Massive Assault

"Enkelt å lære, vanskelig å mestre". Takket være genialt spilldesign er det som om denne klassiske frasen er skreddersydd for Massive Assault, et russiskprodusert strategispill du ikke bør overse.

Morsomt sammen med andre
Massive Assault er svært gøy i flerspiller, men det er en del detaljer som kan bli bedre. Hvis du og en venn spiller på samme datamaskin kan dere for eksempel ikke lagre spillet. Det tar noen timer å spille gjennom selv det minste kartet, så dette er en klar ulempe. Utviklerne har imidlertid lovet å rette på dette i neste oppdatering, noe jeg personlig ser svært frem til. Massive Assault kan også spilles over nettet, og for å kunne gjøre dette må du logge på en sentral server og lage en egen bruker. Det lønner seg da å få flerspiller-nøkkel i spillpakken, noe svært mange (inkludert undertegnede) ikke fikk. Hvis dette skulle være tilfelle for deg kan du sjekke spillets hjemmeside for instruksjoner om hva du må gjøre.

Når du får laget en profil kan du logge deg på Wargaming.net sin server og få opp en liste over registrerte spillere. Du kan når som helst utfordre hvilken som helst av disse, og de kan når som helst utfordre deg. Det er naturligvis ikke nødvendig å akseptere en utfordring. Den første utfordringen du får vil antakelig være fra en av de to offisielle mentorene. De vil peke på feil du gjør og gi litt råd underveis, og det kan absolutt være lurt å ta i mot utfordringen deres slik at du får litt øvelse før du prøver å utfordre en annen spiller.

Flerspiller over nettet fungerer på mange måter som klassiske ?play-by-mail?-spill, hvor du spiller en tur, sender resultatet til motspilleren som spiller en tur og sender resultatet tilbake til deg. Dette betyr at enkeltspill kan ta flere uker, men det er naturligvis mulig å gjøre avtaler som sikrer at begge spiller "samtidig". Det er mulig å sende beskjeder til motstanderen, men dette aspektet er for øyeblikket noe begrenset (dette er også noe utviklerne jobber med å forbedre). På grunn av spillets natur kan du spille over nettet uansett hva slags nettilkobling du har. Det tar bare noen sekunder å sende eller motta en tur, og utenom dette benytter ikke spillet seg av nettet i det hele tatt.

Å spille Massive Assault med andre er faktisk utrolig gøy. Den kalde og brutale datamotstanderen er en flott motstander, men som alle datamotstandere har den en tendens til å bli litt forutsigbar etter hvert. Dette gjelder ikke menneskelige motstandere, og hvis du først skal bli knust er vissheten om at motstanderen faktisk gjorde noen veldig smarte trekk en god trøst.

Sprudlende presentasjon
Grafikken i Massive Assault er strålende. Dette er en sjanger som preges av trøtte todimensjonale kart og enheter som representeres med små ikoner, og derfor er det svært gøy å se et spill som bruker avansert 3D-grafikk. Kartene ser virkelig pene og varierte ut, og den eneste innvendingen jeg har overflaten noen ganger virker litt kunstig, altså at det ser ut som den er laget av et plastaktig stoff som gjenspeiler lyset på en litt unaturlig måte. Enhetene er godt laget, og animasjonene er gode (selv om størrelsen til enhetene i forhold til kartet naturligvis fører til at detaljnivået er litt lavt).

Musikken er også god. Det meste av den består av elektroniske komposisjoner med enkelte trekk inspirert av typisk militærmusikk. I begynnelsen er den russiske aksenten til den kvinnelige fortelleren litt irriterende. Etter hvert som du blir vant med den blir stemmen imidlertid ganske så sjarmerende. Lydeffektene ellers er også ganske gode, selv om det sikkert er mulighet for forbedring. Dette er ikke en del av spillet som du legger spesielt merke til, og lydeffektene er så gode som de behøver å være i et spill av denne typen.

Massive Assault er et spill nesten uten like i dagens marked, og vi må tilbake til Battle Isle-serien på nittitallet for å finne liknende strategispill. Massive Assault inneholder et svært intelligent og strømlinjeformet gameplay, god (om mulig litt ondskapsfull) kunstig intelligens, flotte muligheter for flerspiller og en presentasjon som lyser kvalitet lang vei. Det har kanskje ikke de største reklamekampanjene i ryggen eller en spillverden kjent fra en eller annen franchise, men det har gameplay så det holder. Hvis du liker strategispill kommer du til å like Massive Assault, og hvis du liker gode strategispill bør du sørge for å kjøpe dem når de kommer ut, slik at du støtter opp om de folkene som gjør denne industrien spennende og interessant. Kjøp dette spillet.

Bemerk: Omtalen er basert på seneste versjon av spillet, og du bør absolutt hente ned siste oppdatering. Dessuten bør du jevnlig stikke innom spillets hjemmeside, da det stadig kommer ut spennende tillegg (for eksempel kart og oppdrag) og nye oppdateringer. Massive Assault nyter godt av enormt god oppfølging fra utviklerne, og andre selskap har virkelig noe å lære av Wargaming.net på dette området.