ANMELDELSE: Logitech G27
Anmeldelse

Logitech G27

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Som rosinen i pølsa, eller prikken over i-en, er ratt og pedaler det som gjør bilspill til den komplette opplevelse. Enten man koser seg med Need for Speed: Shift, tar et gjørmebad i Dirt 2 eller masserer sansene med Forza 3 kan det kun bli - så - bra uten. Er man virkelig ute etter den optimale opplevelsen foran favorittbilspillet er ratt og pedaler et must.

Heldigvis er ikke ratt og pedaler lenger reservert for de ekstra nerdete, per nå finnes det titalls av varianter i alle prisklasser. Dog, stort sett vinner man mye på å legge litt ekstra penger i potten, og for litt over tusenlappen burde enhver finne noe brukbart. Modellen vi har tittet på selges derimot til svimlende to og et halv tusen, noe som er såpass mye at vi lurte lenge på om det fulgte med en faktisk bil til settet. Men ettersom det er selveste Logitech G27 vi har tittet på, arvtageren til regjerende tungvektmester G25, fortjente det likevel en skikkelig gjennomgang.

Førsteinntrykket

Settet både føles bra ut, og ser lekkert ut.
Settet både føles bra ut, og ser lekkert ut.

Det første man legger merke til er vekten, både rattet og pedalene veier betraktelig mer enn andre sett, noe som umiddelbart gir signaler om at det er et solid og godt konstruert sett. Deretter legger man merke til de dessverre mange kablene; fra rattet går det totalt fire kabler til pedaler, girspak, pc og strømadapter. Selv om kabler kan anses som et nødvendig onde, funderer vi også litt på hvorfor ikke en delvis trådløs løsning er valgt. Ettersom det finnes både stikker, joysticker, mus og tastatur trådløst, kan det i hvert fall ikke unnskyldes på teknologien.

Alle kablene til tross, førsteinntrykket av settet er i alt godt.

Montering

Den velkjente limpresse-teknikken fungerer absolutt, og gjør montering av settet smertefritt.
Den velkjente limpresse-teknikken fungerer absolutt, og gjør montering av settet smertefritt.

Det er som nevnt i alt fire kabler som skal kobles til rattet som fungerer som "hovedenhet". Fiffig nok følger det med spor hvor man kan legge kablene slik at de ikke ligger i press under rattet. En liten detalj, men det hjelper på for å holde litt mer rede på alle kablene.

Både ratt og girspak kommer med den velkjente "limpresse"-funksjonen, to letthåndterlige hjul lar deg justere klemmene, og deretter er det bare å skli rattet/girspaken innpå bordkanten og stramme til. I tillegg til de to klemmene kommer girspaken også med en plastikkskrue man kan justere for bedre grep mot brå bevegelser. I alt sitter både rattet og girspaken som støpt om man strammer godt til; verken ratt eller girspak bevegde seg montert på et tykt skrivebord eller et tynt glassbord.

Pedalene hjelpes godt av den tunge vekten for å holde det på plass, men til tross opplevde vi at det sklei "unna" nå og da under kraftige nedbremsinger. Underlag hadde heller ingen særlig betydning for grep, både på parkett og linoleum sklei pedalene unna nå og da. Vi mistenker at dette var sterkt relatert til vinkelen man satt i, med typisk "kontorstol-vinkel" forble pedalene der de skulle være, men så fort vi inntok en mer kjøreaktiv posisjon begynte pedalene å skli unna. Det beste er med andre ord å ha noe bak pedalene om mulig.

Byggekvalitet

Som nevnt innledningsvis virker settet meget solid, og det er et inntrykk som bare forsterkes i bruk. Både ratt og pedaler virker svært solide, og vi følte på intet tidspunkt noen frykt for å ødelegge settet. Dette høres selvsagt ut, men det er absolutt et stort pluss at settet føles solid -- det ødelegger fort kjøreopplevelsen om man må bekymre seg for at man plutselig trør gasspedalen gjennom gulvet (tenk Flåklypa).

Girspaken er det dessverre litt verre med, selv om den absolutt er i toppsjiktet hva ratt- og pedalsett angår, føles den ikke like solid som rattet og pedalene. Etter mye spilling ble det etter hvert litt problemer med å treffe riktig gir, og en stygg "plast mot plast"-lyd kunne av og til høres. Her tar vi dog høyde for at det kan ha vært noe litt fuskete med vårt testeksemplar, ettersom vi ikke klarte å reprodusere denne feilen på et identisk sett.

Pedalene kommer i en svært lekker stålutforming, og er attpåtil komplett med gummiknotter som sikrer godt grep på pedalene. Hva rattet angår er det faktisk trukket med ekte skinn, noe som selvsagt både føles og ser svært eksklusivt ut. Girspaken har også blitt trukket med skinn, men her er det dessverre også brukt en del plastikk som drar ned helhetsinntrykket litt.

Rattet

Rattet gir absolutt assosiasjoner til raske biler og kos i Monte Carlo.
Rattet gir absolutt assosiasjoner til raske biler og kos i Monte Carlo.

Rattet er naturligvis selve kronjuvelen i settet, og det med god grunn. Som nevnt er det trukket med skinn, og det kombinert med kraftige sømmer gjør absolutt at rattet får et racerbil-preg. Rattet har i alt åtte funksjonsknapper, og ikke minst, den velkjente Formel 1-girskifteren. Funksjonsknappene er hendig plassert slik at de kan nås med tommeltottene med vanlig "kvart på tre"-grep.

Rattet virker svært godt å holde i, og motstanden er akkurat passe på standard innstilling. Skulle det bli for tungt/lett, er det svært enkelt å justere motstanden opp eller ned. Force feedback gir en særdeles god tilbakemelding på hva slags underlag du beveger deg på og ikke minst, hvor godt veigrep du har. Dette er noe som kommer særlig godt fram i Dirt 2 hvor det er mye fram og tilbake mellom asfalt og grus: Så fort man beveger seg fra eksempelvis grus til asfalt får man et solid rykk i rattet som forteller deg at man nå har langt bedre veigrep.

Det eneste minuset jeg har på rattet er størrelsen. Det er riktignok i akkurat samme størrelse som "alle andre" ratt- og pedalsett, men ettersom G27 sikter seg inn på de som vil ha det beste av det beste, vil jeg påstå at de kunne brutt normen hva størrelse angår og laget rattet noen centimeter større i diameter.

Girspak

G27 Racing Wheel

Girspaken er riktignok settes svakeste del, men fortsatt i toppsjiktet.
Girspaken er riktignok settes svakeste del, men fortsatt i toppsjiktet.

Girspaken er som nevnt tidligere hva som virker som den svakeste delen i settet. Girspaken kommer i den tradisjonelle H-gir utformingen, med totalt syv gir inkludert revers. Avstanden mellom girene er riktignok fin, men vi opplevde nå og da at girspaken sklei inn i feil gir. Med andre ord virker det som om det kunne vært gjort en litt bedre jobb på selve H-utformingen, slik at bomgiring ikke ble en tilfeldighet.

I tillegg til selve girspaken, kommer "girdelen" av settet med totalt åtte knapper og en såkalt D-pad. Dessverre vil jeg påstå at disse er litt teit plassert, og ergo blir resultatet at de sjeldent brukes enn annet i menyene. Når det er sagt er det absolutt et pluss at i samtlige spill vi testet trengte vi ikke mus og tastatur for å navigere i menyene – det holdt med andre ord med G27-settet.

Pedalene

Langt penere pedaler enn hva jeg har i min bil ...
Langt penere pedaler enn hva jeg har i min bil ...

I likhet med selve rattet, imponerer også pedalene svært. Både gass, bremse og kløtsj har alle forskjellig motstand – akkurat som på en ekte bil. Ergo vil en blindtest fort avsløre hvilken pedal man trykker på. Dog, noen vil muligens påstå motstanden i bremsepedalen er litt voldsom, men igjen er dette antageligvis bevisst ettersom sportsbiler ofte har langt hardere bremser enn vanlige personbiler.

Imponerende er også hvor presise pedalene er, selv det minste trykk registreres problemfritt i samtlige spill vi testet (Gran Turismo 5 demo, NFS: Shift, Dirt 2 og Race Driver: Grid).

Om vi skal pirke litt kunne vi dog gjerne sett at det var litt mer avstand mellom hver pedal; venstrefotbremsing medfører ofte ufrivillig trykk på kløtsjpedalen. Bremsing med høyrefoten går derimot fint, så dette er nok et problem som kun blir å irritere de aller ivrigste.

Programvare og oppsett

Med G27-settet følger det med Logitechs egen programvare, titulert Logitech Profiler. I tillegg følger det også med et lite tilleggsprogram som tar seg av den rent tekniske biten. Profiler kommer med flere ferdigoppsette profiler for de mest aktuelle bilspillene, og fungerte "out of the box" på samtlige av spillene vi testet. I tillegg lar Profiler deg skreddersy egne oppsett for hvert enkelt spill, altså er det ingenting i veien for å kose seg med eldre spill som eksempelvis de første Colin McRae-spillene.

Oppsummering

Et knallgodt sett, men det faller mellom to stoler.
Et knallgodt sett, men det faller mellom to stoler.

I alt er vi svært imponerte med G27. Settet oser kvalitet tvers gjennom, og bidrar absolutt til en særdeles fornøyelig kjøreopplevelse med favorittbilspillet. Settet er svært enkelt og både montere og konfigurere, selv om det riktignok kreves egen programvare.

Dessverre kommer vi ikke rundt forgjengeren, G25. Uheldigvis fikk vi ikke lånt oss et G25 til direkte sammenligning, men ut i fra hva undertegnende husker av G25 er de to settene særdeles like, både kosmetisk og funksjonsmessig. G27 kommer riktignok med en del ekstra knapper, men vi opplevde strengt talt intet nevneverdig behov for de nye knappene. Men når det er sagt, finnes det nok de som savner noen ekstra knapper på G25. Likevel er det ikke knappene som skuffer mest hva mangel på nyskapninger angår, men derimot kompatbilitet. G27, som G25, fungerer kun på PC og Playstation 3. Med andre ord blir Xbox 360-eiere fortsatt holdt ute i kulda, noe naturligvis er kjipt. Det kan selvsagt være at er tekniske begrensinger som hindrer kompatiblitet med Xbox-en, men i så tilfelle kunne vel en Xbox-utgave blitt laget?

Vi kan konkludere med at G27 er et knallgodt ratt- og pedalsett, men så lenge prisen er såpass høy, mener vi bestemt at G25 er et like godt valg ettersom det per nå koster omtrent halvparten av G27, og attpåtil er såpass identisk. Men når det er sagt, tør vi spå at prisen til G27 vil dale sakte, men sikkert i tiden framover. Når det skjer, er G27 utvilsomt en verdig arvtager.

Kommentarer (62)

Forsiden akkurat nå

Til toppen