Jørgen «Hatrixx» Elgåen fra SpillExpo 2016.

Feature Trening er viktig for å lykkes i e-sport

Jørgen «Hatrixx» Elgåen fra SpillExpo 2016. (Foto: Eivind Von Døhlen/Gamer.no)

Slik trener profesjonelle e-sportutøvere

Timeplanen kan inneholde både fysisk aktivitet, meditasjon og lange spilløkter.

I 2015 uttalte Richard Wells, leder for H2k Gaming, seg om deres daværende treningsregime ovenfor Gamer.no, men det har utviklet seg litt siden den gang. Det er blant annet lagt inn tid til fysisk aktivitet og trening, samt økt fokuset på et sunt kosthold.

Det daglige programmet for League of Legends-spillere i den spanske ligaen, slik som Jørgen «Hatrixx» Elgåen, ser nemlig mer slik ut:

  • 11:00 Oppmøte på senteret
  • 11:15 Meditasjon som et lag i 15 minutter
  • 11:30 Solo queue (2 timer)
  • 13:30 Lunsj
  • 15:00 Fem timer med scrims + 1 time med møter. (best av fem mot delvis fast lag)
  • 20:00 – ferdig
  • * Fysisk trening før eller etter hver arbeidsdag.

Elgåen har fått prøvd seg i både norsk, tyrkisk, nord-amerikansk og spansk liga, og har mye erfaring med hvordan ulike klubber håndterer organiseringen rundt spillerne på et lag. Personlig har han funnet ut at det er viktig med fysisk aktivitet, og klubbens fokus på nettopp psykisk og fysisk helse var en av hovedgrunnene til at han dro til Moviestar Riders i juli 2017.

– Vi trener enten før eller etter oppmøte på senteret. Jeg prøver å få trent hver dag, og jeg gjør det på morgenen, siden jeg synes det er greiest slik. Jeg merker at det gjør meg mer fokusert og at jeg får mer riktig energi av det, forklarer Elgåen.

Stadig flere e-sportutøvere utvikler Carpal Tunnel Syndrom

Jørgen «Hatrixx» Elgåen sier at CTS er et problem i e-sporten. Foto: Moviestar Riders

Han har også enda en, i en lang rekke med e-sportutøvere, som har pådradd seg en lei slitasjeskade på håndleddet: Carpal Tunnel Syndrom (CTS). De vanligste symptomene er smerte, nummenhet og en kriblende følelse i tommelen, pekefingeren og mellomste fingeren, samt på tommelsiden av ringfingeren.

Det kan være flere årsaker til at spillere utvikler CTS, men når det sees i sammenheng med e-sportutøvere, stammer det i hovedsak fra hvordan, hvor ofte og hvor lenge de spiller. All tiden en profesjonellspiller bruker på spill, samt all den intense og hyppige bevegelsen av fingrene, kan føre til kompresjon av median nerven mens den går gjennom håndleddet ved karpaltunnelen. 

Psykologien til yngre spillere kan også være en viktig faktor i utviklingen av CTS. Yngre spillere har større terskel for å søke hjelp for det de anser som en mindre viktig smerte. Dermed kan det fort utvikle seg lenge, før det blir tatt tak i problemet.

– Det startet som litt ubehag, også gikk det over i ganske intense smerter. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med det, men det gjorde vondt å spille og det kunne gjøre vondt ellers også, forklarer Elgåen som nå jobber med å redusere plagene:

– I samarbeid med legen hos Moviestar Riders har jeg fått et program jeg gjør hver dag for å hjelpe med min Carpal Tunnel. Det er enkle øvelser som jeg gjør når jeg får tid, og jeg synes absolutt det har hjulpet.

– Jeg synes meditasjon er viktig og det hjelper faktisk veldig

Jørgen «Hatrixx» Elgåen fra SpillExpo 2016. Foto: Eivind Von Døhlen/Gamer.no

En annen ting man kanskje legger merke til når de ser over programmet til Elgåen og Moviestar Riders, er at de har lagt inn 15 minutter hver dag til meditasjon. Dette er ikke bare for å hjelpe til med å klarne hodet før treningen starter, men også en teknikk for å redusere «tilting» blant lagets medlemmer.

– Jeg synes meditasjon er viktig og det hjelper faktisk veldig. Vi lærer blant annet pusteteknikk, som man kan bruke når man kjenner at «tiltingen» begynner. Det hjelper for å kunne samle seg igjen for så å kunne fokusere på spillet igjen.

– Det finnes apper for dette, hvilke ville du anbefalt for folk som vil prøve meditasjon?

– Man kan for eksempel bruke Headspace. Det synes jeg er den beste appen. Den er veldig enkel og helt gratis. Hvis du vil ha mer avanserte apper må du betale, men det å lære pusteteknikk på Headspace kan alle gjøre uten å betale. Om du blir vant til å gjøre sånt, så endrer du deg ikke bare som spiller, du endrer hvordan du oppfører seg ellers i livet, forklarer Elgåen.

Nordavind: Tilrettelegger for fysisk trening 

Jasmeet «RoSeY» Gill er trener for CS:GO-laget til Nordavind – den første klubben i Norge som både har lønnede spillere, treningslokaler og tid satt av i timeplanen for fysisk aktivitet. Dette har de blant annet fått mulighet til gjennom et samarbeid med Vålerenga IF.

 Nordavind betaler for gym-medlemskap og det er en del av opplegget hos oss, utover vanlige lagtrening. Vi har oppmøte og fult program med laget fra 10 til 16, etterfulgt av egentrening på kveldene, forklarer Gill og oppfordrer e-sportspillere til å øke det fysiske aktivitetsnivået:

 Fysisk aktivitet er viktig. Noen liker å løpe, andre liker å løfte vekter, hva du gjør er egentlig ikke så nøye så lenge det gjøres riktig. Personlig, så presterer jeg bedre når jeg har fått inn en treningsøkt, det påvirker hvor fokusert jeg er, min tilstedeværelse og min energi.

Opplegget Nordavind kjører, som innebærer både fysisk trening, individuell- og lagtrening i CS:GO, samt noen kostholdsrestriksjoner, er noe stadig flere topplag implementerer for å skape best mulig forutsetning for å vinne. Gill forteller blant annet at den danske organisasjonen Astralis kjører noe av det samme opplegget som Nordavind.

 Det er en ukultur med energidrikker overalt

Jasmeet «RoSeY» Gill sier at kosthold er alfa omega. Foto: Sindre Stien/Nordavind

Når det gjelder kosthold, blir spillerne oppfordret til å spise sunt og ta vare på seg selv. Utover det er det enighet i spillergruppe og klubb om at vi ikke drikker energidrikke på kontoret. Det er også mulig at klubben utvikler mer konkrete planer for kostholdet i fremtiden.

 Man ser jo at det er en ukultur med energidrikker overalt. Det blir som en vanlig greie man inntar istedenfor noe sunnere. Jeg tror kosthold har mer å si enn trening på mange måter og et variert sunt kosthold er viktig, slik at man har bra med energi utover dagen, forklarer Gill.

Det finnes mange grunner til å trene og spise sunt, en av dem er at man føler seg bedre, en annen er at det kan forbedre både utholdenhet og reaksjonsevne. Problemet Nordavind har akkurat nå, er at flere av deres spillere ikke har fått flyttet til Oslo enda. Når det skjer skal Gill sette i gang fellestreninger med laget – også utenfor spillet:

 Når vi alle er i Oslo, kommer vi til å kjøre treninger sammen. Det blir ikke noe veldig strukturert, men nok til at folk får seg litt fysisk aktivitet.

Når det gjelder selve lagtreningen, har naturligvis et lønnet CS:GO-lag litt heftigere program enn mange andre her i Norge. Det er også enklere for dem å få til ettersom de kan slutte i andre jobber og fokusere mer på  å bli bedre både som spillere og som lag. Det vil forhåpentligvis også gi spillerne mer tid til å finpusse strategier og plukke ut feil.

 Lagtrening kjører vi fem ganger i uka, fra søndag til torsdag. Det foregår som regel fra 10:00 til 16:00, men dette varierer litt fra dag til dag ettersom man ofte har offisielle kamper utover kvelden. Ofte er det slik at vi har kamper i helgene også, avslutter Gill.

Nicholas Korsgård mener «Rekkles» er en av de mest dedikerte spillerne der ute

Martin «Rekkles» Larsson trekkes fram som et godt eksempel av Nicholas Korsgård. Foto: Riot

Uavhengig av hva du spiller på et profesjonelt nivå, vil det tettpakka programmet en slik livsstil krever være mye å forholde seg til. Det forlanger mye av spillerne dersom de skal følge alle råd og all veiledning. De må derfor gi avkall på mye.

For å vise nøyaktig hvor mye enkelte spillere på det høyeste nivået innen e-sport faktisk gjør, og hvordan de strukturer dagen sin for å prestere på topp når kampdagen kommer, kan vi ta Martin «Rekkles» Larsson som et eksempel. Han spiller ADC for Fantic og ansees som en av de beste ADC-spillerene i verden.

Hans tidligere trener Nicholas «NicoThePico» Korsgård er regelrett imponert over hvor dedikert Larsson har vært gjennom sin tid i Fnatic.

 Uansett hvor mye mentalitets-problemer «Rekkles» har hatt, og de har han vært ærlige om offentlig, så står han opp 08:30 og drar på trening hver dag. Han sier nei til fest og alkohol, han spiser sunt, og spiller solo queue både før og etter treningskamper. Han legger seg også før midnatt hver kveld slik at han får 7-9 timer søvn hver natt. Han gjør alt han kan for å prestere på topp hver dag, sier Korsgård.

Gikk ned 10kg på å følge «e-sportutøver-diettet»

Selv oppdaget også Korsgård at den typen livsstil har mange fordeler. Det var derfor noe av det første han selv la om da han flyttet til utlandet for å trene profesjonelle League of Legends-lag. Han valgte å følge samme kostholds- og treningregime som de mest dedikerte spillerne. Det første til at han tok av seg hele 10kg på noen måneder.

– Hvilken mat du spiser påvirker prestasjonene dine. Hvis du spiser mye sukker og og dritt mat, så kommer du til å krasje og være veldig ustabil i måten du spiller på. Du klarer ikke være verdens beste spiller om du spiser nuggatti hver dag og drikker energidrikker.

– Hvis du er sunn og får i deg det du trenger, så vil du kunne prestere bedre. De fleste e-sportspill krever at du har fokus over lang tid. Når du går inn i et game er det ingen pauser. Du må ha fokus hele veien. Derfor spiller fysisk form og kosthold en enorm rolle.

– Du bør minimum drive med kondisjonstrening

Nicholas Korsgård oppfordrer alle til å trene kondisjon. Foto: Michal Konkol/Riot Games

Er det noe man trenger i e-sport, så er det mentalklarhet og evnen til å ta gode avgjørelser. Derfor kan det være greit å vite at det å spise på riktig tidspunkt påvirker din evne til å foreta aktive valg. I et forskningsprosjekt fra 2010, gjennomført av Jonathan Leval, Shai Danziger, og Liora Avniam-Pesso fra Columbia og Ben-Guron Universitet studerte de 1112 rettsavgjørelser over 10 måneder.

Resultatet av den kan tolkes dithen at det å ignorere våre fysiologiske behov gjør oss slitne, som igjen tærer på både evnen og viljen til å gjøre aktive valg. Hvis vi derimot spiser og drikker nok, er vi i bedre stand til å handle kontrollert og samtidig ha bedre viljestyrke. Det er også lettere å ta avgjørelser og dermed stoppe seg selv fra å komme med negative kommentarer, samt lettere å stoppe tiltende og «toxic» oppførsel.

– Hvis du spiller best-av-fem i en finale, så kan du bli sittende i 5 timer. Når du sitter i den siste og avgjørende kampen da, vil det være stor forskjell på dem som er i god fysisk form og spiser riktig, og dem som ikke er det. Så hvis du vil være seriøs, så må du være profesjonell og dedikert på alle områder.

– Du må ha god struktur. Du hjelper deg selv ved å trene regelmessig. Du bør minimum drive med kondisjonstrening slik at du øker oksygenopptaket i blodet og får bedre blodsirkulasjon. Da fungerer hjernen din bedre, avslutter Korsgård.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen