– Xbox legger ned studioene bak Redfall og The Evil Within

Arkane Austin og Tango Gameworks er blant spillstudioene som kuttes.

TLDR

  • Xbox legger ned spillstudioene Arkane Austin og Tango Gameworks, samt Alpha Dog Games og Roundhouse Studios.
  • Kuttene er begrunnet med omprioritering av ressurser og spill, bekreftet av Xbox-topp Matt Booty i en e-post til de ansatte.
  • Disse kuttene skjer bare tre måneder etter at Xbox sa opp 1900 ansatte rundt omkring i spillstudioene sine, og kun ét år etter at Microsoft sa opp 10 000 ansatte i ulike avdelinger.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Bloomberg og IGN melder at Xbox velger å legge ned spillstudioene Arkane Austin og Tango Gameworks.

Arkane Austin var den amerikanske parten av Arkane Studios, og sto bak spill som kritikerroste Prey og fjorårets flopp, Redfall.

Søsterstudioet Arkane Lyon, som står bak Dishonored-serien, Deathloop og den kommende adaptasjonen Marvel's Blade berøres derimot ikke.

Tango Gameworks har på sin side vært mest kjent for The Evil Within-spillene, men har også utviklet Ghostwire Tokyo og Hi-Fi Rush.

I tillegg skal mobilspillutvikleren Alpha Dog Games og kun 5 år gamle Roundhouse Studios også kappes fra studioporteføljen til Xbox. Sistnevnte foldes inn i Zenimax Online Studios, og skal bistå med utviklingen av nettrollespillet The Elder Scrolls Online.

Samtlige fire har vært en del av ZeniMax Media – holdingselskapet til Bethesta Softworks.

Artikkelen oppdaters.

I en e-post sendt ut til ansatte forteller Xbox-topp Matt Booty at kuttene skyldes en omprioritering av ressurser og spill. IGN hevder å ha verifisert innholdet i e-posten. Den kan du lese i sin helhet i boksen nedenfor.

Matt Bootys e-post:

Vis mer

I dag deler jeg endringer vi gjør i våre Bethesda- og ZeniMax-team. Disse endringene er skjer fordi vi vil prioritere spilltitler med store nedslagsfelt, og for å ytterligere investere i Bethesdas portefølje av storspill og elskede verdener som dere har pleiet gjennom mange tiår.

Å satse på disse franchisene og investere for å bygge nye, krever at vi ser på tvers av virksomheten for å identifisere mulighetene som er best posisjonerte for suksess. Denne omprioriteringen av spill og ressurser betyr at noen få team vil bli slått sammen med andre, og at noen av kollegene våre vil forlate oss.

Her er endringene som trer i kraft:

Arkane Austin – Dette studioet vil legges ned, og noen fra teamet blir med i andre studioer for å jobbe med prosjekter i hele Bethesda. Arkane Austin har en historie med å lage slagkraftige og innovative spill, og det er en stamtavle som alle bør være stolte av. Redfalls forrige oppdatering vil være den siste ettersom vi avslutter all utvikling av spillet. Spillet og dets servere vil forbli online for spillere å nyte, og vi vil gi gode tilbud til spillere som har kjøpt Hero DLC.

Alpha Dog Studios - Dette studioet vil også legges ned. Vi setter pris på lagets kreativitet når det gjelder å bringe Doom til nye spillere. Mighty Doom vil avvikles 7. august, og vi vil slå av muligheten for spillere til å foreta kjøp i spillet.

Tango Gameworks – Tango Gameworks vil også stenge. Vi er takknemlige for deres bidrag til Bethesda og spillere over hele verden. Hi-Fi Rush vil fortsatt være tilgjengelig for spillere på plattformene det er i dag.

Roundhouse Games – Teamet på Roundhouse Games vil bli med i ZeniMax Online Studios (ZOS). Roundhouse har spilt en nøkkelrolle i mange av de siste spilllanseringene våre, og å folde dem inn i ZOS for å jobbe med The Elder Scrolls Online vil bety at vi kan gjøre enda mer for å bygge verdenen som millioner av spillere kaller sitt hjem.

Med denne konsolideringen av våre Bethesda-studioteam, slik at vi kan investere dypere i vår portefølje av spill og nye IP, vil et lite antall roller på tvers av utvalgte Bethesda publiserings- og bedriftsteam også bli kuttet.

De som har roller som berøres vil bli varslet i dag, og vi ber om at du behandler dine avtroppende kolleger med respekt og medfølelse. Vi vil gi vår fulle støtte til de som berøres i dag og i overgangen videre, inkludert sluttvederlag som settes av lokale lover.

Disse endringene er ikke en speiling av kreativiteten og dyktigheten til de talentfulle personene i disse studioene, eller risikoen de tok for å prøve nye ting. Jeg erkjenner at disse endringene også er forstyrrende for de ulike støtteteamene på tvers av ZeniMax og Bethesda som bringer spillene våre til markedet. Vi tar disse tøffe beslutningene for å skape kapasitet til å øke investeringene i andre deler av vår portefølje og fokusere på våre prioriterte spill.

Bethesda er fortsatt en av nøkkelpilarene til Xbox med en sterk portefølje av fantastiske spill og blomstrende samfunn. Når vi ser på fremtiden, er det et imponerende utvalg av spill i horisonten. Bare i 2024 har vi Starfield Shattered Space, Fallout 76 Skyline Valley, Indiana Jones og The Great Circle, og The Elder Scrolls Onlines Golden Road. Når vi samkjører planene og ressursene våre for å best mulig sette oss opp for å lykkes i denne komplekse og skiftende industrien, vil teamene våre på tvers av Arkane Lyon, Bethesda Game Studios, id Software, MachineGames, ZeniMax Online Studios og Bethesda publiserings- og bedriftsteam være godt- posisjonert for å bygge ny IP, utforske nye spillkonsepter og utvide på våre eksisterende franchiser.
- Matt

Disse kuttene kommer bare tre måneder etter at Xbox sa opp 1900 ansatte i sine mange spillavdelinger. Den gang tilsvarte kuttene om lag 8 prosent av de 22 000 i spillstaben. Begrunnelsen den gang var overlappende arbeidsoppgaver etter Activision Blizzard-oppkjøpet, samt å sikre en bærekraftig modell i tiden som kommer.

Det er også kun et år siden Microsoft sa opp 10 000 ansatte fordelt over flere avdelinger.

LES OGSÅ: Utviklere forventer flere jobbkutt i 2024 »

Siste fra forsiden