Maskiner som kan spille spill blir stadig dyrere. Denne gangen er det Xbox som jekker opp prisen på sine nyeste konsoller, som ligger an til å bli over 1000 kroner dyrere.
På sine nettsider forteller selskapet at prisen går opp 1. august. Xbox Series X/S med 512 GB lagring blir 100 dollar dyrere, mens 1 TB-modellen klatrer 150 dollar. Samtidig slutter Xbox å produsere modellen med 2 TB lagringsplass.
Direkte oversatt til norske kroner snakker vi rundt 1000–1500 kroner. Butikker i Norge følger riktignok ikke veiledende priser, så akkurat hvor mye mer forbrukere her til lands må ut med gjenstår å se – gitt at konsollene blir tilgjengelige i det hele tatt.
Forventer enda dyrere elektronikk
Økningen er nok en gang et resultat av mangel og stigende priser på komponenter, forteller Xbox.
– Vi hadde håpet at det ikke ville bli nødvendig med en ny prisøkning, og vi har utforsket muligheter med forhandlere. Dessverre har prisene på konsollagring og -minne økt mer enn to og en halv ganger og vi forventer enda en dobling innen høsten 2027.
– Hele elektronikkbransjen sliter med dagens komponentkrise, men situasjonen er spesielt vanskelig for konsoller. I motsetning til telefoner, datamaskiner, høyttalere og andre forbrukerprodukter, selges konsoller vanligvis ikke med fortjeneste, men i stedet for mindre enn de koster å produsere.
Prisen spiller selvfølgelig liten rolle all den tid konsollen fortsatt er vanskelig å få tak i. De største norske forhandlerne har ikke hatt Xbox Series X/S på lager på lang tid, og da vi snakket med dem i høst var de heller ikke sikre på om de ville få maskinene inn igjen.
LES OGSÅ: PlayStation satt opp sine priser i april »
LES OGSÅ: Switch-prisene stiger fra 1. september »