Kratos' sønn kunne ha blitt fjernet fra God of War

Spillsjefen måtte kjempe for å få med noen av spillets viktigste elementer.

Sony

Tidlig i God of Wars utviklingsfase, før de fleste store beslutningene om spillet var tatt, stod Cory Barlog overfor et vanskelig valg. Spillsjefen hadde lagt frem sin visjon om å bruke Kratos' sønn – Atreus – som en medhjelper gjennom hele spillet, men ikke alle var like entusiastiske.

Ifølge Barlog ville nye God of War blitt helt annerledes uten Atreus.
Sony Interactive Entertainment

I et intervju med Polygon denne uken fortalte Barlog at Sony-toppene, de som til syvende og sist kontrollerte pengesekken, stilte seg nølende til at Kratos skulle ha en partner. Arbeidet ville tilsynelatende ta altfor lang tid og koste altfor mye, og direktøren ble bedt om å vurdere andre alternativer:

– Jeg sa at det var greit, men trodde ikke vi hadde et spill [uten Atreus]. Det jeg kom tilbake med var en slags stor variant av All is Lost, den filmen med Robert Redford hvor det bare er han alene i en båt. Og Jeg sa at det er slik det kommer til å bli. Det kommer bare til å være Kratos på egenhånd, med nesten ikke noe dialog. Det blir kanskje ti replikker i hele spillet, husket Barlog.

Vant kampen

Det han selv erindrer som noe tilsvarende en unge som skriker når han ikke får viljen sin, var imidlertid nok til å overbevise de riktige folkene. Barlog fikk gjennomslag for Atreus og vant samtidig kampen om å unngå å veksle mellom ulike kameravinkler underveis i spillet.

Ifølge spillsjefen var det langt vanskeligere å overbevise folk om at den ambisiøse kameraføringen ville fungere – rett og slett fordi det ikke hadde blitt gjort før. Helt frem til lanseringen av spillet var mange på teamet fortsatt svært skeptiske, men Barlog husker at pipen raskt fikk en annen lyd da alle fikk se det ferdige produktet:

– Det var veldig, veldig, veldig vanskelig å overbevise dem. Nesten 40 prosent av teamet kom til meg etter spillet var ferdig. De hadde spilt gjennom det og sa «Nå forstår jeg. Jeg var ikke enig i noen av beslutningene dine her, og jeg trodde vi kastet bort mye tid. Jeg hadde aldri lyst til å gjøre dette igjen, men nå som jeg har spilt det er jeg med. Dette er absolutt slik vi bør gjøre det fra nå av».

Vår anmelder lot seg også imponere stort og gav God of War 10 av 10.
– Et mesterverk av store proposjoner, konkluderte han »

Siste fra forsiden