Hva om Kubakrisen hadde gått galt?

Året er 1962 og Kubakrisen har endt slik den var i ferd med å ende - med atomkrig. Har menneskeheten lært av det som har skjedd?

Litt har de kanskje lært - etter at amerikanerne har bombet en rekke sovjetiske byer, sovjeterne har bombet en rekke amerikanske og vesteuropeiske byer og britene har bombet en rekke østeuropeiske byer, finner noen endelig ut at ting er i ferd med å gå helt galt. Dermed blir det en slags internasjonal enighet om at det lureste nok er å fortsette krigen ved hjelp av konvensjonelle våpen. Fred hadde nok også funket, men greit nok.

The Day After (tidligere kjent som The Cuban Missile Crisis) kombinerer to ulike spilldeler: En sanntidsstrategidel, basert på Blitzkrig-motoren, og en turbasert del. I den turbaserte delen må du ta strategiske beslutninger og legge planer ved hjelp av strategiske kart, som du senere må prøve å gjennomføre i sanntidsstrategidelen.

The Day After kommer med opp mot 200 enheter, inkludert en rekke historisk korrekte enheter fra sekstitallet, samt noen du aldri sett før. Spillet inneholder fire forskjellige kampanjer, og lar deg spille som Sovjetunionen, USA/England, Kina og Tyskland/Frankrike.

Nå har den italienske utgiveren Black Bean Games kunngjort at de vil lansere The Day After i Europa. Spillet, som har blitt utviklet av russiske G5 Software, er allerede i salg i Russland, hvor det har fått god kritikk. Spillet vil lanseres i Frankrike, Italia, Spania og Tyskland i mai, og vi håper en skandinavisk utgivelse kommer samtidig eller kort tid etter.

For en stund siden hadde vi et intervju med utvikleren av spillet, som du finner ved å følge lenken nederst på siden.

Siste fra forsiden