Etherlords

Ether er livskilden og finnes i alt som er rundt oss, i hvert fall i følge Nival Interactives spilldesignere. Men hvem er etherets herre? Dette er hva kampen handler om i Etherlords; den evige kampen mellom det onde og det gode, og midt i mellom står etheret. Denne uvurderlige naturressursen er hva som må til for å vinne kampen mot det onde, eller det gode, alt ettersom hvor din moral står.

Fikleriet; ressurser, helter og bygninger
Jeg advarer dere; Etherlords er ikke en lettvekter av et spill. Tvert i mot er det et stort antall detaljer, og ikke minst regler, du skal holde styr på. Det vil ta tid å lære seg, men for all del ikke så lang tid det vil ta å lære seg kortspillet "Magic". Det er et mye tyngre spill enn Heroes of Might & Magic-spillene, ganske enkelt fordi duellene med dine fiender er rammesatt av regler, tilgjengelighet av trylleformler, samt ressurspoeng og den tidligere nevnte naturressursen "ether". Ether er det samme som "mana" i lignende spill, og du trenger det for å kaste trylleformler og for å mane frem monstre til din hjelp.

Hvert oppdrag er lagt opp slik at du begynner med et slott og en helt. Kartet er dekket av en såkalt "fog of war" som hindrer deg i å se de delene av kartet heltene dine enda ikke har vært på. Denne delen av spillet minner veldig mye om Heroes of Might & Magic-spillene og ressurser er helt nødvendig for spillets fremgang. Disse bruker man til å holde heltene i gang (også kalt "upkeep"), kjøpe nye trylleformler og kaste globale trylleformler fra slottet sitt. Ressurser finner man overalt på kartet; noen ligger i gruver mens andre ligger ute i det åpne. Man skal likevel passe på, disse ressursene er som regel godt voktet av alskens slemminger som er ute etter å bite tenna i leggen din.

Kanskje den mest viktige ressursen, ether, skaffer du ved via forskjellige etherårer som ligger ute i det fri. Ether brukes til å kaste trylleformler, det er derfor å regnes som "mana". Interfacet i spillet er litt seigt. Knappene ser ganske like ut og de er alle meget mørke. Du fatter egentlig ikke hva en knapp er før du trykker på den med venstre museknapp, da en liten beskrivelse dukker opp. Dette var kanskje det vanskeligste å lære ved spillet, noe som er en liten nedtur fordi interfacet er noe av det viktigste i slike spill. Du har også muligheten til å få opp en rekke hjelpebokser den første tiden du spiller som lærer deg spillets grunnleggende elementer når du får bruk for dem. Dette er veldig greit for nybegynnere fordi du får ikke informasjon du ikke trenger før du virkelig trenger den.

Spillet inneholder mange rollespillelementer da helten din f.eks. kan gå opp i levels etter som han bekjemper fiender, og han/henne får da tilgang til nye ferdigheter og fordeler, samt å bli sterkere generelt. Du styrer helten din rundt på kartet med det mål for øye å fullføre oppdraget. Underveis møter du motstandere du må duellere med, du finner skatter og ressurser, samt at du ofte kan befri fanger som har muligheten til å bli en helt for deg (disse er ofte meget viktige å ta med seg). Underveis finner du også en del bygninger som er vitale for ditt oppdrag, spesielt magibutikker. Her kan du kjøpe nye trylleformler ved å bytte inn ressurser.

Disse trylleformlene legger seg i ditt deck (norsk: kortsamling), og du kan bruke dem i dine dueller med fiender. Andre bygninger kan f.eks. gi helten din spesielle krefter eller forbedre han/henne generelt. Eksemplene er mange og jeg kan nevne noen; det finnes læremestere rundt om som kan gi deg mer erfaringspoeng, gnomer som kan lade opp diverse gjenstander du måtte ha funnet, oaser som kan forlenge din helts liv og så videre. Enkelte bygninger du tar over vil lønne seg å ha på din side i lengden. Eksempler for dette er gruver som kan gi deg en stødig flom av ressurser, samt midlertidige festninger du kan ta over for å forsvare din del av spillområdet. Disse festningene kan du plassere en helt i, og vil uten tvil være meget viktige på de senere oppdragene. Som du sikkert forstår er dette et spill basert på ressurs management på høyt nivå. Som sagt, dette er den strategiske delen av spillet som foregår mellom duellene mellom din helt og dine motstandere.

Klar til kamp!
Likevel er nok den taktiske delen av spillet det mest morsomme. Her om dagen satt jeg sammen med en god venn av meg og spillte en runde Etherlords. Vi var ganske opptatt av det som skjedde på skjermen takket være den stemningen du blir satt i takker være av den flotte grafikken, effektene og det høye spenningsnivået. Vi satt der og planla våre neste trekk; "Kan det monsteret fly? Da har den overtaket på vår onde rotte!", "Han slakter trollet mitt! Send et stone golem på han!". Til slutt fullførte vi oppdraget som var å ta seg over kartet og drepe den onde flammedemonen, men underveis måtte vi slakte en rekke andre motstandere, samle inn ressurser, samt befri en fange som ble vår reddende helt til slutt.

Takket være den siste patchen fra Nival Interactive, har du nå mulighet til å spille multiplayer på samme PC, populært kalt "hot seat" og jeg ser frem til mange nervepirrende kamper mellom meg og venner. Når du først møter en fiende så får du frem et vindu som gir deg litt informasjon om din motstander slik som hans/hennes level og antall liv. Antall liv går opp ettersom din helt går opp i levels. Hver helt har et viss antall liv, og disse trenger han/henne mange av.

I kampene kan de monstrene du maner frem sendes på din motstanders helt, og da vil den helten miste livspoeng (betegnet som "Life", ikke "Health Points"). Det samme kan motstanderen gjøre med deg, og det er derfor lurt å ha muligheten til å blokkere angrepene fra hans/hennes monstre. Dette kan du gjøre ved å sende frem et av dine monstre i blokkeringsfasen. F.eks. er "Stone Wall" et meget bra monster (ja det er faktisk et monster, eller rettere sagt en vandrende steinrøys) som ikke kan angripe, men bare ta i mot slag. Han kan da blokkere de angripende monstrene, og da blir ikke din helt skadet. Heltene kan også selv sende ødeleggende trylleformler på hverandre i form av flammer, is, lyn og så videre (Gandalv vs. Saruman, anyone?).

Grafikken er ganske enestående; helten din er flott modellert og animert, og det er også alle de forskjellige monstrene du og motstanderen din kan mane frem. Effekter slik som en vegg av flammer, lyn, snø og regn er også riktig pene. Som jeg har nevnt tidligere så ligner Etherlords veldig mye på Heroes of Might & Magic-spillene, men grafikken i Etherlords skal sies å være lysår bedre. Du kan zoome inn og ut i den strategiske delen av spillet, og animasjonene til både naturen og innbyggerne er riktig flotte. Fargene er skarpe og all grafikken har et meget kreativt preg over seg. Når du så er klar til kamp blir du tildelt en rekke trylleformler fra ditt deck, også kjent som kort.

Kampene er turbaserte og er delt opp i forskjellige faser slik som angrepsfasen, blockfasen og så videre. Så er det bare å bruke de rette trylleformlene på den rette måten, og ikke minst til de rette tidene. Du kan mane frem monstre som du kan sende mot motstanderen din, samt gi dem forskjellige krefter og så videre. Det finnes rundt 300 trylleformler i spillet så her er det mye å velge mellom. I det vi snakker om tall kan det også nevnes at det finnes 64 forskjellige monstre, noe som er lett å se. Det er usedvanlig mye variasjon mellom de heltene du møter og deres monstre. De to rivaliserende heltene kommer som regel med noen brøl og kommentarer, samt en rekke forskjellige animasjoner. Kameraet fyker som regel rundt og fokuserer på der spenningen er. Dette er dynamisk, spennende og underholdende. Flott!