Dollar

En millionærarving er død, og du må sørge for at morderen settes bak lås og slå. Det er bare ett problem: Du har ingen mistenkte.

Kriminalmysteriet Dollar er spesialskrevet for PC av den svenske forfatteren Liza Marklund. Her trer vi inn i Stockholm-politiets rekker, og må lede en drapsetterforskning. For å lykkes må vi finkjemme Stockholm på jakt etter ledetråder, og avhøre en rekke mer eller mindre lugubre personer.

Døden på Grand Hotel

Det hele starter selvsagt med et mord. Her er det imidlertid ikke hvem som helst som blir drept, men Elisabeth Lindberg - den unge og velkjente arvingen til forretningsimperiet Lindberg & Stål. Det viser seg raskt at det er flere som kunne ha grunn til å kvitte seg med henne, og saken er dessuten viklet inn i en haug av andre forhold vitnene helst vil holde skjult, så selv de som har rent mel i posen hva selve drapet angår vil ofte finne på å lyve eller tilbakeholde viktige opplysninger for å beskytte seg selv eller personer de har et forhold til.

Den letteste måten å beskrive Dollar på er vel å kalle det et eventyrspill, men det er ikke helt dekkende. Kort fortalt, får du rollen som etterforskningssjef på en mordgåte. Stort sett jobber du fra kontoret ditt, og i stedet for å skitne fingrene til med feltarbeid, fokuserer du i stor grad på det administrative. Jobben din går mer på å fortelle hva de andre folkene på politikammeret skal jobbe med enn å selv lete etter spor og opplysninger.

Underveis må du i hovedsak forholde deg til to personer, kriminaltekniker Jimmy Dessler og kriminalinspektør Kristin Falkenberg. Jimmy styrer med ransakinger, tekniske undersøkelser og slike ting, mens Kristin fokuserer på å finne ut mest mulig om de mange personene du kommer over, samtidig som hun representerer din stemme under avhørene. Det er hele tiden du som bestemmer hva de skal bruke tiden sin på, og de vil gi beskjed med en gang de finner ut noe som kan være av verdi.

Stockholm rundt

Ransakinger og andre undersøkelser kan igangsettes gjennom et kart over Stockholm, hvor alle relevante steder er avmerket. For å foreta ransakinger trenger du støtte fra statsadvokaten, så ikke tro at du kan buse inn overalt for å lete etter fingeravtrykk. Informasjonen og bevisene folkene dine finner kan du ofte velge å etterforske videre (og av og til låser de også opp andre steder på kartet), men det mest vanlige er å bruke det i et forhør av en av de mange personene som har noe med saken å gjøre.

Disse forhørene kommer du til å bruke mye tid på, og her styres ting omtrent som dialoger i et vanlig eventyrspill. Du får hele tiden to valg om hva du vil at Kristin Falkenberg skal si, og stort sett er et av dem hardt, mens det andre er litt mildere. Noen ganger må du være litt hard for å få informasjonen du vil ha, mens andre ganger kan det lønne seg å trå litt varsomt for å unngå å skape problemer. Gjennom forhør får du ofte nye bevis som du så kan jobbe videre med.

Fokuset på det administrative gjør at du aldri får noen ordentlige sjanser til å drive etterforskning selv. Beordrer du en ransaking, skjer det automatisk, og du får aldri være med å lete etter spor. Slik er det også om dere skal undersøke mobiltelefoner, datamaskiner eller lete etter spor i brev og dokumenter - du sitter hele tiden på sidelinjen og beordrer. Noen blir kanskje skuffet over dette, men det spillet egentlig gjør, er å gi deg en mer autentisk følelse av å være ansvarlig for en politietterforskning. Du må konsentrere deg om det store bildet, ikke hva som befinner seg i de mistenktes søppelbøtter.

Historien driver spillet

I bunn og grunn er Dollar en ganske så ensformig og lineær affære, rent gameplaymessig. Mesteparten av tiden din bruker du i forhør og til å igangsette nye undersøkelser, enten av personer eller steder. Likevel er det vanskelig å slutte å spille, for du får hele tiden drypp med ny informasjon som du kan bruke, og som legger en ny, liten bit av puslespillet på plass. Jo mer du får vite om det som har skjedd, jo større spørsmål sitter du igjen med, og det er trangen til å lære mer som driver hele spillet fremover.

Når et spill utvikles i samarbeid med en kjent forfatter som Liza Marklund, får vi forventninger i forhold til historiens kvalitet, og for det meste innfris disse. Mysteriet er intrikat og spennende, med massevis av blindveier som kan lede oss på feil spor, og en haug av interessante personligheter. Historien er også rimelig voksen, og tar opp temaer vi ikke ser særlig ofte i spill, slik som menneskehandel og prostitusjon.

Selv om historien stort sett er god, synes jeg nok avslutningen kommer litt for brått på. I det ene øyeblikket er det full benektelse, og i det andre øyeblikket setter den mistenkte i gang med en Agatha Christie-aktig tale om hvordan det hele henger sammen. Dessuten føler jeg det er noen løse tråder som aldri helt blir forklart. Historien er også helt lineær, og selv om spillet noen ganger gir deg illusjonen over at du har kontroll og kan påvirke handlingens gang, dreier det seg for det meste bare om å motta informasjon.

En liten ting som føles litt dumt, er at flere gjennombrudd i saken kommer uten at du har gjort noe for å oppnå dem (for eksempel gjennom tips). Greit nok, slik er det helt sikkert i virkeligheten også, men noen ganger virker det veldig åpenbart at spillet bare venter på at du skal få gjort deg ferdig med noe som egentlig ikke leder noen veier, før det gir deg noen skriptede hint slik at du kan fortsette å jobbe i riktig retning. Spillet er også litt kort, men det føles ikke som det er for kort.

Mira Craig i hovedrollen?

I og med at Dollar fokuserer i så stor grad som det gjør på avhør, har skuespillernes prestasjoner mye å si for hvor godt du kommer inn i stemningen og blir dradd med i historien. Her kunne Dollar lett ha gått på en gigantsmell, men slik gikk det heldigvis ikke. Spillet er på norsk, og skuespillerne gjør generelt en god jobb. Litt pirk er det jo alltid, og noen av dialogene og uttrykkene føles litt anstrengte og unaturlige, men jevnt over kan stemmegiverne være stolte av jobben de har gjort.

Et lite problem er at det noen ganger ser ut som skribentene har antatt at du hører dialoger i en spesifikk rekkefølge som du ikke nødvendigvis hører dem i. Det skjer ikke så ofte, men nok til at det er verd å nevne. Det at spillet er på norsk på tross av at handlingen foregår i Stockholm er kanskje noe enkelte vil kritisere, men det er ikke noe man tenker særlig mye over. Det eneste som er litt morsomt er når man begynner å snakke om en norskregistrert bil, og en av figurene utbryter at Norge er et ufyselig land, som hun aldri i ville finne på å ha noe med å gjøre. Dette er selvsagt bare flisespikkeri fra min side, og det samme gjelder mange av de andre negative momentene jeg har nevnt. Jevnt over fungerer nemlig spillet veldig godt.

Grafikken i Dollar er funksjonell, og det er vel egentlig det som er vitsen. Jeg skulle gjerne sett bedre animasjoner i ansiktene til folk du snakker med, men ellers fungerer alt helt greit, selv om det selvsagt aldri er noe å skryte av. Lydeffektene fungerer også, men musikken er uhyggelig svak. Tittelmelodien er så grusom at jeg skrur ned lyden hver gang jeg starter spillet, og musikken under selve spillingen er muligens tidenes kjedeligste bit med heismusikk, og den gjentas om og om igjen i det uendelige.

Dollar er underholdende, og selv om det ikke er spesielt omfattende, er det et spill som lykkes veldig godt med de tingene det prøver på. Satt opp mot de spillene som vanligvis preger butikkhyllene, virker det veldig simpelt, men om noe er det heller et bevis på at fokuset på grafikk og action i spillindustrien kanskje er litt feilslått, og at det tross alt er underholdning som er viktigst. Dollar er nemlig veldig morsomt, og jeg satt klistret til skjermen helt til jeg hadde løst mysteriet.

I ettertid, når jeg ser objektivt tilbake på det jeg har opplevd med spillet, er det lett å kritisere gameplayet for å være ensformig, lineært og for enkelt. Dette er imidlertid ikke ting jeg opplevde som problematisk da jeg faktisk satt og spilte spillet. Derfor føler jeg det blir galt å straffe Dollar for disse tingene. Dette er ikke et spill som vil appellere til alle (og det er nok en del som kommer til å kjøpe det med feil forventninger, noe som sikkert leder til skuffelse), men hvis du har lyst til å løse et underholdende lite mysterium denne jula, er Dollar et godt valg.