Nå får YouTube sin egen abonnementstjeneste uten reklame

PewDiePie er blant kjendisene som er spissen for YouTube Red.

Skjermdump, trailer til Scare PewDiePie

28. oktober lanserer YouTube en ny abonnementstjeneste kalt YouTube Red. I første omgang er det våre burgerbrødre i USA som skal få prøve tjenesten, og det er ikke kjent når den lanseres i andre områder. Inntektene fra tjenesten skal deles opp mellom YouTube-skapere basert på visningstid på videoer.

Brukere betaler da 9,99 amerikanske dollar – om lag 80 kroner – i måneden for å slippe annonser på YouTube-videoer, for å få muligheten til å laste ned og se videoer mens man er koblet av, samt for å få tilgang til eksklusivt YouTube Red-innhold fra flere av videoplattformens største kanaler. Godt etablerte CollegeHumor og Rooster Teeth er blant de største, sammen med PewDiePie.

PewDiePie i fronten av nytt show

Trailer til Scare PewDiePie. (Video: Skybound)

Sistnevnte skal faktisk lede et nytt realityshow via abonnementstjenesten kalt Scare PewDiePie. Her skal studioet bak The Walking Dead-serien konstruere skrekkscenario som stjernen må komme seg gjennom, ofte basert på de skrekkelige øyeblikkene han har opplevd i de mange spillene han er kjent for å spille.

Et annet spillrelatert Red-konsept er 360 Project from MatPat of Game Theory. I all hovedsak virker dette som et VR-prosjekt som viderefører mye av grunnkonseptet fra MatPats Game Theory-serie, der han analyserer og setter spillverdener opp mot ekte vitenskapelige fenomener og teorier for å forklare de tilsynelatende umulige tingene som skjer i spill.

Siste spillverden-show er realityshowet Flight of the Living Dead av Alpine Labs, som kaster YouTube-personligheter inn i et zombieapokalypsescenario. Der må de bruke kunnskap de har opparbeidet seg gjennom spill og filmer for å «overleve».

Alternativ til annonseblokkering

Den nye tjenesten til YouTube kommer i en tid der nettbransjen generelt er usikker på hvordan de skal forholde seg til annonseblokkering. Med en abonnementstjeneste åpner YouTube for at de som faktisk er villige til å betale for innhold slenger igjen en slant i kassen, uten at de trenger å se reklamene.

Tjenesten med de nye eksklusive seriene er også tydelig laget i samme støypeform som musikktjenestene Spotify og Wimp, og videotjenestene Netflix og HBO Go, der man betaler månedsabonnement for å få tilgang til innhold.

Nylig lanserte også nettsiden en spillfokusert hub.
YouTube Gaming er formet for å tekkes spillerne »

Siste fra forsiden