lov å håpe på at det ferdige Black Ops-produktet vil servere noe litt nytt og annerledes. De som bare er ute etter noen nye timer med skyting blir sikkert fornøyd uansett.

Mye av suksessen ellers vil avhenge av flerspillerdelen, men når det gjelder den har ikke Activision eller Treyarch ønsket å si så mye mer enn at de ønsker å høre på den kritikken Modern Warfare 2 har fått fra spillerne. Om de klarer det er nok likevel mye gjort.

Call of Duty: Black Ops slippes til Windows, Xbox 360 og Playstation 3 den 12. november i år.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen