Intervju Riddle vant på The Gathering

Riddle vant både The Gathering og oppvisningskampen. (Bilde: Benedichte Breistøl/Gamer.no)

Riddle gjorde rent bord på The Gathering

Vant både hovedturnering og en oppvisningskamp mot danske Magistra.

League of Legends-turneringen på The Gathering hadde 50 påmeldte lag og 20.000 kroner i premie til vinnerlaget. Riddle gikk seirende ut av turneringen etter å ha slått Eclipse EK 2-0 finalen.

Kort tid etter finalen var spilt, stilte Riddle til en spontan oppvisningskamp mot Magistra. Magistra hadde nettopp gått seirende ut av League of Legends-turneringen på Copenhagen Games. Det var altså duket for en slags landskamp mellom to skandinaviske organisasjoner: Norske Riddle mot Danske Magistra. 

I samarbeid med sponsorer og utstillere ved de respektive LANene, skaffet lagene også noe å spille om. Vinneren av oppgjøret tok med med seg 5000 danske kroner, 5 Cola-kjøleskap, gavekort fra Shark Gaming og ikke minst heder og ære. Til slutt stod nordmennene igjen som vinnere.

DISSE SPILLER FOR RIDDLE:

Tyskland Max «StormF» Schaller (Top)
Slovenia Matic «Premk» Premk (Jungle)
Norge Adam «Lider» Ilyasov (Mid)
Norge Mathias «Tide» Kruse (ADC)
Norge Dennis «Denden» Bui (Support)

– Det var egentlig mer spennende å spille kampen mot Magistra enn det var å spille finalen på The Gathering. Når vi så at vi skulle møte Eclipse i finalen visste vi at vi kom til å vinne ganske lett, mens mot Magistra var det ikke så sikkert og vi følte at æren vår stod på spill, sier lagets support Dennis «Denden» Bui, som også forteller at de to organisasjonene har utviklet et lite rivaleri.

Vanskelig å kommunisere med så mye støy

Dennis «Denden» Bui og Riddle synes det var vanskelig å spille med så mye støy.
Dennis «Denden» Bui og Riddle synes det var vanskelig å spille med så mye støy. Bilde: Benedichte Breistøl/Gamer.no

Oppvisningskampen ble spilt som best-av-tre, og det ble tre jevne og uforutsigbare kamper, hvor lagene byttet på å kaste fra seg en ledelse. Leder for Riddle, Mohammed «Kekmek» Barzinje, fornøyd med lagets innsats.

– Det er ofte sånn at vi roter litt tidlig i kampen, og i det siste er vi ikke oss selv hvis vi ikke havner i en 1-1 situasjon også. Det viktigste er uansett at vi viste at vi er bedre enn danskene, sier Barzinje.

– Hva tenker dere er grunnen til at kampene ble såpass rotete?

– Det er på en måte ikke direkte trolling, men det er ekstremt lavt nivå på spillet og vi har kommunikasjonsproblemer. Det kan være vanskelig å høre det lagkameratene dine sier fordi det er «dubstep»-fest på utsiden. Man ser det på kampene når konserten endelig er ferdig, forklarer Barzinje. 

– Vi spiller ekstremt dårlig tidlig i den første og tredje kampen, men klarer å snu det mot slutten. I andre kampen har vi kanskje en av de beste åpningene vi har hatt mens vi har spilt sammen, og Adam «Lider» Ilyasov gjør det for for eksempel veldig bra. Så støter vi som sagt på litt kommunikasjonsproblemer som gjør at vi mister ledelsen, legger lagets trener, Torbjørn «Stareye» Berg til.

I følge Riddle oppstod altså kommunikasjonsproblemene fordi kampen ble spilt samtidig som The Gathering kjørte konsert på hovedscenen. Da ble det svært vanskelig for laget å høre hverandre. Pressekontakt for The Gathering, Hoa Binh Ngoc Nguyen, sier at dersom de hadde visst om at disse kampene skulle spilles på forhånd kunne de i større grad forsøkt å tilpasse programmet for å gjøre dem lettere å gjennomføre uten for mye støy.

– Vi skjønner at det oppleves som belastende å gjennomføre kampene mens Sonny Alven spiller på hovedscenen. Vi demper lyden over anlegget når det foregår ting på vårt program, men siden matchen mellom Riddle og Magistra ikke er på vårt program, kan vi dessverre ikke ta hensyn til det. Da må de bare leve med lydnivået fra TG-festen, sier Nguyen.

– Vi hadde fire uker med tap

Riddle i aksjon på The Gathering.
Riddle i aksjon på The Gathering. Bilde: Benedichte Breistøl/Gamer.no

Før vårsesongen måtte Riddle finne fire nye spillere for å fullføre lagoppstillingen. De nye tilskuddene til laget ble valgt på bakgrunn av «solo queue»-rangering og en kort prøvespillingsperiode. Da laget endelig begynte å spille sammen, viste det seg at å være høyt rangert i «solo queue» ikke nødvendigvis gjør at spillerne fungerer sammen som et lag. Dette bød på flere problemer.

– Når de begynte å spille sammen så bare fungerte det ikke. Vi spilte egentlig på egen hånd og planla nesten ingenting som et lag. Vi hadde fire uker med kun tap, forklarer Torbjørn «Stareye» Berg.

– Helt ærlig, i oppstarten av dette laget, hvor vi bare tapte i fire uker, så ble jeg veldig deprimert og lei meg. For meg var det veldig frustrerende å gå fra å trene mot LCS- og CS-lag til å spille på dette nivået, og samtidig bare tape. Det var rett før jeg bare sa at jeg ikke orker å spille mer, sier Dennis «Denden» Bui.

For å løse problemene i laget, begynte Torbjørn «Stareye» Berg å ha ukentlige samtaler med spillerne individuelt og med laget som helhet. De fokuserte på å løse opp i problemer mellom spillerne, for så å jobbe med å finne gode løsninger på makro-spillet.

– Det viktigste i samtalene var at alle kunne være helt ærlige om hvilke problemer de så, og at ingen skulle ta det personlig fordi alle har samme mål og det er at vi skal bli best. Uansett hva som blir sagt, så må vi ta det som konstruktiv kritikk, sier Berg og utdyper videre.

– Før vi begynte å jobbe bevisst med dette, hadde vi perioder hvor jeg satt å hørte på lagets kommunikasjon og det var helt stille i 2 minutter så jeg måtte spørre om de var ferdig fordi ingen sa noe. Heldigvis har vi jobbet mye med kommunikasjon nå, og blitt bedre på det.

Bruker The Gathering som «bootcamp» før sluttspillet i Telenorligaen

I sluttspillet for League of Legends i Telenorligaen møtes de fire lagene med mest poeng fra det ordinære ligaspillet i semifinaler som spilles 7. og 8. mai. Sprutnoobs, som hadde mest poeng, har valgt å møte Celestial Gaming, dermed møtes Ephiphany Bolt og Riddle i den andre semifinalen. Lagene som går seirende ut av semifinalene møtes til offline finale 19.-21. mai. Riddle bruker tiden på The Gathering på å forbedre samspillet sitt å og forberede seg mot sluttspillkampene.

– Det beste med å dra på et LAN sammen og spille, er at vi får bedre muligheter til å gå gjennom kamper sammen og snakke om hvordan vi kan forbedre oss. Du får ikke gjort det på samme måte ellers, så det har jo forberedt oss og gjort oss bedre som et lag for nå, sier Riddle sin support Dennis «Denden» Bui og forteller videre.

– Det kan hjelpe oss i sluttspillet av Telenorligaen. I sluttspillet skal vi møte Epiphany Bolt og deretter møter vi nok Celestial Gaming i finalen. Alle har jo sett ned på Celestial, og jeg tror helt ærlig at de kommer til å vinne mot Sprutnoobs.

– Hvordan føler du at andre lag i Telenorligaen ser på dere?

– Jeg snakker jo mye med spillerne på de andre lagene og vi bli ansett som det nest-svakeste laget i sluttspillet selv om vi har gått ubeseiret gjennom ligaen. Jeg tror at oppvisningen vår på The Gathering viser at de bør være forsiktige med å se ned på oss, forklarer Bui.

Når det gjelder de andre lagene i sluttspillet, så har Bui også noen meninger om deres styrker og svakheter.

– Celestial har gode veteraner og helt ærlig så synes jeg at Kristian «Lifting» Næsgaard er den desidert beste «jungleren» i Telenorligaen. Det er generelt et veldig bra lag sammenlignet med alle andre. På Sprutnoobs så har de den mest «boosta» supporten jeg har sett i hele mitt liv, og «Zhandia» er ikke like god på ADC som han er i midlane, i midlane har de «Accziz» som jeg tror gikk til midlane fordi han tapte mot meg botlane så mange ganger, og de andre to er bare ok. Ephiphany Bolt er et gamlehjem, avslutter Bui.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen