Telenorligaen / League of Legends

Celestial møter Lions i League of Legends-finalen

Hvem kan lede laget sitt til seier?

Sebastian «Boffen» Gsell og Celestial Gaming (t.v) møter Adrian «Dipzey» Kjellesvik i Oslo Lions i finalen i Telenorligaen.
Benedichte Breistøl/Oslo Lions Elektroniske E-sportklubb/Gamer.no

DETTE ER TELENORLIGAEN

Vis mer

Norsk seriespill i Counter-Strike, League of Legends, Hearthstone og StarCraft II med 290 000 kroner i premier i 2015 sponset av Logitech G og Expert. Over 2000 spillere har deltatt i vårsesongen og det er spilt mer enn 300 kamper i uka.

Toppdivisjonen i hvert spill består av de åtte beste i landet. Disse møttes til ukentlige bruduljer, og etter syv runder avsluttes skal det hele avgjøres i et sluttspill før man kårer endelige vinnere.

Ofte stilte spørsmål om ligaen »

Ligaportal med tabeller og kampoversikt:

Veien til finalen i Telenorligaen har vært lang for to av Norges beste League of Legends-lag. Etter syv ordinære serierunder og en semifinale er Celestial Gaming og Oslo Lions klare til å kjempe om førstepremien på 10 000 kroner i oppgjøret som vises på GamerTV søndag 3. mai klokken 14:00.

Se finalen direkte på GamerTV »

Enkel semifinale for Celestial

Den første av to semifinaler ble spilt mellom Atraxy og Celestial lørdag 25. april. Her tok Celestial en forholdsvis enkel 2-0-seier, og det ble tydelig for publikum at storebror hadde trent hele uka, mens Atraxy lå bakpå siden et av medlemmene hadde vært bortreist.

Celestial hadde et klart overtak i hele den første kampen, mens kamp to var mer jevn frem til omtrent 35 minutter ut i oppgjøret.

– Vi slet litt i kamp to, og det så skummelt ut en stund, men det virket som om Atraxy kanskje slet litt med kommunikasjon. Vi klarte å hente dem inn og plutselig kunne vi rett og slett avslutte det hele, forteller Sebastian «Boffen» Gsell til Gamer.no.

Begge kampene bar preg av metaet som favoriserer «tanks» og «hyper carriers», og til syvende og sist vant laget med best kontroll over delmålene underveis.

– Vi hadde planlagt «pick & ban»-fasen og hvordan vi skulle spille. Det var viktig å ikke havne bakpå tidlig, og ha kontroll på «vision» siden det var noe vi hadde slitt med i treningene i det siste. Vi klarte å gjennomføre det vi planla ganske godt, fikk heltene vi ville ha, og tok egentlig kontroll på første gamet som vi vant lett, forklarer Boffen.

Sebastian «Boffen» Gsell er lagleder for Celestial Gaming.

– Også i andre kamp hadde vi en grei plan. Atraxy valgte helter som er gode sent i spillet, så vi visste at vi trengte å få ned tårnene tidlig og komme ovenpå, slik at vi ikke bare tapte på grunn at de bygde seg opp til en bølgetopp.

– Et tap hadde ødelagt helga vår

Celestial og Atraxy har spilt uavgjort de gangene de har møtt hverandre i Altiboxligaen og Telenorligaen tidligere i år. De havnet på 2. og 3. plass i Telenorligaen, og ligger i skrivende stund på 2. og 4. plass i Altiboxligaen. Det var med andre ord to jevngode lag som møtte hverandre i kampen om finalebillett.

– Vi hadde jo spilt likt med Atraxy hele sesongen, og kunne mye om dem og de kunne mye om oss når det gjelder spillestil og heltevalg. Vi hadde også vært i en svak periode og tapt en del rangerte kamper, men vi trent en del og testet noen helter og komposisjoner, så vi var relativt godt forberedt, forteller Boffen.

Les også
– Vi vet ikke hva vi gjør, dermed vet heller ikke motstanderne

Han er klar på at et tap mot Atraxy ville vært tungt å svelge.

Se opptak av den avgjørende runden mellom Atraxy og Celestial Gaming.

– Hadde vi tapt ville det ødelagt hele helga vår, men da seieren var i boks lente vi oss tilbake i visshet om at vi var i finalen. Det var en herlig følelse, spesielt siden vi har slitt litt i rangert lagspill. Det var deilig å få til godt spill i semifinalene slik at vi følte vi har den kontrollen vi liker å ha.

Nå skal laget forberede seg så godt de kan frem mot finalen. Der møter de Lions.

– Vi kommer til å fortsette å spille rangert lagspill utover uka, kanskje også avtale noen treningskamper mot andre lag og bare spille vårt spill. Lions er vel kanskje det laget vi vet minst om, og som vi har hatt mest problemer med før. De spiller veldig aggressivt, spesielt tidlig, så vi må ikke miste fokuset og havne for langt bak. Det blir et spennende oppgjør, sier Boffen.

Adrian «Dipzey» Kjellesvik.

Lions lurte BX3 til å velge «feil» heltefigur

I den andre semifinalen mellom BX3 og Lions fikk publikum se tre overkjøringskamper, hvor alt klaffet for Lions i den siste og avgjørende 2-1-seieren som sikret dem finaleplass. Lions fikk en uvanlig stor ledelse tidlig som rett og slett dro kampen i land.

I den første runden vant imidlertid BX3 etter en uvanlig «late game»-komposisjon. Adrian «Dipzey» Kjellesvik, lagleder for Lions, forteller hvordan de opplevde situasjonen etter å havne under 0-1:

– Det var veldig spennende og vi måtte finne ut hva vi skulle gjøre i kamp to for å ta dem via «pick & ban»-fasen. Det klarte vi lett. Vi lurte «Speed» til å velge Tryndamere, og Tryndamere er et veldig dårlig valg i lagspill, sier Dipzey til Gamer.no.

– Lions fikk en ganske rask ledelse tidlig i den tredje og avgjørende kampen. Var det en planlagt strategi det som skjedde der?

– På en måte, ja. Vi vet at vår Bot Lane er en del sterkere, spesielt når vi får Kalista, men den snøballen ble fortere stor enn vi hadde forventet.

Også Lions regner med å trene mye de neste dagene for å være best mulig forberedt til finalen mot Celestial Gaming.

Reprise av det siste oppgjøret mellom BX3 og Oslo Lions.

– Det blir jo slik vi har gjort før mot alle lag: Litt speiding på hva dem spiller, sette opp ordentlig «pick & ban»-fase, og generelt bare å trene sammen. Kanskje finner vi også ut hvilke helter som blir en del sterkere gjennom spilloppdateringen som muligens kommer før finalen.

– Det er en stund siden vi har spilt mot dem, så det tror jeg blir morsomt. Man vet aldri hvilke helter Celestial møter opp med, avslutter Dipzey.

I den VGTV-sendte Counter-Strike-finalen møtes BX3 og Temp.no:
Se hvordan BX3 sjokkerte LGB i semifinalen »

Siste fra forsiden