Sniktitt

Minecraft Dungeons

Minecraft som loot-spill? Ja takk!

Minecraft Dungeons overrasket med sin sjarm og dybde.

Gjengen på tur, jo!
Microsoft

LOS ANGELES (Gamer.no): Der skjedde det. Et nytt Minecraft fra nå Microsoft-eide Mojang Studios, som ser ganske så annerledes ut enn Minecraft vi er kjent med. Til tross for endringene ser det likevel ut som at Minecrafts sjel og sjarm er bevart, og vi har kost oss med en liten sniktitt på hva denne hule-krabberen har å tilby.

Morsomt på tur under bakken

På mange måter er det kanskje ikke «dungeon-crawlers» man tenker på når man tenker Minecraft, byggespillet som har betatt millioner av mennesker verden over. Samtidig var det nok bare et spørsmål om tid før Mojang lagde et nytt spill basert på Minecraft-universet, og basert på det vi fikk prøve på E3, må vi si vi gleder oss til å se mer av dette søte spillet.

Skummelt, men mest litt søtt da. Men pass opp for farer, det er det mange av.
Microsoft

Det ligger liksom litt i navnet. Minecraft Dungeons handler om å tusle, slåss og lete seg gjennom huler og andre undergrunnsområder, noe som tross alt ikke er så uvant for eksisterende Minecraft-spillere. Forskjellen er imidlertid klar: Minecraft Dungeons er et slåsse-utforsknings-loot-spill sett fra fugleperspektiv, med tilfeldig genererte områder med tilfeldig genererte skatter.

Jeg var noe skeptisk da jeg først hørte om spillet, men mang en negativ følelse gikk fort opp i røyk etter å ha testet spillet selv. Minecraft Dungeons er rett og slett nusselig, med en vakker visuell stil som holder seg trofast til det originale Minecraft samtidig som det virker noe lysere, klarere og moderne.

Minecraft Dungeons spilles kanskje best med venner, men er også fult mulig å spille alene. Som sagt er hvert brett skapt for anledningen, i håp om at man aldri skal oppleve akkurat det samme to ganger. Loot er viktig i Dungeons, og selv om mye i spillet er tilfeldig skapt, vil skattene du finner heldigvis bli med deg til neste brett. Med andre ord våpen og utstyr du plukker opp, samt nivåer og oppgraderinger du utfører, være knyttet til figuren din.

Loot me, baby

Lava er alltid kult.
Microsoft

Fokuset på loot er tydelig, og Mojang har skapt mange sjeldne våpen med unike «move sets» som gledet meg å se. Det betyr ikke at man har knappekombinasjoner eller noe slikt – man klikker én knapp for å slå, for eksempel – så hvilke angrep du utfører er knyttet til våpenet du bruker. Et spyd vil med andre ord oppføre seg annerledes enn et sverd eller en ljå, og jo sjeldnere og mer unikt, jo kulere og bedre blir animasjonene.

Å angripe er ikke det eneste man kan gjøre i Minecraft Dungeons. Rulling og bueskyting er også alternativer man burde benytte seg av i kampens hete, men det som nok vil utgjøre forskjell på seier og tap er oppgraderingene, «enchantments», du bestemmer deg for å investere i.

Minecraft Dungeons har nemlig et eget nivå-system, som betyr at du vil «level up» etter hvert som du kvitter deg med motstandere. Det eneste nye nivåer imidlertid gjør, er å gi deg såkalte enchantment-poeng, noe du igjen kan bruke på å oppgradere utstyret ditt til å gjøre mer skade eller å påføre andre effekter. Slike poeng kan også sankes ved å bryte ned våpen som har blitt oppgradert, noe Mojang mener vil oppfordre spillere til å tenke nytt og prøve masse forskjellige våpen og enchantment-kombinasjoner.

Spesialangrep og fokus på våpen er nok det som skiller Dungeons mest fra Minecraft.
Microsoft

Hovedformålet med Minecraft Dungeons er å ha det gøy (duh), og for å oppnå dette er det mange spennende aspekter Mojang innfører. Blant annet er det feller man må passe på, dører som må åpnes med nøkler som også fienden kan plukke opp og ta med seg, og et variert sett med fiender, mange av dem som vi også kjenner fra Minecraft. Disse kommer i form av mini- eller vanlige bosser, og under spillingen møtte vi blant annet på en Enderman, en skummel figur som teleporterer seg til og vekk fra deg mens den angriper deg. Forskjellen på fiendene gjør at man må tenke nytt, og sammen med fyrverkeri-piler og andre oppgraderinger vil Minecraft Dungeons holde på oppmerksomheten din i lang tid fremover.

Les også
Anmeldelse: Minecraft Dungeons

Konklusjon

Vi er som sagt spente, og positivt overrasket over det vi fikk se. At spillet ikke bare kan spilles alene og online med andre – men også lokalt med andre – er en god nyhet, og viser at Mojang ønsker å skape spillet i Minecrafts ånd, til tross for at spillet tilbyr en ganske annen opplevelse enn moderspillet. Eier du en Xbox-konsoll eller en PC, vil du for øvrig kunne spille sammen med andre som spiller på en av disse plattformene.

Minecraft Dungeons er fortsatt et stykke unna, nærmere bestemt våren 2020. Frem til da er vi spente på å se hvordan spillet utvikler seg, og gleder oss til vi endelig kan sette oss ned med det igjen.

Du finner flere E3-artikler på vår samleside for messa »

Siste fra forsiden