Fable 3 går nye veier

Tre hovedelementer skal revolusjonere serien.

De tre nye spillmekanikkene i Fable 3 er de største endringene utviklerne har gjort med serien noen gang, skal vi tro Peter Molyneux på Microsofts X10-arrangement i går.

Spillet vil, i likhet med de fleste nyere spill i FPS-sjangeren, ikke ha noen helsebar, kun en indikator på når du er nærme døden. Særdeles uvanlig for rollespill er det allikevel, men skal vi tro utviklernes lovord skal også dette fungere godt.

Den tidlige utgaven av spillet som ble vist i går var også helt fri for ikoner, kart og erfaringspoeng. Erfaringspoengene vil, i stedet for å bli opptjent på normal metode, bli belønnet etter hvor mange tilhengere du som hersker har i spillet.

Kontekst-følsom triggerknapp

I starten av et oppdrag i spillet får tilskuere se hvordan triggerknappen har forskjellige bruksområder, alt etter hvilken situasjon karakteren din er i. For eksempel: I oppdraget som ble fremvist får din kone beskjed om at datteren din har blitt kidnappet, og ved å trykke triggerknappen trøster karakteren datteren når hun blir gjenfunnet. Enda et trykk på triggeren og karakteren tar datterens hånd og fører henne gjennom gaten.

I tillegg viser Molyneux fram hvordan man, igjen med triggerknappen, kan lede en tigger gjennom gatene. Tiggeren som tror han skal få mat, følger lydig etter, men når karakteren går mot en fabrikk blir han vrang og bønnfaller spilleren om nåde. Man kan nemlig selge tiggere til fabrikker, en handling som antageligvis er klassifisert som ond.

Kulere våpen

Det andre hovedpunktet av de tre «innovasjonene», er rett og slett at våpnene dine blir kulere, utseendet kommer nemlig an på hva du bedriver i spillet. I tillegg til den kjente og kjære mekanikken hvor «ond» gir deg horn og «god» gir deg glorie, vil nå også våpnene dine bli endret på grunnlag av dette.

Fargen, teksturen og innskriften på våpenet blir bestemt av hva du dreper med dem. Størrelsen, lengden, skarphet og generell form på våpenet blir bestemt ut i fra hvor ofte man slåss og hvor lange slåsskamper man har. Om våpenet ditt drypper blod eller gløder, er avhengig av om du dreper uskyldige innbyggere eller banditter. Alt dette blir også blandet med din Gamerscore for å gi deg et helt unikt våpen.

Hvordan styre kongeriket?

Selvom det å regjere over Albion er en stor del av Fable 3, vil ikke spillere få tilgang til dette før rundt halvveis i spillet.

– Jeg ville ikke ha en RTS-mekanikk, alt jeg ville ha var en reell maktfølelse, sier Peter Molyneux idet han forteller om spillets andre halvdel.

I Fable 3 kan man endre selve lovverket til nasjonen, til innbyggernes glede eller misnøye. På vei til makten kan det nemlig være fristende å love så mangt, men når man endelig kommer til makten innser man fort at det ikke er så enkelt som man trodde det skulle være. Nøkkelen til suksess er altså å tiltrekke tilhengere samtidig som man ikke må love for mye, innbyggerne insisterer nemlig på at du må holde løftene dine.

– Vi skal gjøre din tid som hersker vanskelig, uttaler Molyneux.

Les også
Anmeldelse:

(Kilde: Kotaku)

Siste fra forsiden