Sniktitt

Gangland

Bak det neste store mafia-inspirerte sim-spillet Gangland står danske MediaMobsters. Svensker og dansker er som alltid godt representert med store glis på ECTS. Vi lot oss ikke affektere av lettkledde Postal 2-damer utenfor standen til distributøren Whiptail Interactive.

Andre skal få lov til å ta seg av den type journalistikk. I steden takket vi ja til en gjennomgang av en av de kommende juletitlene, sterkt inspirert av The Godfather-bøkene, GodFellas-filmene og TV-serien The Sopranos. Gangland er på mange måter nåtidens Syndicate, og har elementer fra strategispillet WarCraft og diverse rollespill. Utgiverne av Postal-serien, som er både elsket og hatet, ser ut til å komme med en godbit mot jul. At det nok en gang vil inkludere skyting, prostitusjon, utpressing og mord kommer neppe som noen overraskelse.

Tragisk historie
Historien begynner med fem brødre: Romano, Angelo, Sammy, Sonny, Chico og Mario. De vokste opp med sine besteforeldre på Sicilia, og var uadskillelige. Etterhvert som de ble eldre endret situasjonen seg, og tre av brødrene fikk nok av det stille livet. De gikk sammen og drepte en av brødrene, før de flyktet til USA - mulighetenes land. Der startet deres kriminelle liv, og bestefar ble naturligvis ikke spesielt fornøyd med tilstanden. Han valgte å sende Mario avgårde for å finne dem og deretter hevne seg. Mario finner sin onkel Vincente, og begynner å jobbe for han i byen Paradise City.

Representanten i MediaMobsters starter med å vise oss et av startbrettene. Paradise City er delt opp i 6 ulike områder og inneholder alt fra kasinoer i Little Vegas, våpenlangere i fattige strøk, til lagerbygninger på havneområdet. De fleste områder er allerede under oppsyn eller kontrollert av andre veletablerte gjenger. I starten jobber du for din onkel, og får oppdrag direkte av han. I tillegg vil du også få enkelte oppdrag fra innbyggere som ber om ulike tjenester. Ved å gjøre slike tjenester, kan du sikre deg allierte i fremtiden. Innbyggerne kan hyres inn i familien når du en gang tar over sjefsposisjonen i familien. Når du blir den ledende i familien kommer oppdragene per telefon. Hvert oppdrag genereres av en egen event-motor, som gjør at oppdragene sjeldent eller aldri vil repetere seg selv. Spillet kan nytes i singleplayer eller multiplayer. Flerspiller-delen kan spilles med opp til 8 samtidig, hvor hver spiller kontrollerer opp mot 50 karakterer samtidig. Det blir totalt 15 brett i multiplayer-delen, mot 26 i singleplayer-biten.

Respekt er alfa omega
Etter hvert får du en kone, og dere får barn sammen. Det er utrolig viktig å beskytte konen din, ettersom du aldri vil få en erstatter. Du kan få 3 ulike barn: Advokater, forførerinner og muskelmenn. Barna fyller opp hver sin ramme i brukergrensenittet, men kan heller ikke erstattes når de dør. De kan styres individuelt om ønskelig, men vil også ha intelligens til å forsvare og angripe selv om det behøves. Du utvikler ditt eget imperiet ved å bygge opp organisert utpresservirksomhet, prostituere kvinner og drepe mennesker om nødvendig. Det er dette som gir deg respekt, enten fra familien eller sjefen. Har de respekt for deg, vil de tilby seg å jobbe for deg. Alle karakterer i spillet får erfaringspoeng og utvikler sin egen personlighet.

Hva slags oppdrag du får, avhenger helt av hva som har skjedd tidligere i spillet. Hvis du har gjort en fyr forbannet, vil du antageligvis etter en kort stund høre snakk om at de vil ha deg drept. Stjeler du en bil, vil du garantert få en eller annen fyr på nakken etterhvert. Dette betyr naturligvis at du må prøve å kvitte deg med problemet. Men som i Grand Theft Auto 3, er du ikke bundet til å ta noen av oppdragene om du ikke ønsker det. Du står fritt til å gå eller kjøre rundt i Paradise City, og gjøre det du selv føler for. Du kan gå inn i allel bygninger, enten det er kirker, restauranter, museumer, våpenbutikker, banker eller gamlingsteder. Ikke fornøyd med hvordan banksjefen behandler deg som kunde? Drep han, og overta hele firmaet. Er det en restaurant eller en bar du liker? Overta den, og ansett noen strippere, så har du byens beste strippeklubb. Stjel en bil og gjennomfør en drive-by for å bli kvitt noen konkurrenter.

Den kunstige intelligsenen til motstanderen gjør at de reagerer på bakgrunn av hva du foretar deg til enhver tid. Du kan prate med hver eneste av de 500 ikke-spillende karakterene, som hver og en har sitt eget liv. Spilleren må kjempe seg gjennom ulike oppdrag fra å drepe en enkelt person, eller ødelegge en hel bygning. En mengde forskjellige våpen og verktøy kan kjøpes, slik at du klarer deg gjennom spillet. Det være seg granater, sprengstoff, flammekastere, maskinpistoler, basokaer og andre håndvåpen. Du kan også kjøpe eller bytte objekter med ikke-spillene karakterer. Både FBI og det lokale politiet kan bestikkes, og gjerne hjelpe deg på vei mot makt, så lenge du vifter med nok pengesedler.

Slåssesystemet i Gangland blander førsteperson- og sanntidstaktikk på en innovativ måte. For å overleve må du tenke strategi og taktikk, og det bør helst skje raskt. Det meste som finnes på brettet er til din disposisjon på en eller annen måte. Eneste måten å bli mektig i Paradise City, er å tenke klokt og raskt. En god strategi er å alltid ha nok amunisjon, kjemikalier, eksplosiver og medisinpakker for dine venner. Står du midt i sentrum av en skuddvekskling på gaten, kan du være helt sikker på å dø. Vi blir fortalt at på mange måter er det samme regler som i førsteperson-skytere, men du ser alt ovenifra. Den som behersker reloading, helbredelse, skyting og beskyttelse har mye større sjanse for å overleve enn mannen midt i gata. En god taktitkk er å alltid bruke sivilie eller inflatører når du skal innta ukjente bygninger eller områder. Et par velplasserte drabanter, noen pistolmenn og en snikskytter kan raskt eliminere store deler av din familie.

Konklusjon
Det er flere Mafia-spill på trappene nå fremover. Chicago 1930 og Gangland er to av dem. Det som kan bli spennende med Gangland er den friheten utviklerne lover. Det kan bli noe veldig unikt, og ikke minst bety et spill med lang varighet. Gangland vil som nevnt være i hyllene i løpet av november, men spillet ser allerede nå mer eller mindre ferdig ut. Både spillbarheten og grafikken har kommet langt, og vi ser frem til en fullversjon for å gi dere en komplett omtale. Vi kommer tilbake med nyheter om gangsterspillet så snart vi vet mer, og ønsker MediaMobsters lykke til videre med utviklingen frem mot trykking.

Siste fra forsiden