Sniktitt

Drømmefall

Oppfølgeren til det norske storspillet Den Lengste Reisen er som kjent i utvikling. Vi besøkte Funcom her på E3 i Los Angeles for å få en sniktitt på hva de holder på med, og hva de ønsker å få ut av det ambisiøse spillprosjektet.

Vi møtte opp med Ragnar Tørnquist og Øyvind Scharning, begge utviklere på Funcom-teamet som utvikler Drømmefall, for et nærmere blikk på det som blir en åpenbart forrykende oppfølger til Den Lengste Reisen. I korte trekk er Drømmefall et nytt eventyrspill i ekte 3D, hvor handlingen er delt opp i tre forskjellige historier fordelt på tre hovedfigurer. I følge Tørnquist handler Drømmefall om tro, en noe vag beskrivelse kanskje, men etter alt å dømme kan vi forvente et dyptgående og intelligent spill.

Øyvind Scharning og Ragnar Tørnquist fra Funcom

Det meste rundt Drømmefall er foreløpig hemmelig, og Funcom gjorde det klart at de etter dette ikke vil promotere spiller før i 2005 igjen. Spillet er bygd på en tysk 3D-motor kalt Shark, og perspektivet i kjent tredjeperson-stil. Kameraet flyttes rundt som du selv vil, og for å bygge en bro mellom action- og eventyrspill har utviklerne innført noe kalt "focus field".

I all enkelhet ønsker Funcom å integrere en viss følelse av "pek-og-klikk" i Drømmefall selv om det er et 3D-spill basert på både action og kamp. "Focus field" gir deg muligheten til å titte på gjenstander langt borte, akkurat som du eksempelvis ville klikket på en gjenstand langt i det fjerne i et tradisjonelt "pek-og-klikk"-basert eventyrspill for å få informasjon om den.

Drømmefall introduserer deg til de tre figurene Zoe, Kian og April. Sistnevnte kjenner de fleste som hovedpersonen i det første spillet, og i årene som har gått siden forrige gang har personligheten hennes forandret seg drastisk. Hun har blitt tommere innvendig og mistet håpet - mistet troen - altså konseptet spillet bygger på. Kian er en kriger-aktig person som lever for troen, en tilsynelatende æreverdig mann med mange livserfaringer og evne til å overleve i tøffe tider. Zoe ble ikke forklart nærmere, men kan muligens defineres som det April var i forrige spill.

- Som en god roman vil spillet veksle mellom de tre historiene. Det hopper kanskje til en annen historie akkurat når den ene begynner å bli spennende, for senere å komme tilbake til der du forlot den sist, forklarer Tørnquist.

Det som kanskje er mest uvanlig for eventyrsjangeren, men som Funcom likevel vil innføre i Drømmefall, er at størrelsen på gjenstander faktisk har noe å si om du kan bære dem i lomma eller ikke. Tidligere har du kunnet bære flere butikkhyller verdt med varer i lommene dine, men en gjenstand som ikke passer i lommen din vil heller ikke kunne puttes der i Drømmefall. Derfor må disse bæres eller settes ned på bakken, men mindre gjenstander slik som nøkler og lapper vil du fremdeles kunne bære med deg.

Drømmefall er fremdeles 18 måneder fra lansering, i følge Funcom. Som forrige gang vil spillet komme komplett med dialoger fremført av skuespillere, og i den norske versjonen vil kjente rikskjendiser bidra med sitt. Noen husker kanskje at Synnøve Svabø ga liv til April i forrige spill, men om det blir tilfellet denne gangen også, gjenstår å se.

Gamer.no vil naturligvis oppdatere med siste nytt rundt utviklingen, så snart vi vet mer. Inntil da kan dere titte på de ferskeste skjermbildene:

Siste fra forsiden