Combat Flight Simulator 3

Da det aller første Combat Flight Simulator kom på markedet i 1998 ble dette allerede da ansett av mang en flyentusiast som en av de beste flysimulatorer verden hadde sett. Nå, nesten fem år etter at det første kom på markedet, kommer spill nummer tre i serien. Det nye spillet er både nyskapende, mer utfordrende og ikke minst mye mer realistisk enn forgjengerne.

Grafikk og lyd
Grafikken i CFS3 varierer en god del. For det meste er bakken under deg vakkert detaljert med skummende hav, fjell, daler, trær og byer som alle ser svært realistiske ut. Dessverre er det flere steder bakkestrukturene, som jeg mener er svært viktige i et slikt spill, overhodet ikke lever opp til dagens krav. Disse områdene ser simpelthen ut som svære flater tatt direkte ut fra en eller annen kartbok, hvor detaljene bare er tegninger sett høyt ovenifra, men overhode ikke er sammenhengende på nært hold. Det virker som om utviklerne rett og slett har latt noen områder stå halvferdige. Dette er skuffende, men som sagt, for det meste ser det pent ut. Hus og bygninger nede på bakken er rett og slett noe av det beste jeg noen gang har sett i en flysimulator. De er nydelig detaljerte.

Det er litt av en følelse å slippe en bombe ned på et vakkert laget oljeraffineri, for så å se det eksploderer i et herlig inferno. Eksplosjoner, flammer og røyk er generelt sett også veldig bra laget. På bakken finnes også flere typer kjøretøyer, som forskjellige tanks, tog, ambulanser og brannbiler. Disse kjøretøyene ser også ut som naturtro kopier av virkelige kjøretøyer fra andre verdenskrig. En del dem skyter faktisk på deg og dine kompanjonger. Kjøretøyene på land er like detaljert som bygningene. Nydelig! Selve flyene er også vakkert detaljerte, med realistisk utseende på metall som inneholder både nagler og skjøter, og flere bevegelige flydeler.

Fra cockpiten ser flyene også særdeles fine ut. Her finnes mange instrumenter som selvfølgelig innstilles etter hva du gjør. Instrumentbordet og resten av cockpiten er i full 3D. Det er utrolig morsomt å se hele deler av cockpiten fly av gårde eller bli ødelagt, ettersom de blir skutt på. Det er lett å kunne se rundt seg i cockpiten, slik at man får orientert seg om hvor både fiendene og vingmennene befinner seg. Flyenes utseende forsterker den gode andre verdenskrig-følelsen som vi så gjerne vil oppnå. Lyden i CFS3 er som den bør være, verken mer eller mindre. For meg, som har 3D-lyd på høyttalerne mine, er lyden god å ha til å orientering. Motorlyden fra de forskjellige flyene er realistisk nok, det samme gjelder lyden fra våpnene, og vingmennene som svarer på ordre. Det finnes ingen bakgrunnsmusikk, men de realistiske lydene fra miljøet rundt deg erstatter denne på en fin måte. En bakgrunnsmusikk ville bare vært distraherende i dette spillet.

Combat Flight Simulator 3 er definitivt en solid oppfølger til de andre spillene i den populære spillserien. Du har et stort utvalg fly å velge mellom, og mange varierte oppdrag. Det som imponerer mest er spillets realismegrad. Det at piloten reagerer på både skudd, G-krefter og stupflygning er rett og slett genialt gjort! Dessverre er den vanskelighetsgraden som skal være mest realistisk overdrevet vanskelig. Grafikken er også veldig bra, med unntak av noen områder der bakkestrukturene plutselig ser noe annenrangs ut. Bakkestrukturer som bygninger og kjøretøyer er flott detaljert, så vel som flyene selv. Multiplayer-delen er også til de grader underholdende. Dette er et spill jeg råder alle, både flyentusiaster og andre, til å kjøpe.