Minecraft Dungeons

Sjarmerende klossete

Diablo-klonen til Mojang leverer enkel underholdning

Microsoft

Minecraft er et fenomen jeg tror det er lenge til verden får se igjen. Nå nylig kunne Mojang melde at spillet hadde rundet 200 millioner nedlastinger, 11 år etter at det ble sluppet for aller første gang.

Sidespillet Minecraft Dungeons er et spill jeg har vært interessert i siden jeg så det for første gang. Jeg er veldig glad i actionrollespill som Diablo 3 og Path of Exile, og kombinasjonen med Minecraft og denne sjangeren så interessant ut. Nå, etter å ha fullført spillet og fått opplevd «endgame», er jeg i all hovedsak fornøyd med opplevelsen så langt.

Enkelt og greit

Først vil jeg bare få sagt det med en gang: Minecraft Dungeons er et mye enklere og mindre komplisert spill sammenlignet med de aller fleste andre spill i denne sjangeren. Det er helt klart utviklet for å passe til både yngre og eldre spillere, uten å komplisere og gjøre det altfor vanskelig for mindre erfarne spillere.

Er du ute etter mer variasjon i stort sett aller deler av spillet, være seg utstyr, spillestil, talenttre eller evner så er tidligere nevnte spill et bedre alternativ. Men det betyr ikke at Minecraft Dungeons ikke er et bra spill, på ingen måte. Her har de tatt grunnelementene i et actionrollespill, gjort det enkelt og greit for alle å forstå, og satt det til Minecrafts magiske univers.

Kort fortalt så er du helten som skal redde landsbyen din fra en ond hersker, og du gjør dette ved å hamle opp med alle de fæle fiendene han sender ut. Dette er kjente og kjære monstre som zombier, edderkopper og creepers (som fortsatt eksploderer). Det er kjent og kjært, og de har greid å få til en god variasjon på monstrene gjennom spillets gang.

Hvert eneste brett er ganske rett fram. Du plasseres i en ende, og skal hakke og skyte deg vei gjennom en hel haug med fiender og en sjefskamp før du har fullført brettet. Og en ting ingen kan ta i fra Mojang Studios er i hvert fall at grafikken i spillet er nydelig. De ulike områdene du beveger deg i gjennom, fra skog og elver til undergrunnsbaner fylt med flammer og lava så ser alt utrolig bra ut. Den klossete stilen til Minecraft kommer til sin rett, og variasjonen, lyseffekter og farger gjør at hvert brett er en liten perle i seg selv.

En forspilt sjanse i dette spillet er at utviklerne ikke har tatt med noe av byggingen eller det å lage utstyr som finnes i Minecraft. Ja, jeg skjønner at dette er et annet spill, men å implementere det velkjente byggesystemet på en eller annen måte i Dungeons tror jeg hadde vært mulig, og det hadde så absolutt krydret spillet.

Gi meg mer utstyr

Før hvert brett velger du selv hvor stor utfordring du er klar for. Du har et utstyrsnivå på din figur, og du kan velge å følge anbefalingen til spillet, eller skru både opp og ned utfordringen du får. Jo vanskeligere det blir, jo bedre utstyr og mer erfaringspoeng får du. Jeg lå stort sett et eller to nivåer over anbefalingen til spillet, litt avhengig av hvor bra utstyr jeg hadde til enhver tid. Utstyret består av et nærkampsvåpen, en rustning, en bue og tre artifakter.

Disse artifaktene gir deg evner du kan bruke i kamp, som kan gi deg offensive eller defensive bonuser, en rakettsom gjør områdeskade der du treffer og en masse andre varianter. Det er gøy å se hva som passer gjennom spillets gang, og det er god variasjon og mange mulige kombinasjoner som fungerer godt sammen.

Noe jeg liker godt med utstyrssystemet i spillet er at det er «enchantment points», som du får hver gang du går opp i nivå. Disse puttes rett inn i utstyret du bruker, og gir våpen og rustning nye effekter. Det kan være at rustningen din fyrer av snøballer som svimeslår fiender, at våpenet ditt gjør mer skade eller at buen skyter flere piler. Det er her du finner de virkelige gode kombinasjonene som kan gjøre figuren din mer eller mindre udødelig, hvis du får de riktige bonusene på utstyret.

Hvis du så finner et sverd som er bedre enn det du har, så mister du heldigvis ikke disse poengene. De refunderes når du bryter ned utstyret du ikke skal ha mer, slik at du aldri mister progresjonen du har hatt. Smart og et veldig bra system fra utviklerne her.

Det som imidlertid ikke fungerer så godt er mengden med utstyr du får i hvert brett. Jeg skulle ønske utviklerne hadde vært litt mer gavmilde her, for det er rett og slett ikke mye å hente. Du får gjerne 3-4 gjenstander i løpet av et brett, samt en til i en kiste som åpnes når du har fullført. Litt av moroa i spill som dette er å få nytt utstyr, jakte på den neste oppgraderingen og prøve ut ulike kombinasjoner sammen. Når du ikke får nok utstyr blir denne prosessen mindre tilfredsstillende, og jeg synes godt de kunne gitt oss mer akkurat her.

Når historien er fullført låser du opp en eventyrmodus der du kan spille alle nivåene på nytt, med et fortsatt økning i vanskelighetsgrad. Det blir litt tynt og repetitivt i lengden med lite variasjon, men det er fortsatt moro å prøve å finspisse en «build», selv om denne prosessen er enklere i Minecraft Dungeons. Etter hvert merker man at det er et tynnere spill, og det er ikke like langvarig som andre spill.

Verdt å nevnes er det at underholdningsverdien øker betraktelig når du spiller sammen med andre, enten over nett eller med spillets lokale flerspiller. Jeg har kost meg sammen med sønnen min gjennom deler av spillet, og det at spillet er noe enklere enn andre gjør at det passer fint å spille sammen med barn, for eksempel.

Minecraft Dungeons er nok muligens den optimale inngangsportalen til actionrollespill. De har tatt vare på mange av de kjernemekanikkene som alltid finnes i denne typen spill, men ikke gjort det for komplisert for unge eller uefarne spillere.

Etter hvert som spiller skrider framover blir det litt repetitivt og monotont, men gjennom historien og de flotte brettene holder spillet godt på underholdningsverdien. Klossete Minecraft har sjeldent sett bedre ut, og flere av brettene er rett og slett nydelige.

Jeg skulle ønske at du fikk mer utstyr å leke med, og jeg savner også en eller annen form for bygging og mekking, som i bunn og grunn er nesten hele identiteten til Minecraft som merkevare. Men bortsett fra dette er Minecraft Dungeons vellaget, underholdende og et særdeles bra spill å spille sammen med noen, enten i sofaen hjemme eller over nett.

7
/10
Minecraft Dungeons