Anmeldelse

Juiced

Har du plass til enda et spill om gateracing i hylla? Nok en gang er det tid for respekt, penger og raske biler med overdimensjonerte vinger.

Side 1
Side 2

Biler for enhver smak
Klubbmedlemmene styrer seg selv, men det betyr ikke at du kan gjøre annet mens de er i aksjon. Du må hele tiden overvåke hvordan de gjør det, og gi dem beskjed om hvor hardt de skal presse. Blir de for stresset må du be dem ta det mer med ro, ellers kan et uhell fort skje. Dette må du også holde styr på mens du kjører, om du deltar i en klubbkonkurranse sammen med en eller to av dine førere. Det er avansert nok til at det sjelden blir kjedelig, men ikke verre enn at du klarer å holde styr på det mens du kjører selv også. En av de bedre løsningene for andreførere vi har sett.

Bilutvalget består av over 50 lisensierte biler. Noen av dem er ulike karosseriversjoner av samme bil, men fleste er unike. Som vanlig i slike spill er det en tung vekt mot asiatiske modeller, og du får selvsagt leke med alt fra Subaru Impreza til Nissan Skyline, men det er også europeiske og amerikanske merker å leke med. Ford Focus, Peugot 206, Chevrolet Corvette, Ford Mustang, for å nevne noen. Alle med et godt knippe trim- og stylingdeler tilgjengelig. Løpene foregår dag og natt, i godvær og regn, men banene er generelt lyse og åpne. Dette er med på å gjøre hele spillopplevelsen mindre klam og klaustrofobisk enn hva tilfellet ofte er i andre gateløpspill. Ut med neonskiltene og piler som henger i løse luften, inn med sollys, god sikt og rekkverk. I motsetning til hva man kanskje skulle tro oppfattes ikke Juiced som noen Need for Speed Underground-kopi.

Bilenes varierende egenskaper er helt avgjørende for hvor egnet de er i ulike sammenhenger. Derfor må du gjerne satse på flere i hver klasse, og spesialsy dem til konkurranseformene. En bil som gjør det godt i dragracing er ikke nødvendigvis god til å gjøre triks. Et noe fordummet oppgraderingssystem gjør at du mister deler du bytter ut, dermed må du kjøpe delene på nytt hver gang du forandrer noe. Det blir altså fort mer lønnsomt med flere spesialtilpassede biler. Når det totalt er 8 klasser, og du i mange løp trenger tre biler, blir det fort en rimelig voksen samling etterhvert. Da er det godt at kan lagre et standard klubbdesign som du kjapt og enkelt kan lakkere barna med.

Vanvittig lystgass
Grafisk holder biler og baner jevnt over høy kvalitet, uten at det store hakeslippet lokkes frem. Modellene er detaljerte og fartsfølelsen er god, men en kunne kanskje ønske seg litt mer sjel. Dessuten er skademodellen noe begrenset, selv om småbulker og riper kommer godt frem. Spesialeffektene er det i alle fall lite å utsette på. Regndråper treffer frontruta og preller av på troverdig vis, og lystgasseffekten får deg til å tro du sitter i et jetfly. Det siste passer seg kanskje ikke i noe de kaller en simulator, men det er både lekkert og veldig moro.

Den åpne strukturen gjør at du aldri er tvunget til noe som helst. Ulempen er at det hele til tider kan virke litt repetitivt og uten mål og mening. Du skaffer et godt fotfeste i en klasse, kjøper nye biler, trimmer dem til neste klasse, og gjør det samme om igjen til du til slutt kan konkurrere i de største monstrene. En arkademodus er tilgjengelig for den utålmodige. Her er det kun kjøring, ingen mekking eller planlegging. I flerspiller kan du ta med bilene fra garasjen din ut på nettet, hvor du kan måle kreftene mot andre. Er du av det modige slaget vil du kanskje sette bilen på spill for en sjanse til å kapre motstanderens favorittbil.

Konklusjon
Hvis du vil ha et lysere, friere, mer realistisk og mindre harry gateracingspill, kan Juiced være hva du har ventet på. Spørsmålet er om en slik halvsimulator lander litt mellom to stoler. Dette blir litt som en krysning mellom Forza og Need for Speed Underground. Det finnes bedre simulatorer, samtidig som det finnes raskere og mer lettilgjengelige arkadespill. Er du åpen for en god hybrid med fart, moro og lekre biler er det imidlertid lite å tape. Underholdningspotensialet er der, og det er vanskelig å legge spillet bort, men dessverre blir det litt repetitivt. Enkelte stemmer er grassalt irriterende, men det er heldigvis ikke noe en plages ofte med. For noen måneder siden hadde det fortjent å slå rotta på siste Need for Speed, men tøffere konkurrenter har kommet på markedet siden den tid.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden