Feature

Civilization i fantasy-drakt

Civilization IV har nå blitt enda bedre, takket være magiske Fall from Heaven II.

Har du vært hektet på Civilization IV? Forbered deg på å bli hektet igjen. Fall from Heaven II er en ekstremt omfattende (gratis) modifikasjon for Civilization IV: Beyond the Sword, som tar oss bort fra vår egen klode, og til et univers med trollmenn, drager, vampyrer, demoner, alver og – vel, nesten alt du kan tenke deg.

Orker velger ofte poetiske bynavn

I skyggen av en istid

Handlingen foregår i en mørk fantasyverden som har vært preget av en magisk istid. Nå er imidlertid varmen kommet tilbake, og dermed begynner kampen om kontrollen over den beboelige kloden. Nye og gamle fraksjoner klatrer frem i lyset for å kreve sin del av verden, men på tross av at isen er borte er det ikke noe paradis som venter dem i den nye verden.

Her vil de nemlig måtte hanskes med grusomme barbarer, farlige monstre og levende døde. I tillegg finnes det de som ønsker å fremprovosere verdens undergang, komplett med grusomme plager og apokalypsens fire ryttere. Om du ønsker å lede din sivilisasjon til seier i Fall From Heaven II, må du lære deg å takle nye utfordringer, for dette er ikke Civilization slik du kjenner det fra før.

Fall from Heaven 2 er hjertebarnet til Derek «Kael» Paxton og et lite team med utviklere, som bruker fritiden sin på å lage det som av mange blir kalt for den beste modifikasjonen til Civilization IV. Handlingen foregår i et univers Paxton har brukt flere år på å dikte opp, noe som gjør underverker for troverdigheten til sivilisasjonene, enhetene og historiene. Samtidig har han hentet massevis av inspirasjon fra virkelige hendelser, sagn, religioner, eventyr og selvsagt populær litteratur. Spillet har referanser til alt fra Cthulhu til Buddha, og ingen ting føles malplassert.

Vampyrene får unngjelde

Massevis av nyheter

Rent bortsett fra fantasyfokuset er det mange spennende ting som skiller gameplayet i Fall From Heaven 2 fra standard Civilization IV: Beyond the Sword. Selvsagt kommer spillet med egne sivilisasjoner og ledere, samt et unikt (og stort) teknologitre. Alle enhetene og bygningene er også nye, og selv om mange av dem deler navn med enheter og bygninger i originalspillet, vil du oppdage at de fungerer annerledes. Mange enheter har dessuten omfattende spesialegenskaper, som de enten starter med eller kan tilegne seg ved å få erfaring.

Ta den vanlige speideren, for eksempel. For det første kan han bære en hauk, som hver tur kan sendes ut for å rekognosere områdene rundt ham. Etter hvert som han får erfaring kan han også få en egenskap som tillater ham å fange villdyrene han overvinner i kamp, slik at disse kommer under din kontroll. Dette har mange spennende bruksområder. I utgangspunktet er villdyrene nemlig svært sterke, og en hær med tamme bjørner eller elefanter kan være like dødelig som en hær med vanlige soldater.

Dessuten har villdyrene i utgangspunktet skjult nasjonalitet, slik at du kan sende dem på tokt uten at motstanderne vet det er du som kontrollerer dem. Ulempen er selvsagt at andre nasjoner ikke behøver å erklære krig for å angripe dem, så det kan lønne seg å heise ditt flagg om du vil bruke villdyr i forsvaret av byer, for eksempel. Her burde du forresten også bruke menneskelige soldater, for innbyggerne dine føler seg naturlig nok ikke helt trygge i en by kun bevoktet av kjempemessige edderkopper eller stinkende zombier.

Mange sure innbyggere

Villdyrene kan også brukes til andre ting. Fanger du en løve, kan du sette den i bur for å tilby underholdning for folket ditt. Fanger du en kjempeedderkopp kan du avle dem for å få tilgang på silke. Spiller du en ond og ikke-menneskelig sivilisasjon kan du forresten fange motstanderens folk, og sette dem i bur til spott og spe for befolkningen din. Detaljer som dette gjør Fall From Heaven 2 friskt og spennende, og hjelper til å gjøre at det føles som et nytt spill og ikke bare Civilization IV på nytt.

En farlig verden

Les også
Anmeldelse:

Fall from Heaven 2 legger mye vekt på at verden rundt deg er fiendtlig. Villdyr og barbarer er et stort problem i store deler av spillet, og du vil ofte oppleve et vanvittig trykk fra disse om du har mye villmark rundt deg. Det er faktisk ikke uvanlig å oppleve at enkelte sivilisasjoner blir totalt knust av barbarene. Underveis vil det også kunne dukke opp barbarhelter og andre unike monstre, som kan skape trøbbel selv for godt forberedte riker.

Sivilisasjonene fortjener også å nevnes. Her finner vi alt fra vampyrer som bruker befolkningen som mat til militante ateister som ønsker å kutte båndene til gudene en gang for alle. Hver sivilisasjon kan være ond, nøytral eller god, og som vanlig leker like barn best. Dessuten finnes det styresett og funksjoner som ikke er tilgjengelig for alle – om du spiller en god sivilisasjon kan du for eksempel ikke velge styresettet slaveri, og det er også flere bygninger og enheter som blir utilgjengelige.

I Slane bygges et svært viktig prosjekt

Religion spiller også en viktig rolle, og i motsetning til i standard Civilization IV er det ikke slik at hver religion fungerer likt. Her får du ulike fordeler (og ulemper) basert på hvilken religion du velger å følge, og du vil raskt oppdage at noen passer langt bedre til din spillestil enn andre. Gode og onde raser kan også slå seg sammen i noe som kalles «overcouncil» og «undercouncil», som fungerer litt som gode og onde versjoner av FN.

Apokalypse nå

Er det én ting som virkelig skiller de gode sivilisasjonene fra de onde, er det deres forhold til verdens undergang. Flere onde sivilisasjoner vil tjene på å gradvis sørge for at verden går til hundene, samtidig som de gode sivilisasjonene helst bør prøve å unngå at dette skjer, da det naturlig nok bare innebærer trøbbel for dem.

Spillet bruker en slags dommedagsklokke, som påvirkes av det som skjer underveis. Om du gjør onde ting, som å slakte befolkningen i en by etter at du har overtatt den, vil undergangen komme nærmere. Når «klokken» så når et visst tall, vil verden rammes av den første av en serie plager. Jeg skal ikke røpe hva som skjer, men la meg si det slik: Hvis du har konsentrert deg om å bygge opp et stort og fredelig rike, kommer du ikke til å like det. Og situasjonen blir bare verre.

Hun er ikke så hyggelig som hun ser ut

Det positive, om man skal si det slik, er at alle andre rammes av de samme problemene. Men grunnen til at det er i noens interesse å påskynde verdens undergang er at disse er bedre rustet til å møte denne enn andre, og dermed kan bruke den i en sin strategi for å få total kontroll over verden. Dessuten kan flere onde spillere nyte godt av de direkte konsekvensene av det som skjer, på grunn av sivilisasjonenes unike egenskaper.

Underveis i spillet kan man også tilkalle en demonherre, som etablerer en ny sivilisasjon og gjør alt i sin makt for å påskynde verdens undergang, samtidig som han gradvis korrumperer landskapet han underlegger seg. Spiller du en god sivilisasjon kan du svare med å tilkalle en fanatisk engel som ønsker å utrydde alle demoner, men dette vil automatisk trekke deg inn i konflikten, noe som kan være svært farlig om du ikke er forberedt på krig.

Verdens undergang er uansett ikke noe som må skje, og gode sivilisasjoner har visse fredelige tiltak som de kan sette i verk for å forsøke å redde verden. Men du likevel være forberedt på å ta til våpen for å sikre verden mot de som vil den vondt, uansett hvor fredelig du i utgangspunktet er. Det positive er at du sannsynligvis får flere allierte – du kan til og med risikere å kjempe side om side med sivilisasjoner som tidligere var grusomme fiender, i en felles kamp for å redde verden.

Hvilken ære!

Krutt, men ikke lenger

På tross av at Fall from Heaven 2 har et stort og omfattende teknologitre, holder teknologien seg stort sett på et rimelig primitivt nivå gjennom hele spillet. I forhold til standard Civilization kan vi vel si at utviklingen slutter omtrent ved oppfinnelsen av kruttet. Dermed er dette en modifikasjon som er ideell for spillere som liker Civilization best i de tidlige stadiene, hvor krigene utkjempes ved hjelp av sverd og øks.

Det jeg har nevnt i denne artikkelen er bare noen få av de mange nyhetene erfarne Civilization-spillere kan vente seg av Fall From Heaven 2. Drager, magi, ulike typer våpen (bronse, jern, mithril, og så videre), ulike laug, heltefigurer og nasjonale enheter, unike bygninger og steder som du kan legge under deg og mye, mye mer sørger for at det vil ta lang tid før gleden ved å oppleve og lære nye ting forsvinner.

Fall from Heaven 2 er fortsatt under utvikling, og derfor er det ikke helt ferdig. I skrivende stund er versjon 0.30f den nyeste versjonen tilgjengelig, og det er lenge til utviklingen er helt ferdig. Fortsatt er det ting som ikke fungerer helt som de skal, og det er også mye som mangler. Men spillet er likevel såpass omfattende og engasjerende at jeg vil anbefale alle å laste det ned. Forutsetningen er at du har Civilization IV: Beyond the Sword med den nyeste oppdateringen. Det finnes også en versjon for gamle Civilization IV, men denne har ikke blitt oppdatert på lenge.

Siste fra forsiden