Intervju

Intervju med produsenten bak Hearts of Iron 2

Som eneste norske representant var Gamer.no på plass i Sveriges hovedstad for å delta på presseslippet til Hearts of Iron 2. Resultatet ble en inngående gjennomgang av spillet, intervjuer og litt moro.

Side 1
Side 2

Hvordan er det med mikrostyring av enheter/økonomi i spillet?

- Vi kan trygt slå fast at graden av mikrostyring har økt i takt med spillets kvalitet. Det fine nå er at mye av dette faktisk har blitt automatisert. Det gjelder særlig den nevnte logistikken. Handelskonvoier er fullt automatisert, men om ønskelig kan du når som helst ta over styringen også her. Luftbårne og offensive maritime enheter kan også automatiseres, der de gjør nøyaktig det du ber dem om over en gitt periode.

Hvordan er angrep/kamp lagt opp? Må man fortsatt belage seg på venting på at enheter skal komme frem til fiendtlige områder før kampene kan starte?

- Som nevnt tidligere er dette en av de store forandringene fra vårt forrige spill. Vi må innrømme at denne ventingen fungerte dårlig i spill nummer 1. Derfor vil kampene nå påbegynnes med det samme angrepsordren utstedes. Det er også mulig å få passiv assistanse fra enheter i naboprovinser. På denne måten vil man i større grad opprettholde integriteten av sine egne forsvarslinjer.

I hvor stor grad har deres trofaste tilhengere vært til hjelp ved produksjonen av Hearts of Iron 2?

- Våre fans har vært av enorm betydning på flere felt av spillproduksjonen. En av hovedgrunnene til at vi i det hele tatt laget en oppfølger var faktisk en utrolig mengde av konstruktive tilbakemeldinger fra gamere. Det viktigste innslaget fra spillets tilhengere må allikevel sies å være på forskningsdelen. Total har nærmere 200 personer fra hele verden deltatt i bakgrunnsarbeidet, og mange av disse er fans. Nå skal det sies at mengden av arbeid fra hver enkelt har variert, men denne frilansvirksomheten har vært utrolig viktig for en nøyaktig historisk fremstilling.

Vi tok som nevnt også en prat med Fredrik W. Lindegren fra markedsavdelingen for å snakke med ham om spillets muligheter i dagens hektiske marked.

Hva er din kommentar hvis jeg sier at spill basert på andre verdenskrig går et mettet marked i møte?

- Jeg vil gi deg delvis rett i det, markedet er overfylt av spill fra denne tidsperioden. Det er vel særlig innenfor sjangere som førstepersons skytespill og sanntidsstrategispill at denne type spill florerer. Samtidig er det viktig å huske på at det er en grunn til denne perioden blir så tungt fokusert på. Forbrukere liker rett og slett spill fra andre verdenskrig, derfor lages det også mange krigsspill. Videre føler jeg at Hearts of Iron 2 befinner seg i en unik nisje i forhold til sine konkurrenter. Husk at du kan styre hvilken som helst nasjon i verden, og du bestemmer nøyaktig hvordan denne nasjonen skal stille seg i forhold til krigsforløpet.

Er det noen spesifikke spill som har vært en inspirasjon for dere når det kommer til konsepter bak spill?

- Inspirasjonen favner bredt over mange typer spill. Det er vanskelig å nevnte spesifikke titler, men det er umulig å undervurdere Civilization sin betydning i så måte. Når det gjelder Hearts of Iron 2 spesielt så er det klart at dette har hentet mye av sin inspirasjon fra spill som bygger på andre verdenskrig og/eller storlagen strategitenkning.

Kan det bli aktuelt for Paradox å lage et strategispill i samme stil som Hearts of Iron 2 basert på en mer ”moderne” eller fremtidsorientert verden?

- Jeg kan si at denne tittelen er det siste spillet fra oss som bygger på denne motoren. Samtidig er det viktig i denne bransjen å ikke utelukke noe når det gjelder ideer og konsepter. Den kalde krigen er eksempelvis enormt spennende spillmateriale, men per i dag er ikke noe bestemt i så måte. Vi har et par titler under utvikling akkurat nå, så det er bare å vente og se.

Til slutt, hva er deres forventninger i forhold til salg? Er det noen spesielle regioner dere virkelig satser på?

- Vårt forrige spill solgte 175 000 eksemplarer på verdensbasis, noe vi sier oss fornøyde med. Med Hearts of Iron 2 sikter vi naturligvis enda høyere, og målsetningen er å passere 200 000 solgte spill. Når det gjelder satsingsområder er det ingen tvil om at dette er USA, som har 40 % av markedsandelen. Grunnen til dette er at andre verdenskrig fortsatt står meget sterkt der, i tillegg til at brettspilltradisjonen (Risk, Axis & Allies, etc.) er bred.

After War
Etter en lang dag med en mengde informasjon og intervjuer var vi blitt mye klokere på hva fenomenet Hearts of Iron egentlig er. Spillet befinner seg i en egen nisje med dedikerte fans, og nettopp denne fansen ser ut til å være en viktig støttespiller for Paradox. Etter å ha testet oppfølgeren personlig kan det se ut som man forsøker og nå en enda større masse denne gangen, samtidig som man vil beholde det intrikate og dype spillet som Hearts of Iron 2 er. Dagen ble avsluttet med en god fest, der utviklerne var fornøyde med å endelig kunne levere et ferdig produkt til publikum. Så gjenstår det å se da, om dette publikummet verdsetter spillet såpass at salgsmålene blir nådd.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden