Med over femti millioner solgte enheter har DS skaffet seg æren av å være den raskest selgende konsollen gjennom tidene. Den har knust rivalen PSP på salgslistene og tatt spillere med storm.
![](https://i.bo3.no/image/10477/i_119381.jpg?c=0&h=381&w=500)
Klokt valg
Dette har ikke gått ubemerket hen hos Microsofts direktør for underholdning og utstyr i England og Irland, Neil Thompson. Under et intervju med GamesIndustry.biz kom han med et par bemerkninger om Nintendos og Sonys markedsstrategier. Thompson mener Nintendo har gjort et klokt valg ved å satse på enkel teknologi og et ukomplisert brukergrensesnitt:
– Jeg tror dette viser at forbrukere elsker avansert teknologi, så lenge det ikke er mer komplisert enn å trykke på én knapp. Noe mer kompleks interaksjon enn det vil de ikke de fleste forbrukere ha.
– Det jeg synes Nintendo har gjort en veldig bra jobb med er å få til denne enkelheten. De har også tenkt på hva slags innehold det brede markedet vil like, uten å måtte lære seg for mye nytt, mener Thompson
I tillegg til å ha produsert en bra håndholdt konsoll tror Thompson at Nintendo har svekket Sonys posisjon. DS-en har vært farlig for PSP-en, og kan ha tvunget Sony til å revurdere planene sine på både det stasjonære og det håndholdte markedet.
Thompson mener Microsoft gjorde klokt i å holde seg til det stasjonære markedet og ikke prøve å gjøre to ting samtidig. Sony risikerer nemlig mye ved å prøve seg på begge arenaer:
– Hvis du ikke er forsiktig kan du miste alt om du prøver deg på to fronter samtidig. Vi fokuserer imidlertid bare på å vinne det stasjonære markedet, sier Thompson.
Ifølge direktøren er Microsofts visjon effektiv kommunikasjon mellom maskinene som finnes i folks hjem:
– Vi mener hemmeligheten bak fremtidig suksess er å la folk gjøre hva de vil på sine maskiner og la maskinene deres kommunisere så mye som mulig. På den måten kan du knytte flere maskiner sammen om du ønsker det.