KnightShift

Det er ikke helt lett å gå nye veier, noe KnightShift er et godt eksempel på. Spillet blander rollespill og strategi med en god porsjon humor, men lykkes ikke helt i å skape en ny og spennende gameplay-opplevelse.

Fryktelig skuespill
Uprofesjonelt stemmeskuespill er noe vi er vant med, dessverre. KnightShift slår imidlertid alt på dette området. Prins John høres okay ut, men han er omtrent den eneste. Enkelte karakterer snakker med en veldig rar tysk aksent. Det verste er imidlertid at stemmen til flere folk, blant annet noen spillbare karakterer i rollespill-moduset, spilles av flere ulike personer. Det er ikke lett å la seg overbevise av et spill som lar en ire og en tysker veksle på å spille samme person. Lydeffektene ellers er det ikke noe i veien med, og musikken er pen og melodiøs.

Grafikken ser ved første øyekast helt fantastisk ut. Fargerike landskaper og effekter, en direkte nydelig vannoverflate og massevis av flotte detaljer stråler mot deg når du først setter i gang med spillet. Etter hvert begynner svakhetene imidlertid å sildre fram. Enhetene er verken spesielt detaljerte eller godt modellerte. Animasjonene er helt greie, men ikke mer. Bygninger ser mildt sagt tragiske ut - de likner mer på bladhauger med kvister i enn ordentlige bygninger, og det er praktisk talt umulig å se forskjell på dem. Helhetsinntrykket synker derfor gradvis, men takket være skarpe teksturer, god bruk av farger og en rekke nydelige effekter og detaljer klarer KnightShift likevel å se pent ut.

KnightShift sitt største problem har ingen ting med KnightShift å gjøre - det heter Spellforce, og er et liknende, men langt bedre spill. Spellforce klarer det KnightShift ikke klarer - å blande rollespill og strategispill på en måte som gjør det virkelig gøy å spille. Så lenge Spellforce er på markedet kan jeg overhodet ikke anbefale KnightShift. De fleste av de tingene KnightShift skryter av gjør Spellforce bedre, og det eneste KnightShift har som ikke Spellforce har er et eget rollespillmodus. Til gjengjeld er rollespillelementet vevd mye bedre inn i gameplayet i Spellforce.

KnightShift prøver å levere en ny gameplay-opplevelse, men forsøket er ikke helt vellykket. Vi har sett alt dette gjort så mye bedre før. Det er få aspekter ved dette spillet som er direkte dårlige, i alle fall så lenge vi ser bort i fra stemmeskuespillet. Det er imidlertid enda færre aspekter som er direkte gode. KnightShift er rett og slett middelmådig, og selv om det kan by på mange timers underholdning vil vissheten alltid være der om at du kunne brukt tiden din til noe langt bedre. Både rollespilldelen og strategidelen er alt for enkel i forhold til hva tilhengerne av de respektive sjangerne krever. Hvis du alltid har ønsket å komme inn i disse sjangerne, men har følt at spillene har vært for kompliserte kan kanskje KnightShift være en passende innfallsport. I alle tilfeller vil jeg heller anbefale Spellforce.

Merk: Utviklerne har gitt ut en 25 MB stor oppdatering som forbedrer spillopplevelsen noe. De største endringene gjøres i forhold til rollespillmoduset, og disse er mest merkbare i flerspiller. Dessuten inneholder oppdateringen fire ekstra rollespillkart som kan brukes både i enspiller og flerspillermodus. Det er rollespillmoduset som er blitt mest populært på nettet (og det med god grunn - selv om det ikke er like gøy som i andre rollespill er det kanskje det beste aspektet ved Knightshift). Oppdateringen gir deg også mulighet til å bli med på onlinespill som allerede er i gang.