Intervju Sluttspillet i Telenorligaen - Counter-Strike: GO

BX3 kysset pokalen etter seieren i Lillestrøm. (Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no)

– Jeg bryr meg ikke spesielt om pengene, mer prestisjen i det å slå Kingpins

Vi intervjuet BX3 og Kingpins etter finalen i Telenorligaens Counter-Strike: GO-finale i helgen.

Lørdag kveld ble sesongens seriemester i Counter-Strike: GO tronet på Spillexpo i Lillestrøm. Det var BX3 som tok seieren etter en thriller av en kamp, hvor Kingpins kom tilbake fra å ha ligget under 0-10 på siste og avgjørende kart, før de tapte på overtid.

– Vi er det laget som koser oss mest på Teamspeak

DISSE SPILTE FOR BX3

Norge Erik Hansen «truth» Dyrnes
Norge Håkon «hallzerk» Fjærli
Norge Jasmeet «RoSeY» Gill
Norge Haakon «Radifaction» Tholo
Norge Jon Erik «ztk» Øygarden

Etter seieren mot Kingpins, slo vi av en prat med trioen Jasmeet «RoSeY» Gill, Erik Hansen «truth» Dyrnes og Haakon «Radifaction» Tholo som møtte opp til intervjuet sammen med Håkon «hallzerk» Fjærli, selv om sistnevnte ikke sa særlig mye, kunne man lese på smilet hans at han tydelig var enig med lagkameratene i det som ble sagt. På spørsmål om hvordan det føles å vinne Telenorligaen, var Gill tydelig stolt.

– Føles bra, føles fantastisk. Det er jo mye større å vinne det her enn for eksempel Gigacon. Dette er noe vi satte oss som mål, og vi er fornøyde med å ha dratt det i land.

På Cache ble det veldig jevnt, og Kingpins var nære ved å snu et umulig utgangspunkt til seier, før BX3 rodde det hele i lang på overtiden. Gill sier at begge lagene gjorde mange feil.

– Det startet bra på T-siden, og vi følte vi hadde alt under kontroll. På CT-siden tror jeg vi blir litt for selvsikre og tok dumme dueller, og spilte ikke på informasjon. Vi prøver å gjøre mye enkeltprestasjoner, men dør unødvendig. Alt i alt så fikser vi problemet, og det er det viktigste. Vi tar en litt tung overtid, som skulle vært 3-0 på CT-siden, men det blir 2-1 og vi vinner.

Jasmeet «RoSeY» Gill sa at lagspill var nøkkelen til seier.
Jasmeet «RoSeY» Gill sa at lagspill var nøkkelen til seier. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

Det er mange som spekulerer på hva som skjer med BX3-laget nå etter sesongen. Gill fortalte laget ønsket å feire, før de tenkte videre på fremtiden.

– Det er noe vi tar i ettertid. Akkurat nå skal vi kose oss og feire, så får det bli noe vi tar i etterkant. Slik det er nå er vi et lag og kommer til å være det i fremtiden og. 

Før neste sesong har ikke laget lagt noen planer for hva de skal gjøre, men sier at de muligens skulle delta i noen kvalifisieringer.

– Vi har ikke satt oss noen nye mål. SpillExpo var målet vårt og har ikke satt noe annet nå frem mot jul. Vi vet det er kvalifiseringer og slikt. Kanskje blir det noen runder King of Nordic også.

Både Gill og Tholo har nå vunnet to sesonger på rad i Counter-Strike, og sammen med debutantene på laget gikk de helt til topps i sin første sesong. BX3 vant fire av fire mulige titler i spillene de deltar i. På spørsmål om organisasjonen er fornøyd med tingenes tilstand, smiler Gill og forteller.

– Vi kom inn i sluttspillet, og folk trodde vi kom til å tape for Kingpins, men vi gjør ikke det. Vi er rett og slett bedre og mer samspilte. Klubben er selvfølgelig fornøyd og ser at vi tar dette seriøst. Det er ikke rot i kommunikasjonen, og vi holder det rent med god stemning hvor folk er hyggelige med hverandre, og ser hva vi får til. Klubben i seg selv er nok storfornøyd med oss, det vil jeg tro. Vi fikk alle fire titlene, det er ikke så verst det.

– Hvis dere er et lag neste sesong er jo målet selvfølgelig å vinne. Hvordan skal dere beholde flyten?

– Vi kommer bare til å spille sammen og se hva som skjer etter det. Vi kommer godt overens og er ikke det laget som fungerer dårligst sammen, som noen påstår. Det stemmer ikke, det er helt feil. Vi har det litt for gøy sammen til tider, kanskje, forteller en smilende Gill, før Tholo ønsker å legge til noe.

– Vi er garantert det laget i Telenorligaen som koser oss mest på TeamSpeak og kanskje har den drøyeste humoren også. 

Gill ville gjerne skryte litt av sine lagkamerater, før trioen gikk i gang med en lang dialog seg i mellom, hvor vi bare ble stående å lytte til dem.

«Hallzerk» fikk skryt for å ha løftet moralen, og sitt eget individuelle spill i finalen.
«Hallzerk» fikk skryt for å ha løftet moralen, og sitt eget individuelle spill i finalen. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

– Forrige sluttspill spilte jeg individuelt bra. Denne gangen her så er det lagspill. Vi har klare roller, og selvfølgelig dukker det opp småfeil. «Hallzerk» er ganske ung, og det å sitte å spille mot Kingpins er ikke akkurat det letteste, selv om han mener det. Men det er bare å se på dedikasjonen. Han har et dårlig første kart, og da sitter han igjen i ettertid, men vi andre tar en pause. Han kommer nullstilt inn til andre kart og presterer utrolig bra. Det er vinnerinstinkt der og ikke bare at folk tar så lett på det, sa Gill, før han gikk videre på sine andre lagkamerater.

– «Truth» også, dårlig første kart. Nullstiller seg og er der. Det er ikke noe å si på «Radifaction», han spilte som en gud. Det er et samlet lag som vinner og det er deilig, i motsetning til i fjor da vi ikke var et lag lenger. Det er mer morsomt å vinne sammen, sa Gill, før Dyrnes skjøt inn.

– Det deiligste var at laget gjorde det de skulle. Det føles virkelig som en god seier, der alle presterer bra. Da vet du at du har gjort ting riktig. Det er verre å vinne å se en person gjøre alt. Det ødelegger et lag og er ikke det samme. Du får ikke den lagfølelsen, med vinnerinstinkt osv. «Hallzerk» sitter og roper hele tiden. Det var mye stemning, sa en tydelig fornøyd Dyrnes.

På Gigacon fikk BX3 juling av nettopp Kingpins, og møtte egentlig ikke skikkelig opp i finalen. Dyrnes sier at det er ekstra godt å få revansje.

– Jeg bryr meg ikke spesielt om pengene, mer prestisjen i det å slå Kingpins. Vi har blitt svært gode venner med dem, og tenker ikke like mye på dem som motstandere. Det er litt mer der hvor de to beste lagene i Norge prøver å hjelpe hverandre, forklarte Dyrnes, før Gill fortsatte.

– Mye skryt til «aNdz». Han har hentet seg inn. Han har endret seg veldig mye i forhold til før, og er en av de som gjør mest for miljøet i Norge for øyeblikket. Før var han kanskje litt mer lukket. Kingpins-laget vi møtte i dag er langt bedre enn laget i fjor, sa Gill, før Dyrnes nok en gang ville legge til noe.

Endelig kunne trofeet løftes.
Endelig kunne trofeet løftes. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

– De er langt bedre enn da vi møtte dem i ByLAN-kvalifiseringen også. Da var de et ganske nytt lag, og etter vi vant mot dem der har de slått oss frem til nå. En uavgjort i Telenorligaen har vi etter det, ellers har de vunnet. De har forbedret seg helt sykt. De skal ha kudos for det, fortalte Dyrnes.

Gill fortalte at det som skjedde på Gigacon, aldri skal skje. Laget tapte et av kartene 16-1. Tholo mener at dette kommer av at det er helt annerledes å spille på LAN.

– Det viser at LAN kan være ekstra stress, fordi vi gjør akkurat det samme på T-siden på Cache. Det endte 12-3, og kunne like gjerne blitt 15-0. Det kunne fort blitt 16-0 eller 16-1 for den saks skyld, selv om de er mye bedre enn det, fortalte Tholo.

Norge trenger flere ledere

Neste sesong blir det nok både å se BX3 og Kingpins i toppen av ligaen. På spørsmål om det er noen lag som kan komme opp og utfordre dem, trekker Dyrnes frem en spesiell kandidat, som kanskje er ukjent for mange.

– Det er en miks i 2. divisjon som har rykket opp, som har en blanding av veldig gode spillere. De mangler noen få verdier for å ta steget. Kommunikasjon er sykt viktig i Counter-Strike. De er en miks nå, men dersom de kan fikse et skikkelig lag tror jeg de kan gjøre det bra, fortalte Dyrnes, før Tholo trakk frem et av lagene som deltok i sluttspillet. 

– Fact og for eksempel. De siste seks månedene har det vært en eksplosjon av bedre spillere slik at Norge er absolutt på rett vei når det gjelder talenter. 

I semifinalen av sluttspillet møtte BX3 nettopp Fact Revolution. Fact spilte veldig bra på Inferno, og klarte å ta hele 13 runder fra seriemesteren. Dyrnes sier de har en viktig brikke i laget.

– I min mening hadde «Fletch» mest påvirkning og fikk mange åpningsdrap. Vi hentet oss inn, og plukket runder som en enhet, men «Fletch» har utviklet seg sykt, sa han før Tholo ønsket å legge til.

– Han er en av de tre beste AWPerne i Norge vil jeg si.

Tholo sa også at vi har en stor mangel på spillere i en rolle i Norge.

– Hovedproblemet til Norge nå vil være å få frem nok ledere. Det er det vi mangler. Få inn de største talentene i rett lederskap. Slik Danmark har gjort med blant annet «Hunden», sa han før Dyrnes la til.

– «Hunden» har utviklet så mange spillere. De som spiller på toppnivået i Danmark nå har vært under hans ledelse. «zEVES» er en type som kunne gjort det, men han er jo opptatt med sitt prosjekt. «Becker» dro med seg mye fra Norse til Kingpins i form av ro og god kommunikasjon, og selvfølgelig godt individuelt nivå.

På spørsmål om hvem som er de klare lederne i norsk Counter-Strike, trekker Tholo frem to stykker.

– Det er to ledere jeg vet om, og det er «zEVES» og «aNdz», som holder et visst nivå.

«ztk» (til høyre) tar avgjørelsene i laget sammen med «truth».
«ztk» (til høyre) tar avgjørelsene i laget sammen med «truth». Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

Om hvem som er leder i BX3, forteller Dyrnes at de deler litt på rollen. Laget ønsker også å skaffe seg en dedikert trener.

– Det er meg og «ztk», men når vi spiller bruker vi informasjonen fra alle spillerne så gjør vi en beslutning ut i fra det. Helt til treninger, for vi har ingen som har tiden til å gjøre forberedelser siden mesteparten av oss går på skole. Vi skulle hatt en trener som kunne funnet frem for oss og forklart på en bra måte. Dersom noen er skikkelig dedikert og god, kan de ta kontakt med oss, så lenge man har litt erfaring fra tidligere. Det hadde vi vært veldig åpen for, særlig hvis han viser at han er seriøs.

Etter kampen skulle laget feire, og lokasjonen var allerede bestemt.

– På etterfesten til Anders der alle andre skal. Finalen den var så utrolig bra, sa en fornøyd Dyrnes, før spillerne gikk ut bakdøra på messehallen i Lillestrøm.

– Vi sluttet aldri å tro på det

DISSE SPILTE FOR KINGPINS

Norge Anders «aNdz» Kjær
Norge Kristian «KORN» Hokland
Norge Adam «Paint» Fjellum
Norge Henrik «Becker» Becker
Norge Haris «H4RR3» Hadzic

Etter kampen snakket Gamer.no med en knust kaptein i Kingpins, Anders «aNdz» Kjær og spiller Haris «H4RR3» Hadzic. De forklarte at dette var en kamp hele laget bidro sterkt i.

– Vi sluttet aldri å tro på det, vi hadde troen hele kampen, jevnt over, uansett. De gikk mye i at vi har gjort comebacks før og minne folk på det og rett og slett bare holde motet oppe. Alle gutta bidro og hjalp oss å glemme runder vi tapte og nullstille. Det går veldig mye på det individuelle og rette fokuset på runden. Laget responderte på dette helt perfekt, fortalte en skuffet Kjær

På Cache, som var det siste kartet, slet «Becker» med å spille godt i første omgang, men løftet seg betraktelig i andre omgang. På spørsmål om det var det som hjalp de å snu kampen i sin favør, ønsket Kjær å trekke frem alle spillerne sin prestasjon, samtidig som at han fortalte at «Becker» var en viktig brikke.

– Absolutt, det sier seg selv at det var det. På den andre siden, vi kunne gjort en bedre CT-side, tross tap og spilt bedre på T-siden. Det går på alle rundene og «Becker» spiller den vanskeligste posisjonen man kan gjøre på Cache hvor han holder i midten ganske mye alene. Vi var rett og slett dårlig kollektivt i starten, og det er bare tilfeldig at han enda ikke hadde drept noen, men han var definitivt en enorm brikke i comebacket.

Anders «aNdz» Kjær sa at de aldri sluttet å tro på seier.
Anders «aNdz» Kjær sa at de aldri sluttet å tro på seier. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

Begge omgangene på Cache endte 12-3 i favør terrorist-siden. Kartet er tradisjonelt ikke så ujevnt i favør den siden. Haris «H4RR3» Hadzic forteller at måten lagene spilte på gjorde at kartet ble unormalt ensidig.

– Vi gjorde at kartet ble veldig i favør terrorist-siden for dem. Vi var litt for passive og fikk noen runder i mot hvor vi surrer veldig. Det er ikke slik vi pleier å gjøre, men det ble veldig mange runder å prøve å ta igjen. Det ble litt dumme feil her og der som kosta oss runder. For all del vi spilte jo helt greit, men jeg føler vi kunne plukket noen runder hvor vi spiller litt mer samlet. Når de fikk så mange runder som de fikk, ble det en kamp i oppoverbakke hele tiden og det blir litt hardt. Vi gir oss aldri uansett, forklarte Hadzic.

Spilleren trakk fram kapteinens moral og positive innstilling, selv når kampen så ut til å allerede være tapt.

– Når du har en som Anders som uansett hva stillingen er, har troen, smitter det voldsomt over på oss. Da jeg så Henrik ligge så langt nede på tavla, tvilte jeg ikke et sekund på at han ville komme tilbake, for jeg vet at han er utrolig god. Alt i alt var det to veldig gode T-sider, hvor vi hadde litt uflaks på den siste runden hvor vi faktisk kunne tatt kampen 16-14, men i dag ble det ikke sånn, sa en skuffet Hadzic.

Det så mørkt ut lenge på siste kart for Kingpins.
Det så mørkt ut lenge på siste kart for Kingpins. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

Kaptein Kjær har vært med på mange sluttspill og andreplasser har det dessverre også blitt en del av. Han fortalte at han naturligvis er skuffet, men at BX3 holder et veldig høyt nivå.

– Det har blitt en del andreplasser nå. Akkurat nå er dette her veldig tungt, men på den andre siden synes jeg BX3 holder et ekstremt høyt nivå, og det er ingen tvil om at de er den beste motstanderen vi har hatt. Norse var jo også selvfølgelig ganske gode, men jeg synes BX3 imponerer meg, spesielt individuelt. De tør å være aggressive og på en eller annen måte hele tiden klare å overraske oss, sa Kjær, før han la til.

– Det de har fikset fra Gigacon er den lille strukturen, i stedet for å gå seg bort som tidligere. De var veldig flinke til å gå samlet. Det er en spillestil vi ikke har møtt så mye fra de tidligere. Det overrasket oss litt, og var definitivt en stor del av hvorfor de gjorde det så bra. Jevnt over hele sesongen klarer jeg ikke nå å stille meg fornøyd, men vi klarte i hvert fall å avslutte med en god figur.

– Laget er ekstremt sammensveiset

Når sesongen nå er over, ryktes det overalt at mange lag kommer til å gjøre spillerbytter. Kjær forteller at ingenting er bestemt for Kingpins sin del enda.

– Det er som flere andre lag, ganske uvisst. Det betyr ikke at vi har gjort noen endringer enda, men etter hver eneste Telenorligasesong er det en god del spillerbytter, og vi må rett og slett sette oss ned sammen og snakke om hvor motivasjonen til spillerne ligger, hvilke ambisjoner vi har og hva vi har lyst til å gjøre. Laget er ekstremt sammensveiset, vi elsker å spille med hverandre, så trivsel er ikke en årsak dersom vi foretar noen bytter.

Selv om laget er sammensveiset, holder Kjær alle muligheter åpne.

– Jeg holder alle muligheter åpne nå etter sesongen, men det er ikke veldig mange i Norge som kan forsterke vår lagoppstilling. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har lyst til å satse litt hardere og spille mer eller mindre fulltid. Vi må se om vi klarer å få til et lag som har muligheten til det. 

Før sesongen samlet de kjernen av laget igjen, og hentet inn «Becker» og «H4RR3». På spørsmål om hva de nye spillerne har tilført laget, hadde Kjær en klar beskjed.

«H4RR3» fortalte at laget skal gå til topps neste sesong.
«H4RR3» fortalte at laget skal gå til topps neste sesong. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

– De to har tilført laget vinnerinstinkt og aggresivitet. Det er det viktigste. Vi har lenge vært veldig avventende, passive og redde, men de har det ekstra lille giret og tør. Den mentaliteten smitter, og det noe «H4RR3» er veldig god på. Han har alltid troen på seg selv og det smitter.

Hadzic svarer kjapt på spørsmålet om laget ønsker å gå til topps neste sesong.

– Ja selvfølgelig. Når du spiller med spillere som Anders, Henrik, Adam og Kristian så forventer du kun det beste. Vi går ikke for noen annet enn seier, og dersom vi er påskrudd, er vi det beste laget i Norge. Det skal vi prøve å bevise til neste sesong og ta igjen for det som skjedde i dag. 

Før neste sesong har ikke laget planene klare, men de ønsker å ta seg en liten pause etter sluttspillet, før de setter i gang med å trene hardt mot neste sesong.

– Jeg kan si at vi kommer til å satse hardt nå med egen organisasjon. Akkurat nå blir det nok et par dager fri fra Counter-Strike, sier Hadzic, før Kjær legger til.

– Jeg tipper det blir litt roligere nå etter en hektisk periode med SpillExpo og forberedelser. Vi kommer definitivt til å holde oppe det individuelle nivået, men roer ned litt og prioriterer sosiale ting. Vi kommer definitivt sterkere tilbake, og må rett og slett bare sikte inn på en førsteplass før eller siden. Det er veldig lite man kan planlegge til fremover. Det som er viktig nå er å finne ut veien videre, spille mye og prøve å få mest mulig eksponering. Det betyr muligens litt King of Nordic. Vi har ikke vunnet der, og det er klart vi får bra motstand der, fortalte spillerne før de pakket ned utstyret sitt og dro hjem.

Likte du artikkelen? Vil du ha mer norsk spilljournalistikk?
Støtt Gamer.no med 39 kroner i måneden slik at vi kan fortsette å lage mer unikt gratisinnhold

  • Tid: 11. november - 16:45
  • Spill: Counter-Strike: Global Offensive
  • Inferno 11 - 16
  • Train 16 - 8
  • Cache 19 - 16
Telenorligaen: Counter-Strike: GO - sluttspill 1. divisjon høsten 2017 Gå til kampsiden

BX3 Elektroniske Sportsklubb

Counter-Strike: Global Offensive

53 følgere

Kingpins

Counter-Strike: Global Offensive

25 følgere

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen