EverQuest: Shadows Of Luclin

Ettersom EverQuests noe dalende populæritet har vært betydningsfull for utviklerne, har de nå laget en tilleggspakke som ikke helt kan settes i samme bås som de tidligere tilleggspakkene. Shadows of Luclin gir deg ikke bare muligheten til å utforske nye land områder og få tilgang til en ny rase. Ved å oppgradere til Shadows of Luclin fornyes nemlig all den gamle grafikken i hele spillet.

Side 4

Alt har sin pris
Men bortsett fra alt dette så er grafikken og geometrien i disse områdene så maskinkrevende at det er nesten latterlig. Systemkravene på pakken er en ren løgn, og selv overgår jeg til og med de anbefalte systemkravene. Likevel, med clip distansen på fullt kunne jeg telle frameraten på èn hånd. Det hele ble et slideshow hvor det var nesten mulig å ta seg en dusj og en Cola imellom bildene. Har du likevel en av de monstermaskinene som selges idag (og da mener jeg monstermaskin, jeg testet SoL på en T-Bird 1,5GHz og det gikk nesten like elendig der) så er månen er en plass du bare må besøke. Jeg er nok redd for at må jeg må punge ut for en helt ny "state of the art" maskin hvis jeg skal kunne nyte de nye områdene.

Det finnes en måte å forbedre spillbarheten på, nemlig å skru ned clip distansen. Det vil si at du begrenser den distansen spillet skal "se" foran deg, ved at den bare rendrer grafikken innen en viss radius av der du står. Dessverre så er ikke dette en veldig god løsning; jeg måtte skru den helt ned for at jeg skulle merke noen forskjell og da kunne jeg så vidt se enden på mitt eget sverd. Og da forsvinner egentlig hele poenget med å benytte seg av de nye områdene i spillet. Liker du å innta rollen som blind er dette imidlertid en topp løsning for deg.

For å rette opp i eventuelle forvirringer; SoL gir deg tilgang til månen Luclin som går i bane rundt EverQuests verden Norrath. SoL gir deg også muligheten til å spille den nye rasen Vah Shir og den nye klassen Beastlord. Du har også muligheten til å kjøpe og benytte deg av hester, noe som ikke går ann uten SoL. Og om ikke dette skulle være nok så oppdaterer SoL all den gamle grafikken i EverQuest, og dette alene gjør tilleggspakken verdt hvert øre. Skal du likevel kunne nyte å spille på månen Luclin må du ha en monstermaskin. Systemkravene som er oppført under er en spøk, eller enda verre en løgn. Min konklusjon er derfor at SoL er en fantastisk tilleggspakke som gjør EverQuest bedre enn det var før. Noe som hovedsakelig er en tilleggspakkes hele og fulle mening. EverQuest i seg er en fantastisk spillopplevelse som det har vært i over tre år nå. Musikken er fantastisk, lyden er fantastisk og med SoL er nå også grafikken i de gamle områdene fantastisk.

Jeg kan med god samvittighet si at det eneste som trekker ned er maskinkravene i de nye områdene. Det litt vanskelig å gi karakterer til en MMORPG-tittel, ganske enkelt fordi du kan aldri "runde" spillet og det er alltid noe nytt å se og oppleve. Multiplayer delen får en 6-er fordi det er et online spill, og musikken samt lyden i EverQuest er en perle og står helt i stil til atmosfæren og de skiftende miljøene. Varigheten får 4,5 ganske enkelt fordi jeg synes maskin kravene begrenser deg i å utforske månen. Den totale vurderingen av SoL er 5, noe jeg ville ha gitt alle de andre tilleggspakkene også. Hadde ikke systemkravene for de nye områdene vært så store og så misvisende, kunne kanskje SoL fått 6. Og ikke si at jeg ikke advarte deg; har du tenkt å slutte å spille EverQuest, så kommer du garantert ikke til å greie det hvis du kjøper SoL. Hvis du ikke spiller EverQuest eller noen andre MMORPG-spill og du mener du gjerne vil prøve et; kjøp EverQuest. I mine øyne er EverQuest fremdeles den beste av dem alle, spesiellt med SoL. Løp og kjøp, og som utviklerne selv sier det: "Prepare yourself for an adventure... like no other."

Side 4