Norsk romspill sniklansert på Steam

Det massive flerspillerspillet Entropy dukket plutselig opp på Valves populære spillbutikk.

ArtPlant

Romskipspillene har fått et kraftig oppsving i den siste tiden, og mange av dem annonseres flere år før lansering – gjerne i forbindelse med folkefinansieringskampanjer. Den norske spillutvikleren Artplant har imidlertid gjort noe helt annet: Uten forvarsel har de gitt ut MMO-spillet Entropy på «early access»-tjenesten til Steam.

Verdensrommet kaller (bilde: ArtPlant).

– Det er så mange av romskipspillene som ber om penger for noe du kanskje kan spille om to år. Så vi tenkte det var en kul vri å heller kjøre en blitz-kampanje, forteller Jack Kristoffersen Wulff fra Artplant til Gamer.no.

Tidlig lansering

«Early access» betyr at spillet har kommet i salg lenge før det er ferdigutviklet, men at spillerne allerede nå slippes løs i det store universet Artplant har laget. Den norske utvikleren tar sikte på å levere ukentlige oppdateringer, og en stor oppdatering omtrent hver måned frem til lansering.

Romstasjon (bilde: ArtPlant).

Entropy beskrives som et sandkassebasert, massivt flerspillerspill med et kraftig fokus på frihet og romkamp. Spillerne kan delta i store romslag med over hundre deltakere, og det er deres handlinger som vil drive universet videre. Entropy byr blant annet på en spillerdrevet økonomi og dynamiske oppdrag.

Kamp mellom spillerne blir også en viktig del av opplevelsen. Spillets 120 solsystemer er delt opp i tre kategorier, nemlig «developed», «frontier» og «wilderness». I systemer markert som «developed» kan kun pirater slåss med hverandre. I «frontier»-kategorien kan pirater angripe eller bli angrepet av andre spillere. I «wilderness» er det fritt frem.

Spillet byr på ferdighetsbasert romkamp (bilde: ArtPlant).

Fokus på ferdigheter

Artplant har tidligere erfaring med romsjangeren, fra det nettleserbaserte MMO-spillet Battlestar Galactica. Entropy vil imidlertid by på en litt annen type opplevelse:

– Entropy har mer fokus på ferdighetsbasert «dogfighting» og har et dypere univers hvor handel spiller en viktig rolle, forteller Wulff.

Battlestar Galactica benyttet seg også av en «free to play»-modell, noe Entropy ikke vil gjøre. Det er riktignok mulig å skaffe seg et bedre utgangspunkt i spillet ved å kjøpe en dyrere startpakke, men utover dette er det spillernes handlinger som bestemmer:

– Vi selger tre forskjellige pakker, men det at man får litt mer startpenger er en veldig liten del av verdiene ved dem. Startpengene gir litt mer frihet helt i starten av spillet. Entropy er ikke et spill der man kan kjøpe seg til ting. Man må jobbe for å gjøre seg fortjent til dem, sier Wulff.

Entropys tidlige lansering kommer hakk i hæl på katastrofelanseringen av romspillet X Rebirth. I tiden som kommer må det konkurrere med flere andre spill i sjangeren, inkludert det massive Star Citizen.

Spillet er ute på Windows, Mac OS X og Linux.

Siste fra forsiden