EverQuest: Shadows Of Luclin

Ettersom EverQuests noe dalende populæritet har vært betydningsfull for utviklerne, har de nå laget en tilleggspakke som ikke helt kan settes i samme bås som de tidligere tilleggspakkene. Shadows of Luclin gir deg ikke bare muligheten til å utforske nye land områder og få tilgang til en ny rase. Ved å oppgradere til Shadows of Luclin fornyes nemlig all den gamle grafikken i hele spillet.

Side 4

I 1997 kom Origins Ultima Online ut på markedet, og det har gått inn i historien som tidenes første virkelige MMORPG spill (som igjen er en forkortelse på "Massive Multiplayer Online Role Playing Game"). Hundretusener av spillere fra hele verden kunne logge seg inn i en magisk verden og innta en hvilken som helst fantasifigur de måtte ønske å spille. Siden den gang har industrien kommet langt på vei. Selv om Ultima Online var pioneeren på MMORPG-markedet, har Verants EverQuest æren for å være den første i bransjen som brukte polygonal 3D grafikk (Det mindre kjente Meridian 59 som kom ut litt før Ultima Online, brukte sprite grafikk àla Doom). Etter EverQuests fantastiske debut i 1999 har MMORPG-er blitt nærmest kastet mot oss i form av spill som Asherons Call, Anarchy Online og Dark Age Of Camelot.

Så hva gjør du når du får konkurrenter på markedet, og salgstallet svikter fordi ditt spill begynner å bli utdatert? Jo, da er det alle mann til pumpene for å prøve å vinne tilbake disse spillerne. Det hele ender i at utviklerne prøver å overgå hverandre ved å utvikle større verdener, gi spillerne fler muligheter og ikke minst ta i bruk den aller siste teknologien. Alt dette for å gi spillerne enda bedre grafikk enn konkurrentene og kjempe om spillernes gunst. Naturligvis også deres lommebøker.

Historien frem til nå
For dere som av en eller annen grunn har bodd under en stein i stedet for å bo foran en datamaskin, så er EverQuest et spill som kun kan spilles over Internett. Du skaper en person i kjent rollespill stil og så logger du inn i en magisk fantasiverden hvor du kan rusle rundt og se på trærne, drikke digital øl, finne skatter, drepe drager og ikke minst spille sammen med tusenvis av mennesker fra hele verden. Hele tiden skal du forbedre deg selv ved å enten utføre oppdrag (quests) eller drepe alle slags skapninger. Enten alene eller sammen med andre.

EverQuest er fantasi-basert, det vil si at du kan spille raser som troll, alver, dverger, hobbiter, mennesker samt en god del til. Du velger selv hva du vil være. Blant annet kan du velge mellom trollman, kriger, skogsmann, ridder og så videre. Ettersom du tjener mer og mer "experience" så stiger du i "levels" noe som fører med seg makt, rikdom og berømmelse. Ettersom denne anmeldelsen ikke gjelder EverQuest i seg selv, men heller tilleggspakken Shadows of Luclin, så får dette være den lille innføringen du får i EverQuest. Ønsker du å vite mer om det så kan du alltids gå inn på spillets nettsted som er kilden til all informasjon.

Før du "roter deg opp i" dette så burde du vite at slike spill er så avhengighets dannende at eksperter nå spekulerer om det burde settes en advarsel på pakkene, slik som på røykpakker. Dette har spesielt blitt aktuelt etter at en EverQuest-spiller visstnok tok selvmord på grunn av hendelser som skjedde i selve spillet. Hvis dette skjer burde det snart være klart til å åpne en verdens-dummeste-advarsler-side på nettet.

Shadows of Luclin (SoL) er akkurat det en tilleggspakke bør være, og litt til. EverQuest har til nå gitt ut tre tilleggspakker, hvor SoL er den tredje. Den første, "Ruins of Kunark", ga spillerne muligheten til å utforske et helt nytt kontinent med mange nye og spennende områder. Kunark ga deg også muligheten til å spille en ny rase, nemlig øglemennene "Iksar". Kunark ble en strålende suksess og bidro til å gjøre EverQuest enda bedre og enda større. En stund etter utgivelsen av Kunark, kom den andre tilleggspakken "Scars of Velious". Velious ga deg muligheten til å utforske enda et nytt kontinent, denne gangen spesiellt egnet for spillere av den mer erfarne garden (spillere mellom level 35 og 60, hvorav sistnevnte nærmest har gudestatus i EverQuest). Velious ga deg ikke en ny rase å spille, men var fremdeles minst like bra som Kunark. Men så ble det stille en stund, og bortskjemte som de er ventet spillerne på nye gaver fra gudene på Verant.

Side 4