– Microsoft prøver å hindre et åpent spillmarked på PC

Epic Games-sjefen er svært kritisk til selskapets planer.

Et bilde av Windows.
360b / Shutterstock.com

Epic Games-sjef Tim Sweeney har gått hardt ut mot Microsoft i en The Guardian-publisert kronikk i dag.

Den respekterte toppsjefen maner til kamp mot selskapets Universal Windows Platform-satsing, som han mener gjør at enkelte nåværende og fremtidige Windows 10-funksjoner ikke tilgjengeliggjøres med mindre man selger spillene sine gjennom Windows Store. Dette mener Sweeney er et forsøk på å over tid skape et markedsmonopol og å hindre brukere fra å omgå butikken.

– Her ser vi Microsoft gå mot hele PC-industrien – inkludert forbrukere (og spesielt spillfans), utviklere som Epic Games, utgivere som EA og Activision og distributører som Valve og Good Old Games, mener Sweeney.

Ønsker endringer

Quantum Break er et av spillene som kommer til både Windows 10 og Xbox One.
Microsoft Game Studios

Med Universal Windows Platforming gjør Microsoft det mulig å utvikle programmer som fungerer på tvers av Windows 10, Xbox One og Windows Mobile. Men for å bruke plattformen må man ha en lisens med Microsoft for å kunne distribuere programmene sine. Det Sweeney frykter er at Microsoft kan komme til å kreve at programmet kun selges gjennom Windows Store, og at man dermed gi Microsoft 30 prosent av inntekten – for øvrig den samme satsen blant andre Apple tar i sin App Store.

Sweeney er åpen om at han vet at det er mulig å installere programmer utenom butikken hvis man går inn i innstillingene og skrur på «side-loading»-funksjonen, men at det å måtte skru av begrensningen stikker kjepper i hjulene for en fri flyt.

For å løse problemet foreslår Epic-sjefen noen endringer. For det første vil han at Microsoft skal la brukere laste ned Universal Windows Platform-programmer helt fritt, uten å måtte gå innom Windows Store. For det andre: la utviklere og forbrukere slippe å måtte gjennom Windows Store for å gjennomføre transaksjoner. Det tredje ønsket er at utviklere skal kunne selge spill utviklet med Universal Windows Platforming-funksjonene der de måtte ønske det.

Han tror dog ikke at en endring kommer.

– Denne dagen har vært i gjære i 18 måneder nå, og jeg må gi kred til noen Microsoft-ansatte, særlig [Xbox-sjefen, journ.anm] Phil Spencer, for at han alltid har vært villig til å høre på Epics bekymringer rundt UWP-paradigmet, og på våre forslag til løsninger. Fordi de hørte på oss, håpet og trodde jeg at Microsoft skulle gjøre det rette, men her er vi. Microsofts forbrukerlansering og PR rundt UWP er igang, og denne siden av historien må fortelles, sier Sweeney.

Microsoft svarer

Microsoft har på sin side svart på kritikken, uten at responsen egentlig kaster noen lys på kjernen i Sweeneys artikkel.

– Universal Windows Platform er et helt åpent økosystem, tilgjengelig for alle utviklere, som kan brukes av alle butikker. Vi fortsetter å forbedre plattformen for utviklere; for eksempel gjorde vi det i Windows 10s novemberoppdatering det enkelt for brukere å «side-loade» applikasjoner uten at brukeren må velge dette selv, sier Microsoft.

Dette er ikke første gang en leder for et spillfirma går i strupen på Microsoft. For noen år siden sa Valves Gabe Newell at han så på Windows 8 som en katastrofe for alle i PC-markedet. Også da var Windows Store en stor del av problemet, og Newell fryktet at et mer lukket system ville stoppe utvikling.

Alt dette er en del av Microsofts plan om spill på tvers av plattformer.
I fremtiden skal du få med Windows-utgaven når du kjøper et Xbox One-spill »

Siste fra forsiden