Live for Speed

Smått og godt er det noe som heter, og det er en passende beskrivelse på første del av Live for Speed. Spillet er planlagt sluppet i tre deler, men foreløpig må vi ta til takke med den første, S1. S2 er allerede godt på vei i utviklingsfasen, mens S3 bare vil bli sluppet om suksessen fortsetter.

Ingen skademodell
Den største mangelen er kanskje at bilene tåler alt, i skikkelig Gran Turismo-stil. Dekkslitasje er heller ikke implementert. Dette gjør depotene på banene ganske unyttige, annet enn at det er her du starter når du kobler til en server. Her er det gjort noe originalt og smart. Det er mulig å koble til en server selv om et løp er i gang. Du kan da velge om du vil se på løpet, eller om du vil begynne fra depotet. Dette gir deg mulighet til å ta et par oppvarmingsrunder mens de andre fullfører løpet, men det er en idé å følge med på kartet. Det er ikke populært om du torpederer lederen i løpet når du er på vei ut av depotet. Et slikt system muliggjør at vandaler kan koble seg til og ødelegge for andre seriøse spillere, men det har heldigvis ikke vært noe stort problem enda. Spillet har også en enkel funksjon som lar spillerne stemme over om løpet skal startes på nytt, eller om ødeleggende avskum skal sparkes vekk fra serveren.

Det er spill over Internett som er det mest spennende aspektet ved LFS. Støtten for slik spilling er svært god. Det skal være mulig å kjøre tilfredsstillende selv med modem, noe vi dessverre (eller heldigvis) ikke har testet. Motstandernes nivå er stort sett høyt, og som nybegynner vil du få litt å bryne deg på. Å kjøre noen runder alene først kan være lurt, men forvent ikke at du har noe å stille opp med bare fordi du kjører fra de AI-styrte bilene. AI-en er riktignok ganske god, men den har likevel ikke så mye å stille opp med.

For å få tips om hvordan du oppnår best mulig rundetider kan du ta deg en titt på det offisielle nettstedet. Her ligger det stats over spillerne (ikke se på mine), replays og oversikt over beste rundetider med de forskjellige bilene. En god og informativ side med andre ord. Et annet tips er å ta en tur innom forumet for å plukke opp tips angående oppsett av bilen. Det er mye tid å hente på å sette den opp riktig i forhold til kjørestilen din, og mulighetene er mange. Det finnes også ferdige filer med oppsett å laste ned. Disse kan være verdt å prøve ut og ta en titt på, men det som fungerer godt for en annen trenger ikke å fungere godt for deg. Litt prøving og feiling kommer du altså ikke unna.

Det er litt uvanlig å gi ut et spill i tre deler, og selv om S1 står på egne ben og uten tvil er verdt pengene, har det noen små svakheter. Disse blir trolig rettet på i patcher eller S2/S3, noe som lover godt for spillets framtid. Skader, dekkslitasje, gjennomsiktige vinduer, væreffekter, flere biler og baner er bare noe av det utviklerne har hintet om. Gjør de alt dette like godt som de har gjort S1, kan Live for Speed bli den beste, ikke bare en av de beste, bilsimulatoren som er tilgjengelig. Riktignok har de antydet at grafikkmotoren ikke vil bli vesentlig forbedret, slik at de kan risikere å bli frakjørt noe hva grafikk angår av andre titler, men det blir neppe noe stort skår i gleden. Grafikken er mer enn god nok, og det kommer den sikkert til å være når de kommende delene slippes også.

Live for Speed S1 er en gjennomarbeidet og solid tittel, men det finnes rom for forbedringer. De mest iøynefallende svakhetene er mangel på skadesystem og dekkslitasje, men flere biler og baner hadde også gjort seg. Det ser imidlertid ut til at alt dette vil bli rettet opp i kommende utgaver, og det er grenser for hvor mye en kan vente seg av den første tredjedelen av et spill, tross alt. Det viktigste er at fysikken og gameplayet er skikkelig, og det er de i høyeste grad. Rallycross og dragracing kan by på litt underholdning, men det er asfaltracing som er spillets hoveddel og store styrke. Spillet kan være verdt å spille alene, men det er først i multiplayer det kommer til sin fulle rett. LFS S1 er obligatorisk for alle som liker bilsimulatorer på Internett, rett og slett. For de som ikke har så kraftig maskin kan det være verdt å merke seg at spillet er relativt krevende når det gjelder prosessor, skjermkortet stilles det derimot ikke like stort krav til.