Mass Effect: Pinnacle Station

Hva venter oss denne gangen?

Noen romstasjoner er bortgjemt av en grunn.

Det er nok mange som har ventet i spenning på hva Bioware skulle komme opp med når de tidligere i år annonserte at de ville komme med mer innhold til det futuristiske rollespillet Mass Effect. Den første nedlastbare pakken, Bring down the sky, kom ut i begynnelsen av februar, og nå, nesten et halvt år senere er et nytt minieventyr klart. Det foregår på romstasjonen Pinnacle Station.

Bioware har gjennom mange år opparbeidet seg utrolig stor velvilje blant fans av rollespill. Derfor var det nok mange som følte at Mass Effect hadde blitt neglisjert når det gjaldt å tilby ekstramateriale til spillet. Bring down the sky gjorde lite for å rette opp i dette, og førsteintrykket av Pinnacle Station lover heller ikke bra.

Hvor er du?

Etter å ha startet opp Mass Effect, trasker jeg litt rundt på the citadel og venter på å få en beskjed på et eller annet vis om at nå er et nytt oppdrag klart. Jeg tenkte vel kanskje at Bethesda, med de mange nedlastbare pakkene til Fallout 3 og Oblivion, hadde satt en slags standard for hvordan nytt innhold ble implementert. Men lite skjer, og jeg får ingen indikasjon på at noe nytt innhold er på plass. Da bærer turen over til romskipet, SSV Normandy, for å aktivt lete opp denne nye romstasjonen. Sannelig er det ikke dukket opp et nytt område på romkartet mitt.

Neimen hadde ikke en ny romstasjon dukket opp på kartet mitt.

Når jeg ankommer Pinnacle Station blir jeg møtt av et par "turianske" vakter som ikke har noe til overs for mennesker og dermed heller ikke vil snakke med meg. Bioware forsøker her å spille videre på at de andre rasene ikke liker at et menneske har blitt utnevnt til SPECTRE, noe som forsåvidt er greit nok, men i dette tilfellet føles det mer som en lettvint måte for å unngå å lage mer dialog.

Rolig og livløs romstasjon

Inne på romstasjonen, i et slags kommandosenter med en nydelig utsikt, står Admiral Ahern og venter på meg. Det første min karakter gjør er å takke høflig for invitasjonen, som jeg jo aldri har fått, og først nå får jeg forklart hva poenget med Pinnacle Station er. Etter å ha spilt en rekke tidligere Bioware-spill som Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic og Jade Empire er jeg ikke overrasket over det faktum at denne oppdateringen er en slags kampturnering. Dette ble brukt med stort hell spesielt i Jade Empire og Bioware ønsker åpenbart å gjenta den suksessen.

Utsikten er det beste med hele romstasjonen.

Pinnacle Station er altså en treningsbase hvor de beste soldatene i alliansen kan trene i ulike simulasjoner. Det er med andre ord ingen kamper mellom deg og andre levende skapninger, bare simulerte fiender. Simulatoren byr på fire forskjellige kampmoduser. I en modus skal du drepe flest mulig fiender innen en gitt tid, i en annen skal du overleve så lenge du kan mot ustoppelige bølger av fiender, i den tredje har du en klokke som tikker ned og for hver fiende du dreper får du litt mer tid på klokken, og i den siste har du noen nøkkelpunkter som du må ta kontroll over for å vinne scenarioet.

De forskjellige kampmodusene er fordelt ut på tre-fire forskjellige landskap, som alle ser ut til å være resirkulert fra andre områder i Mass Effect spillet. Når du har slått rekorden på alle utfordringene i simulatoren, låser du opp noen "vanskeligere" utfordringer, for så å få tilgang til en siste, spesialdesignet utfordring fra admiralen.

Vik fra meg, onde datasimulerte pirat. Dette er mitt kontrollpunkt.

Problemet med disse utfordringene er at de vektlegger samtlige svake sider som finnes i Mass Effect. Kamp er generelt ikke den sterkeste siden i spillet, så i steden for å få en spennende og utfordrende opplevelse, sitter du igjen med en slitsom affære som du til syvende og sist bare pløyer igjennom for å få det overstått. Utfordringene er ubalanserte og det er på ingen måte tatt i betraktning at spillet innehar forskjellige vanskelighetsgrader. Jeg skrudde vanskelighetsgraden ned til det letteste og prøvde modusen med de uendelige hordene med fiender. Det ble snart klart at hordene på ingen måte eskalerte i anntall eller vanskelighetsgrad, så jeg stod og plaffet ned alt som kom. Tiden jeg måtte overleve var på ett og et halvt minutt, etter å ha holdt på i tyve la jeg med ned for å dø.

Opplev kongen av pop i egen spill-skikkelse

Pinnacle Station virker uinspirert helt fra første stund. Til et så episk spill som Mass Effect forventer man å få servert noe storslått, i stedet får vi noen smuler som trolig datt under bordet tidlig i utviklingen av spillet. Kampfokuset er på ingen måte en fordel for denne pakken, og mangelen på interaksjon gjør det hele ganske så kjedelig. Den nye romstasjonen føles død, sjelløs og rett og slett helt unødvendig. Kanskje det fantes ett snev av potensiale i dette konseptet en gang, men det har blitt skutt i filler gjennom dårlige designvalg og en forhastet gjennomføring.

Bioware hadde med dette spillet også muligheten til å lage et leaderboard hvor alle som spiller Mass Effect kunne konkurrert mot hverandre. Denne pakken bruker tross all en slik poengtavle når du konkurrerer mot NPC'er, men selv denne muligheten har de latt glippe fra seg. Du får ikke noe nevneverdig snedig utstyr å ta med deg videre, og belønningen som venter helt til slutt er det perfekte punktum for en gjennomført nedlastbar skuffelse. Etter nesten et halvt år forventer jeg mye mer fra Bioware, og i stedet for å sitte igjen med en ny glød for Mass Effect, føler jeg heller at spillet er et avsluttet kapittel i spillhistorien og at man er nødt til å vende øynene mot fremtiden og Mass Effect 2.

Pinnacle Station kjøpes for 400 Microsoftpoeng på Xbox Live.