Half-Life 2 koster flesk

Det britiske nettstedet Maxitmag har hatt et intervju med Valves Gabe Newell, hvor han blant annet fortalte at Half-Life 2 til nå har kostet 40 millioner dollar å utvikle.

40 millioner dollar er omtrent 276 millioner norske kroner, og er for de fleste et temmelig høyt tall. Det blir imidlertid meningløst å prøve å regne ut hvor mange kopier spillet må selge for å tjene penger, da denne prisen også inkluderer arbeidet på Steam og Source-motoren.

Half-Life 2 kommer utvilsomt til å selge i bøtter og spann, men vi tipper at lisensiering av Source-motoren også vil føre til store inntekter for Valve, spesielt med tanke på hvilket spill det er som demonstrerer den. Som kjent jobber både Troika Games og Arkane Studios med spill som benytter seg av denne grafikkmotoren, og de blir neppe de eneste selskapene som satser på Source.

Dessuten vil investeringene i Source-motoren bety at kostnadene for fremtidige spill fra den Seattle-baserte utvikleren (blant annet Half-Life 3, som det går rykter om på nettet) blir lavere, da Valve ikke behøver å lage grafikkmotoren på nytt til neste spill.

Ellers ble Gabe Newell spurt om planene for Steam, samt når vi kan forvente å se Half-Life 2 i butikkene. Naturligvis gav han ikke noe spesifikt svar på det siste spørsmålet, men sa det var snakk om "måneder". Om han mener 2 eller 12 måneder kan vi bare gjette, men kollegaen Doug Lombardi har tidligere sagt at målet var å få utgitt spillet til sommeren.

Intervjuet kan du lese ved å klikke på lenken under, men vi gjør oppmerksom på at Maxitmag er et nettsted beregnet for voksne menn.

Half-Life 2
Windows
Xbox PC

Les også

Siste fra forsiden

Feature Telialigaen - League of Legends

Telialigaen League of Legends er tilbake - dette er lagene på øverste nivå

Debutanter og veteraner samles for å kjempe om den sagnomsuste Telialiga-pokalen, og det hele starter nå.

E-sport