Anmeldelse

Juiced

Har du plass til enda et spill om gateracing i hylla? Nok en gang er det tid for respekt, penger og raske biler med overdimensjonerte vinger.

Side 1
Side 2

Juiced var klar til utgivelse høsten 2004, i god tid før Need for Speed Underground 2 traff markedet. Kun dager før utgivelsen gikk imidlertid Acclaim konkurs, og utgivelsen ble utsatt. THQ kjøpte opp utgivelsesrettighetene, og gav utviklerne noen måneder på å finpusse tittelen, som omsider traff markedet midt i juni, over et halvt år etter at spillet først ble ansett ferdig. Ekstra utviklingstid er aldri galt, men i mellomtiden har konkurrenter som Midnight Club 3: DUB Edition og Need for Speed Underground 2 fått godt fotfeste i markedet. Er det virkelig plass til Juiced også? Kanskje.

Arkadisk simulator
Det finnes mer realistiske bilspill der ute, men Juiced er likevel klart mer simulatorpreget enn de nærmeste konkurrentene. Lystgassen er fortsatt latterlig kraftig, men de ulike bilene har distinktivt forskjellige kjøreegenskaper, som gjenspeiler attributter som vekt og drivhjul. For å komme seg raskest mulig rundt banen er det like viktig å beherske bremsen som gassen, i motsetning til i en del lignende spill. Det er synd å si det, men Juiced er faktisk et av få gatebilspill hvor du faktisk kjører bil, ikke flyr.

Respekt, penger og fine biler er selvsagt alt som betyr noe. Uten respekt slipper du ikke inn på arrangementene til de mer prestisjefylte bilklubbene, og da tjener du heller ikke nok penger til å få den feteste bilen i gata. Det første du gjør er å starte din egen klubb, det langsiktige målet er å løfte den opp fra rennesteinene til å bli byens råeste. Med en liten neve dollar starter du opp og går til innkjøp av din første bil. Byens mindre respekterte klubber er villige til å la deg bevise hva du er god for. Hos dem kan du tjene både penger og respekt, og snart er du i stand til å skaffe deg mer tiltalende kjøretøy.

Karrieremodusens utgangspunkt er kalenderen. Her er ulike sammenkomster markert, og du står helt fritt til å velge hvilke du vil delta på. Dragløp, A til B, løp over flere runder eller sammenkomster hvor det gjelder å vise ferdigheter ved å sladde bredest, utføre piruetter og så videre. Finner du ikke hva du leter etter på kalenderen, kan du velge å arrangere egne sammenkomster på områdene til klubber som respekterer deg. Du kan også bruke mobiltelefonen til å kontakte andre førere for å utfordre til et løp på liv og død (om bilen med andre ord).

Lås opp trim- og stylingdeler
Hvert løp har restriksjoner om hvilken bilklasse som er tillatt. De første bilene du får tilgang til vil starte i klasse 8. Dette er biler med opp til 199 hestekrefter. Klasse 7 er for biler opp til 299 hestekrefter, klasse 6 for de opp til 399 og så videre. Ved hjelp av riktig trimming gjelder det å ligge så høyt i sin klasse som mulig, uten å tippe over effektgrensen og havne på bunnen av neste klasse. En rekke deler kan oppgraderes i fire trinn, de tre første ganske enkelt ved å bruke bilen, mens en må vinne spesielle sponsrede løp for å få tilgang til prototypene, som er siste og beste nivå.

I begynnelsen er du ensom i den nystartede klubben din, men etter hvert blir du kontaktet av nykommere som ønsker å bli med på moroa. Du kan ta med deg opp til tre datastyrte medspillere i klubben, noe som gir deg mulighet til å delta i klubbkonkurranser. Her deltar to eller tre fra hver klubb, og vinneren er den som først får alle sine biler over målstreken. Ved å la klubbmedlemmene kjøre trenes de opp slik at de blir både raskere og vanskeligere å psyke ut. En utrent sjåfør gjør nemlig lettere feil når motstandere presser hardt. Deres sporvalg er generelt godt, men dessverre er de lettere evneveike når det gjelder forbikjøringer. Det samme gjelder motstanderne.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden