Intervju

Croteam

De brukte roboter for å teste spillet sitt

– Maskiner bør ta seg av det kjedelige arbeidet.

Croteam

KÖLN (Gamer.no): Gåtespillet The Talos Principle ble sluppet til Windows, Mac og Linux i desember 2014, og høstet gode skussmål fra både kritikere og spillere for sine spennende gåter og den interessante spillverdenen.

Under årets GDC Europe-messe fortalte Alen Ladavac, teknisk sjef i Croteam, hvordan utvikleren gikk fram under kvalitetstestingen av spillet. Hemmeligheten bak en kjapp og omfattende testprosess var å bytte ut de sedvanlige spilltesterne med roboter for å maksimere arbeidseffektiviteten.

Alen Ladavac på talerstolen under GDC Europe.

Dette lot utviklerne fokusere på å skape et godt spill enn å bruke timesvis på å teste hver minste detalj.

– Selve ideen har vi hatt lenge, men vi har aldri hatt nok tid til å gjennomføre det. For et par år siden kom vi i kontakt med en fyr som hadde modifisert inn «bots» i ett av våre tidligere spill. Han jobbet litt frilans for oss og lagde den første utgaven av testroboten vår, forteller Ladavac fra messegulvet.

Et helt spill på 20 minutter

Croteam har aldri hatt flere enn 25 ansatte, så denne nye automatiserte måten å teste spillet for «bugs» og andre programmeringsfeil var gull verdt.

– Til å begynne med brukte vi bot-en til å teste eldre spill, for eksempel da vi skulle portere Serious Sam 3 til PlayStation 3. Alle i firmaet jobbet med andre spill, så det var greit å bare la roboten dobbeltsjekke arbeidet vårt slik at vi slapp å bruke for mange arbeidstimer på spilltesting selv, forteller Ladavac.

Skjermbilde fra The Talos Principle.

Under utviklingen av The Talos Principle ble roboten brukt med én gang alle nivåene og gåtene begynte å komme på plass.

– Før var vi alltid redd for å forandre noe i spillene våre, enten det var fysikken i hoppingen eller noe mer omfattende. Nå kan vi enkelt forandre ting og la roboten bruke en times tid på å teste alle ringvirkningene.

Ladavac forteller at det tar et menneske omtrent ti timer å fullføre The Talos Principle. Dette innebærer å løse alle gåtene og finne alle hemmelighetene. Roboten kan gjøre alt på fire timer hvis den får jobbe med normal hastighet. Croteam kan styre hvor raskt gjennomføringen av en test skal gå, og hvis de vil kan roboten gå gjennom hele spillet på rundt 20 minutter.

Vil ikke spille spillet 10 000 ganger

– Når vi har satt sammen et sett med gåter til et nivå går designeren som lagde nivået gjennom hver gåte og loggfører de ulike løsningene. Loggingen skjer automatisk, og registrerer bare de grunnleggende tingene, for eksempel hvilke verktøy som skal brukes hvor og når.

Les også
Google skal snart komme med en stor spillrelatert nyhet

– Så roboten vet generelt hva han skal gjøre, men finner ut av detaljene selv?

– Ja, nettopp. Hvis vi flytter rundt på dører eller andre elementer i nivået vil han automatisk tilpasse seg det vi har gjort. Plasserer vi ett nytt tre i nivået vil roboten klare å gå rundt i stedet for å umiddelbart kollidere med det. Den fungerer ut fra helt grunnleggende, enkel logikk, og det er ingen komplisert intelligens i roboten, forteller Ladavac.

Ved å automatisere testprosessen i så stor grad klarer Croteam å kutte ned på antallet menneskelige feil som kan dukke opp under en kvalitetstest. Det betyr derimot ikke at utviklerne ikke skal spille gjennom spillet sitt selv.

Automatiseringen eliminerte mange menneskeskapte feil i spillet, forteller Ladavac.

– Vi må fortsatt gå gjennom selv for å kontrollere ting. Roboten kan bare sjekke om spillet er mulig å gjennomføre. Vi må selv lete etter estetiske feil, for eksempel. Selv har jeg spilt The Talos Principle kanskje ti ganger, men jeg vil helst slippe å gjøre det 10 000 ganger, ler Ladavac.

Spilltestere må gjerne gjøre de samme handlingene om igjen og om igjen, og da går de ofte glipp av ting. Det beskrives ofte som en kjedelig, nedverdigende jobb mange egentlig ikke vil gjøre. Croteams robot fungerer som en kvalitetssikring.

– Det var et tilfelle der en designer forandret teksturmodellen på en dør som skal åpnes automatisk når spilleren nærmer seg. Da han satt og jobbet satte han døren i åpen stilling, men glemte å sette den tilbake. Så hvis en spiller nærmet seg smalt døren igjen og spillet ble umulig å fullføre, bare fordi han gjorde en feil da han forandret én teksturmodell, og vi måtte teste alt på nytt igjen. Det er der roboten kommer inn, så vi kan unngå at sånne ting skjer.

The Talos Principle er nå tilgjengelig på Windows, Linux, Mac og Android-baserte konsoller. Utvidelsespakken Road to Gehenna ble sluppet 23. juli. En PlayStation 4-utgave av spillet lanseres 13. oktober.

Siste fra forsiden