FØRSTEINNTRYKK: Metodisk og mørk action
Førsteinntrykk
(Foto: WOLCEN Studio)

Wolcen: Lords of Mayhem

Metodisk og mørk action

Wolcen er ute av Early Access, og til tross for problemene koser jeg meg.

Wolcen er et spill jeg har hatt på radaren lenge. Til dels fordi jeg er veldig glad i spill i denne sjangeren, men også fordi en del av det de har vist av spillet virker lovende. Jeg har også svingt innom spillet da det var i «Early Access», men har holdt igjen fordi jeg heller vil nyte det ferdige spillet.

Og etter cirka 15 timer med slippversjonen av spillet er jeg ikke helt sikker på om jeg sitter med det ferdige produktet foran meg riktig ennå. Noe av dette kan legges på de «vanlige» slipp-problemene med servere og så videre, men ikke alt.

Polert og pent

Wolcen er pent, men ikke det aller peneste spillet i denne sjangeren til dags dato. Grafikken er detaljert og fin, områdene er vellagde og animasjonene er bra. Jeg kommer rett fra en hel haug med timer med Path of Exile nylig, og det merkes og synes at Wolcen er et nyere spill.

Dystert Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Det skal det også selvsagt gjøre, men uansett er dette et pent spill. Den gotiske, mørke fantasiverdenen er tung og møkkete, med god variasjon i uteområder, bygninger og byer og bløte, dystre grotter. De første aktene av spillet holder seg variert og bra i så måte, og jeg er spent på å se om dette er noe som varer spillet ut.

Et element jeg liker godt med motoren og kampsystemet er tyngden i spillet. Du kjenner virkelig svingene og slagene fra våpnene, og spillet formidler treff på en god måte. Kampsystemet er, i hvert fall i starten av spillet, metodisk og det kjennes litt tregere ut enn andre spill i sjangeren. Jeg synes dette fungerer bra, men igjen så er jeg veldig spent på hvordan dette utvikler seg når man begynner å spisse og finpusse en stil mot slutten av spillet. Tidligere nevnte Path of Exile er et spill der figuren din utvikler seg enormt fra start til slutt, og jeg er spent på hvordan dette blir i Wolcen.

En ting jeg imidlertid har merket i starten da jeg spilte en krigertype med tunge våpen, var at det å treffe en fiende periodevis kunne kjennes litt merkelig. Og figuren endte med å løpe omveier for å komme til en fiende som stod rett foran meg, noe som ikke nødvendigvis er det beste midt i en kaotisk kamp. Det kan være at det bare er jeg som var litt fersk, men det er et eller annet der jeg ikke helt har greid å sette fingeren på, og som ikke fungerer helt som det skal.

Mye å velge mellom

Utover dette er grunnprinsippet i kampsystemet ganske kjent, men det par egne varianter som gir det en litt personlig vri. Du har to ressurser du må balansere i Wolcen, og du må ha evner og angrep som bruker og genererer disse ressursene. Du har også to flasker, og du kan velge å ha helsedrikk eller noen andre varianter utstyrt her.

Evner går også opp i nivå. Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

I tillegg til dette er du ikke bundet av klasser, da alle kan bruke alt av våpen. Evner er noe du kan kjøpe eller finne på monstre, og disse er bundet til våpentyper igjen. Så krigeren min har utviklet seg til å mer eller mindre utelukkende bruker magi, noe jeg i utgangspunktet ikke hadde planlagt. Jeg liker friheten du har her, og sammen med det relativt komplekse og innholdsrike talenttreet i Wolcen burde det kunne være plass til mange ulike «builds». 

Talenttreet i Wolcen, kalt «Gate of Fates» kan igjen minne litt om Path of Exile sitt, med en egen vri. Det er delt inn i tre ulike ringer, og alle disse kan vris rundt for å tilpasse enda mer. Enda mer blanding og variasjon blir mulig ved hjelp av dette, men samtidig kan det være forvirrende og til og med overveldende for nye spillere i sjangeren. Det ser voldsomt ut i starten, men du har hele tiden mulighet til å betale for å tilbakstille både dette og evnepoenge dine.

Evnepoeng får du hver gang du går opp i nivå, og de plasseres i en av fire ulike kategorier, som hver gir deg ulike bonuser. Du får ti poeng hver gang, og står fritt til å plassere som du selv vil. Ikke like komplisert som talenttreet i spillet, men du må passe på at det du velger har en synergi med våpen, evner og alle andre valg. 

Gate of Fates. Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Alt dette er vel og bra så langt, hadde det bare fungert som det skulle. Men det mye mangler og feil i alle disse ulike elementene i spillet. Du har bonuser og evner som ikke fungerer, eller ikke fungerer som de skal. Det er også en ganske kraftig ubalanse i spillets evner, der noen evner er vesentlig bedre enn andre (igjen basert på rundt 15 timer). Noen av disse har jeg sett at blir enda verre når du kommer høyere i nivå. Utvikleren har sagt at de jobber med å rette problemene, men så langt er de langt fra i mål. Det var blant annet en grov feil der spiller rett og slett ikke ville starte hvis du gjorde en spesifikk ting i spillet, noe som hindret mange i spille i flere dager. Akkurat denne ble rettet torsdag, men uansett ikke bra at sånne ting er med i et spill når det slippes. 

De hadde også store problemer med servere og tilkobling de første dagene, men de siste dagene har det stabilisert seg bra her hos meg i det minste. Jeg har ikke opplevd kø på tilkobling, og heller ikke store problemer med stabilitet når jeg spiller. Jeg har slitt med ytelsen på spillet, teksturer som ikke laster og det har også krasjet gjentatte ganger på ulike plasser.

Konklusjon

Så langt er jeg positiv, men med forbehold, til Wolcen. Jeg liker tyngden og tempoet i kampsystemet, jeg liker variasjonen i spillestil, evner, angrep og våpentyper og hvordan dette smelter sammen. Jeg elsker å grave med ned i tall og bonuser, prøve og feile på nye «builds» og sette samme utstyr som passer sammen, og akkurat her har Wolcen mye bra allerede.

Byområdene er flotte. Foto: Gøran Solbakken/Gamer.no

Det ser bra ut, animasjoner og fiender er vellagde og varierte. Spesielt sjefskampene liker jeg godt, selv om det ikke er vanskelig å finne likhetstrekk mellom disse og sjefskamper fra både Diablo 3 og Path of Exile. Stabilieten virker å være på plass de seneste dagene, med lite nedetid på serverne og ingen problemer med å koble til.

Men det er mye bugs, det er ting som ikke fungerer i det hele tatt, eller som ikke fungerer som det skal. De aller groveste feilene er rettet, men det er fortsatt mye jobb for utviklerne som gjenstår, både feilretting og balansering av evner og angrep.

Jeg gleder meg til å utforske «endgame», og jeg håper det jeg liker ved Wolcen så langt holder seg.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen