Det blir spennende å se hvor mye tapsbonusendringen påvirker metaen.
E-sport
Det blir spennende å se hvor mye tapsbonusendringen påvirker metaen. (Skjermbilde: Valve)

Ny oppdatering til Counter-Strike

Ny CS:GO-oppdatering endrer økonomien drastisk

Kanskje den største endringen spillet har sett siden lansering.

Endringen i tapsbonusen

Tapsbonusen er nå basert på antallet runder laget har tapt. Antallet øker med et nivå for hvert tap, og går ned et nivå for hver seier.

Tidligere ville en seier restarte tapsbonusen, nå går den ned et nivå.

  • Med 0 tap: $1400
  • Med 1 tap: $1900
  • Med 2 tap: $2400
  • Med 3 tap: $2900
  • Med 4+ tap: $3400

Natt til torsdag lanserte Valve en ny oppdatering til Counter-Strike: GO, som tar for seg flere endringer. AUGen som har blitt så populær i det siste har fått tilbake prisen på 3300$, M4A1-S har fått 25 kuler i magasinet, samt 75 reservekuler, og en del hagler har blitt sterkere og billigere. En ny våpenkasse ble også lansert, og et par kart som aldri spilles fikk oppdateringer.

Men den største nyheten kommer i økonomiendringen. I CS:GO har det alltid vært slik at man har bygget seg opp en tapsbonus, når man taper runder. Det betyr at når man har tapt fire runder på rad, får man 3400$, i stedet for 1400$ som man får i begynnelsen.

LES OGSÅ: – Jeg gjorde tabben å vente på at et bedre lag skulle kontakte meg

Endres drastisk

Tidligere har man altså hatt muligheten til å knuse økonomien på motstanderlaget ved å vinne en runde etter at de nylig vant en. Nå endres dette. Har man en tapsbonus på høyeste nivå, går man bare ned ett nivå etter å ha vunnet, så tapt en runde igjen. Det betyr at laget får 2900$ hver, i stedet for 1400$ som tidligere.

Tommy «TommyM» Monsen (til høyre) mener denne endringen er enorm. Foto: Eivind Von Døhlen/Gamer.no

Dette betyr massive endringer i økonomispillet, som er kanskje det viktigste å ha kontroll på i profesjonell sammenheng. Ekspertkommentator i Telenorligaen, Tommy «TommyM» Monsen sier følgende om endringen.

– Endringen i økonomien er enorm. Det blir uten tvil mer penger i spill, som vil føre til færre sparerunder. Det blir ikke sånn at når man taper en runde, så må man ut i to sparerunder. Dette synes jeg er veldig positivt. Jeg ser også for meg at det kan bli vanskeligere for lagene å lese økonomien til motstanderne, i hvert fall mens denne økonomiske modellen enda er ny, sier Monsen før han legger til.

– Ved mer penger i spill, så vet jeg ikke om prisendringen på AUGen kommer til å ha noe spesielt å si. Jeg synes det er vanskelig å spå om M4A1-S kommer til å bli mer brukt etter at den har fått større magasin, men det kan fort hende at dette fører til en mer balansert fordeling av bruken av begge antiterroristvåpnene, avslutter Monsen.

LES OGSÅ: Riddle signerer 1. divisjonslag i Counter-Strike

Anders «aNdz» Kjær mener det er tidlig å si noe sikkert, men liker at Valve endrer på ting. Foto: Eivind Von Døhlen/Gamer.no

Også Apeks-kaptein og taktisk leder Anders «aNdz» Kjær har delt sine tanker rundt endringen.

– Tror dette endrer spillet helt. Det vil bli mye jevnere og det kan bli vanskelig å dra skikkelig ifra i kamper. Jeg tør ikke si noe om hvordan dette kommer til å funke i praksis, da det blir et helt annet økonomisk system. Dette vil ta tid å forstå skikkelig. Uansett veldig fornøyd med at Valve jobber knallhardt for å gjøre småting her og der som kanskje gjør spillet mer interessant. Om det funker eller ikke, det finner vi ut av, men det er bare konge at Valve involverer seg mer, avslutter Kjær.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen