Feature

Spillåret 2024

Disse spillene gleder vi oss mest til i 2024

Våre skribenter lister opp spillene de ser frem til.

Vi har lagt 2023 bak oss, og ser nå mot et nytt spillår. Selv om mange spill fremdeles mangler stødige datoer, vet vi allerede nå mye om mange spill som kommer de 12 neste månedene.

Redaksjonen har som alltid noen spill (og tydeligvis en TV-serie) som de ser frem til, med stor variasjon i utvalget.

Her er spillene redaksjonen ser frem til så langt i 2024.

Espen Jansen

2023 var et sedvanlig godt spillår med mange store titler og en rekke enormt store verdener å utforske. Det er vel og bra at man får mye for pengene når man først kaster seg over storspill som Tears of the Kingdom og Baldur's Gate, men for meg var fjoråret året hvor de små spillene fikk slippe til.

Jeg merker at jeg ikke lenger har tålmodighet til spill som varer i mer enn 30 timer, og med unntak av Hogwarts Legacy og Marvel's Spider-Man 2 – som jeg måtte spille for å anmelde dem – var det de mindre spillene som Dredge og Viewfinder som traff meg best i fjor.

Ut ifra spillene jeg har skrapt sammen for 2024, ser dette ut til å være en trend som fortsetter. De som kjenner meg vil merke seg at Tekken 8 ikke er på listen – ikke fordi jeg ikke storgleder meg – men fordi jeg allerede har testet spillet og skrevet om det flere ganger og det nå ikke er veldig lenge igjen til lansering. Vel blåst når den tid kommer!

Été

Sjanger: Utforsking
System: PC
Utvikler: Impossible
Kommer: 2024

Spill hvor man må være kreativ og skape noe er egentlig ikke helt min stil, men jeg ser likevel veldig fram til det dypt kreative Été, som forhåpentligvis kommer i år.

Da spillet ble vist fram for første gang i fjor sommer, minnet det meg øyeblikkelig om The Unfinished Swan og Flower, to av mine absolutte favorittspill. Også i Été (fransk for «sommer»), skal man bruke maling og farger for å bringe en ufullendt, blank verden til live, idet hovedpersonen ankommer en liten forstad i Montréal.

Jeg elsker å utforske spill hvor man kan sette et permanent preg på verdenen, og selv om jeg er langt fra kunstnerisk i virkeligheten, har jeg alltid hatt en dragning mot opplevelser ala Été. Hvem vet, kanskje jeg bare kompenserer for de horribelt stygge maleriene jeg lagde i fjerde klasse?

Little Nightmares III

Sjanger: Skrekk
System: Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One og Xbox Series X/S
Utvikler: Supermassive Games
Kommer: 2024

De to første Little Nightmares-spillene står igjen som noen av mine personlige favorittskrekkspill, og særlig toeren har en besnærende sterk posisjon her i gården.

Det tredje spillet i serien utvikles dessverre ikke lenger av det samme studioet, men har i stedet blitt overlatt til de kreative hodene i Supermassive Games. Med bakgrunn fra spill som Until Dawn og The Quarry, er ikke Supermassive Games først og fremst kjent for sine presise spillmekanikker, men jeg er nesten sikker på at de skal klare å videreføre den unike og vemmelige stemningen Little Nightmares-serien er kjent for.

Også denne gangen inntar man rollen som en liten skikkelse i et stort, dukkeaktig marerittunivers, og avsløringstraileren fra i fjor sommer gir oss en god pekepinn på noen av monstrene og gåtene vi kan forvente å snuble over. Nytt av året er også muligheten til å dele opplevelsen med en annen spiller – dobbelt så skummelt?

Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen

Sjanger: Eventyr
System: Nintendo Switch, iOS, Android, Windows
Utvikler: Hyper Games
Kommer: Tidlig 2024

Innerst inne har jeg et litt ambivalent forhold til norske spill, men når utviklerne i Hyper Games kombinerer Zelda-aktig utforskning, musikk fra Sigur Rós og figurer fra Mummidalen, er det vanskelig å ikke la seg engasjere.

TV-serien og bøkene om Mummitrollet har en stor plass i folkesjela, og det kommende spillet om Snusmumrikken ser ut til å fange mange av de mest interessante aspektene ved Tove Janssons univers. Spillet ligger an til å bli både fargerikt og kreativt, og har tonnevis av sjarmerende figurer og skapninger man kan bli kjent med.

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på nøyaktig hva gangen i spillet er, annet enn at man spiller musikk for å ta vare på naturen i Mummidalen, men en tidlig demo og et par glimt på YouTube har gitt meg stor tro på at de norske utviklerne er inne på noe virkelig unikt her.

Arcane – Sesong 2

Sjanger: Eventyr
System: TV-serie, Netflix
Utvikler: Fortiche
Kommer: November 2024

Selv om det begynner å bli lenge siden jeg spilte League of Legends, har jeg fremdeles stor interesse av å følge med på hva som foregår med Riot Games' og deres tilårskomne MOBA. Jeg titter stadig innom e-sport-sendinger, sjekker ut nye helter og får gåsehud omtrent hver eneste gang det kommer nye animasjonsklipp fra den kanten.

Sistnevnte leder meg elegant inn i den kommende oppfølgersesongen til Arcane, Netflix-serien basert på nettopp League of Legends. Serien imponerte stort da den debuterte i 2021, og jeg kan knapt vente med å se hvor de franske animatørene i Fortiche tar historien videre. Enten vi fortsetter å følge Vi og Jinx eller hopper til et helt annet hjørne av Runeterra, gleder jeg meg stort til å se gamle helter i ny drakt.

Hvis dialog, flyt og animasjoner er i nærheten av det samme nivået som forgjengersesongen, har vi et heidundrende eventyr i vente når andre sesong av Arcane ruller over skjermene senere i år.

Prince of Persia: The Lost Crown

Sjanger: Actioneventyr, «metroidvania»
System: Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows
Xbox One og Xbox Series X/S
Utvikler: Ubisoft Montpellier
Kommer: 18. januar 2024

Det har gått altfor lenge siden det forrige skikkelig gode Prince of Persia-spillet, men mye tyder på at Ubisoft er i ferd med å levere varene med Prince of Persia: The Lost Crown. Her går serien helt tilbake til de todimensjonale røttene, og kombinerer Rayman-aktige plattformsprang med Metroid-aktige omgivelser og gåter.

Resultatet er et slående lekkert actioneventyr som ser ut til å leve opp til mange av forventningene jeg har til Prince of Persia: svevende hopp, fengslende fekting og et par overnaturlige evner som lar oss manipulere tid og rom.

Spillet er ute om bare et par dager, og vi trenger med andre ord ikke vente stort lenger for å vende nesa tilbake til Persia. Nå håper jeg bare spillet gjør det godt nok til at vi kan få et vaskekte, tredimensjonalt Prince of Persia-spill igjen. Eller kanskje en nyversjon av Two Thrones eller 2008-spillet? Vi krysser fingrene så hardt det lar seg gjøre.

Jørgen Bordal Andersen

Final Fantasy VII Rebirth

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5
Utvikler: Square Enix
Kommer: 29. februar 2024

Det andre kapittelet i nytolkningen av klassiske Final Fantasy VII var på forventnings-listene til flere i redaksjonen i fjor, og her er det jaggu med i år igjen. Denne gangen har vi heldigvis en bestemt dato å forholde oss til, og nå er det ikke lenge igjen å vente. Jeg ser veldig frem til å se mer av denne tolkingen av historien. Det ser ut som mer av det samme solide Final Fantasy-spillet vi fikk servert i 2020, med en større verden, flere spillbare figurer, og kanskje noen flere av de merkelige historie-endringene som skjedde i det første spillet? Sånt er jo veldig spennende, selv om det selvfølgelig kan være litt risikabelt også.

Det ekstra gode innblikket vi fikk av Midgard i forrige kapittel blir kanskje vanskelig å videreføre til en hel åpen verden, så jeg er egentlig litt spent på å se hvordan verdenskartet og sideoppdrag kommer til å fungere denne gangen. Hvis jeg skulle velge ett spill jeg gleder meg mest til i år, så tror jeg faktisk det måtte være dette.

Tekken 8

Sjanger: Slåssespill
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, Windows
Utvikler: Bandai Namco, Arika
Kommer: 26. januar 2024

Bandai Namco

Av alle slåssespillene som finnes der ute, så er nok Tekken den serien jeg har kost meg mest med. Dette til tross for at jeg aldri egentlig har fått helt dreisen på hvordan man gjør det bra i spillene. Jeg tror aldri jeg har vunnet en kamp over nettet, og selv venner og familie som aldri har rørt spillet før slår meg rett ned i støvlene. Likevel er det noe som drar meg tilbake, og gjør at jeg kjøper hvert eneste innslag i denne koko serien. Demoversjonen av det nye spillet viser at det fargerike rollegalleriet ser like overdrevent ut som det pleier, og det visuelle har fått seg en ganske god overhaling. I den godt utprøvde slåssespill-sjangeren er det egentlig ikke så mye mer man trenger å forbedre på for min del, så lenge selve slåssingen føles bra.

Nå har det gått såpass lang tid siden Tekken 7 at jeg begynner å føle meg klar for en ny runde i ringen, selv om det sannsynligvis blir å holde seg på et ganske lavt nivå denne gangen også. Og det er faktisk helt greit. Tekken er som regel gøy uansett hvor lite peiling man har.

The Plucky Squire

Sjanger: Action/eventyr
System: PlayStation 5, Switch, Xbox Series S/X, Windows
Utvikler: All Possible Futures
Kommer: 2024

Selv om The Plucky Squire har blitt vist frem flere ganger tidligere, hadde det faktisk gått meg hus forbi frem til det dukket opp under en pressekonferanse i fjor sommer.

Spillet ser både ambisiøst og variert ut, med en nydelig grafisk stil som minner mest om en slags barnebok. Det ser ut som man skal innom mange forskjellige spillestiler, hvor noe av det ser litt Zelda-aktig ut, mens andre deler er mer fokusert på plattform-hopping og gåteløsing. Spillet veksler mellom 2D og 3D-grafikk på en måte som ser veldig kul ut, og jeg er i det hele tatt skikkelig spent på å se hvordan det er å spille gjennom spillet i sin helhet. Hvis det innfrir tror jeg fort det kan bli noe av det bedre i år.

Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger å se så mye mer fra The Plucky Squire før det slippes, men når det en dag kommer tror jeg det kan bli noe ganske unikt og sjarmerende.

Star Wars Outlaws

Sjanger: Action
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, Windows
Utvikler: Massive Entertainment
Kommer: 2024

Som Star Wars-tilhengeren jeg er, så er det vanskelig å lage toppliste uten å komme innom årets storspill fra galaksen langt, langt borte. «Grand Theft Auto møter Star Wars» er en pitch som treffer rimelig bredt, og jeg syns snuttene vi har sett fra Ubisofts spill så langt har sett ganske lovende ut.

I og med at jeg har ramlet av både Far Cry, Assassin’s Creed og Watch Dogs kan jeg kanskje ikke påstå at jeg er så stor fan av Ubisoft lengre, men jeg vil gjerne se dem rette opp inntrykket jeg har hatt av dem de siste årene. Det er egentlig litt spennende å se nye Star Wars spill komme fra noen andre enn EA. Det hviler en del vekt på hvor bra skytingen, kjøringen og utforskingen fungerer i praksis, men jeg er uansett veldig spent på å se hvordan spillopplevelsen ender opp. Ikke minst blir det spennende å se hva slags historie utviklerne har kokt opp når de har med en såpass stor lisens å gjøre.

Lost Records: Bloom and Rage

Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, Windows
Utvikler: Dontnod Entertainment
Kommer: 2024

Dontnod har blitt en fast leverandør av historiedrevne, melankolske eventyrspill med unge mennesker i hovedrollen, og jeg må si jeg er meget spent på å se hva de har satt sammen denne gangen. Lost Records ser for meg ut som at det i det minste er litt beslektet med Life is Strange, et spill som traff meg overraskende godt da det kom ut i 2015.

Vi vet ikke så veldig mye om hva historien i spillet skal gå ut på, men håpet for meg er i hvert fall at spillet kan leve opp til den engasjerende fortellerkunsten som Dontnod har demonstrert at de mestrer. Det ser ut som at det har gått litt ressurser i å videreutvikle en del av de tekniske aspektene siden sist, noe som absolutt kan være et positivt grep for å selge inn historien til spilleren. Det kan selvfølgelig ikke skade om spillbarheten har fått seg noen oppdateringer også, men når det kommer til stykket er det nok historien som har mest å si. Så lenge den leverer kan jeg tilgi mye.

Andreas Klebo-Espe

The Plucky Squire

Sjanger: Action/eventyr
System: PlayStation 5, Switch, Xbox Series S/X, Windows
Utvikler: All Possible Futures
Kommer: 2024

The Plucky Squire har jeg gledet meg til helt siden jeg først oppdaget det en sommerdag i 2022. Spillet kombinerer elementer fra klassiske plattformspill i to dimensjoner, med mer moderne action i 3D. På toppen av det hele har utviklerteamet slengt inn en bråte med minispill i alle mulige varianter og størrelser. Det later altså ikke til å mangle på variasjon i The Plucky Squire, som i tillegg ser aldeles nydelig ut.

Foruten å få se hvordan spillet faktisk fungerer er jeg mest spent på å bare kunne nyte omgivelsene. The Plucky Squire oser av sjarm, enten det er i de håndtegnede 2D-verdenene eller i de tredimensjonale stedene som minner mest om Super Mario Odyssey. Spørsmålet blir selvfølgelig om spillet opprettholder underholdningsverdien over tid. Sjarm er ikke nok til å bære et spill over målstreken. Jeg er imidlertid veldig spent på å gi The Plucky Squire en sjanse.

Final Fantasy VII Rebirth

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5
Utvikler: Square Enix Creative Business Unit I
Kommer: 29. februar 2024

Jeg elsker Final Fantasy VII. Det neste kapittelet i Square Enix' oppussingsreise gjennom dette magiske spillet er derfor selvskreven på denne lista. Med det sagt er jeg neimen ikke sikker på hvor ivrig jeg egentlig er på Final Fantasy VII Rebirth. Er dette et godt spill eller kommer jeg bare til å spille det på grunn av min forkjærlighet for kildematerialet?

Kapittel nummer én – Remake – ble en fulltreffer for min nostalgiske hjerne. Her var alle figurene, alle områdene og alle sekvensene jeg har lært å kjenne så godt siden mitt første møte med dem for over 25 år siden. Selve spillopplevelsen var imidlertid bare sånn halvveis. Enten det var kampsystemet eller alt det overflødige rælet som ble lagt til på siden, var det liksom ingen ting som nådde helt opp for meg. Jeg forventer mer av det samme i Rebirth. Gledelige gjensyn, men ikke riktig den spillopplevelsen jeg ønsker meg. At historien potensielt kan ta en rekke avstikkere fra originalen er jeg heller ikke helt med på. Samtidig kan det jo bli bra, og det er nettopp derfor jeg gleder meg til å ta fatt på Final Fantasy VII Rebirth i februar.

Baby Steps

Sjanger: Casual, action
System: PlayStation 5, Windows
Utvikler: Maxi Boch, Gabe Cuzzillo, Bennett Foddy
Kommer: 2024

Getting Over it with Bennett Foddy er en av de merkeligste, mest frustrerende og ufordragelige spillopplevelsene jeg noen gang har vært med på. Likevel kunne jeg ikke annet enn å la meg sjarmere idet jeg gang på gang forsøkte å styre en fyr i en gryte opp et fjell med søppel – med en uregjerlig hakke som eneste hjelpemiddel. Nå er Bennett Foddy tilbake med mer galskap i Baby Steps, og jeg gleder meg villt.

Dette er en slags kombinasjon av nevnte Getting Over it og gode, gamle QWOP. Også her skal man stable en stakkars fyr opp til toppen av et fjell. Jobben blir riktignok gjort bortimot umulig ved at figurens armer og bein kontrolleres uavhengig av hverandre. Spillere må bokstavelig talt stable ett ben foran det andre og håpe denne babyen i en voksen manns kropp ikke går på snørra. Som han selvfølgelig kommer til å gjøre, til min enorme irritasjon, men forhåpentlig litt glede også.

Skate Story

Sjanger: Sportspill
System: Windows
Utvikler: Sam Eng
Kommer: 2024

Var det noen som sa Devolver Digital? Det halvgærne utgiverhuset har virkelig slått rot i hjertet mitt, og Skate Story er det tredje Devolver-spillet på min liste over 2024-spill som jeg gleder meg mest til. Akkurat hvordan spillet blir er jeg enda ikke helt sikker på, da jeg foreløpig kun har sett små klipp her og der. Blir det som jeg håper, kan dette imidlertid bli skatespillet jeg alltid har drømt om.

Måten jeg spiller skatespill er drevet utelukkende av én ting: nemlig det å kunne slappe av. Det er aldri noe viktig for meg å sanke flest mulig poeng eller gjøre de villeste triksene. Jeg har lyst til å cruise rundt og kanskje ta en half cab her eller en rolig kickflip der. Jeg vil at det skal se så uanstrengt ut som mulig, og det er akkurat der jeg tror Skate Story kan treffe blink. En tur på rullebrett gjennom helvete høres kanskje ikke veldig avslappende ut, men bare se på trailerne da. Dette spillet både ser og høres kjemperolig ut, og jeg er gira.

Pacific Drive

Sjanger: Sportspill
System: PlayStation 5, Windows
Utvikler: Ironwood Studios
Kommer: 22. februar 2024

Overlevelsesspill har alltid stått høyt på listen over spillsjangere som passer for meg. Aller helst foretrekker jeg å takle brasene sammen med en venn eller fem, i for eksempel DayZ, The Forest eller Grounded. Av og til lar jeg meg imidlertid friste av enspillervarianter, og av disse ser Pacific Drive absolutt ut som et spill jeg kan legge time etter time inn i.

Her går ferden inn i en farefull og dyster verden, der din eneste ledsager er bilen du freser rundt i. For å holde ferden gående må du sanke deler til bilen, enten det er for å reparere eller oppgradere. Spesielt ser jeg frem til å prøve meg frem med de ulike måtene man kan tilpasse bilen, med ulike hjelpemidler for ulike utfordringer. Så får vi bare se om jeg, vanligvis en skikkelig pyse, holder ut i denne verdenen der alt tilsynelatende vil meg og bilen min vondt.

Håvard Hofstad Ruud

Prince of Persia: The Lost Crown

Sjanger: Actioneventyr, «metroidvania»
System: Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows
Xbox One og Xbox Series X/S
Utvikler: Ubisoft Montpellier
Kommer: 18. januar 2024

Plattform-spill har alltid vært min kopp med te, men av en eller annen grunn har det blitt med ambisjonene om å spille Prince of Persia-spillene. Det kommer nok til å endre seg om kort tid. Prince of Persia: The Lost Crown var et av få høydepunkter av spillene som ble vist fram på Summer Game Fest 2023 fordi det appellerer til så mange ting ved min spillsmak.

Trailerne som har kommet så langt sender tankene i retning Celeste. Presis plattformhopping og kamper som krever både reaksjonsevner og kløkt. Masse kule evner som hjelper oss på veien, både til å traversere hinderløypene og bekjempe fiender, gjør at dette ser ut som en variert og morsom opplevelse. Det er langt mellom de virkelig gode plattformspillene, men dette ser ut som det kan bli et av dem. Heldigvis er ventetiden kort. Prince of Persia: The Lost Crown kommer ut allerede til uken, og har allerede fått gode skussmål.

Mario vs. Donkey Kong

Sjanger: Puzzle
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: 2024

Et av de første spillene jeg kan huske å ha spilt, heter så meget som Donkey Kong og kom ut på den første Game Boy-en i 1994. Det er en remake av det originale arkadespillet Donkey Kong, og har naturligvis en spesiell plass i hjertet mitt. Mario vs. Donkey Kong er en videreutvikling av disse spillene, og debuterte på Game Boy Advance i 2004.

Til en eller annen ferietur, kjøpte jeg det andre Mario vs. Donkey Kong-spillet (March of the Minis) til 3DS uten noen erfaring med forgjengere. Det var en gledelig og nostalgisk opplevelse, og jeg innrømmer gladelig at jeg brukte mer tid på det enn bading den ferien.

Derfor ser jeg fram til remaken som kommer i sommer. Dels på grunn av nostalgien fra min spede barndom, men mest fordi det første Mario vs. Donkey Kong-spillet ser ut som mer moro enn det March of the Minis var. Og allerede neste måned får jeg spille det i moderne drakt på TV-en.

Princess Peach: Showtime

Sjanger: Actioneventyr
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: 22. mars 2024

Prinsesse Peach har fått lov til å være litt tøffere de siste årene. Hun har gått fra å alltid være den som blir kidnappet og trenger å bli reddet til å framstå som en sterk kvinne med skikkelig ben i nesa. I Super Mario Odyssey sa hun tydelig fra at ingen har krav på hennes hånd, og i Super Mario Bros-filmen framsto hun som en tydelig og ansvarsbevisst leder av sopperiket.

Da er det bare rett og rimelig at hun får innta hovedrollen på den store scenen (selv om det ikke er første gang). Gjennom flere roller i forskjellige oppsetninger vil Peach få forskjellige egenskaper som ser ut som det vil variere opplevelsen godt. Det vi har sett av spillet kan nesten minne om et Kirby-spill, krydret med masse minispill. Håpet er at det ikke blir for banalt, så også den eldre garde kan finne moro i dette spillet.

Nintendo pleier å treffe den balansen godt, så jeg er ikke veldig bekymret for det.

Senua’s Saga: Hellblade II

Sjanger: Actioneventyr
System: Windows, Xbox Series X/S
Utvikler: Ninja Theory
Kommer: 2024

Det første Hellblade-spillet ga meg en opplevelse jeg knapt har opplevd maken til. Lyddesignet skapte en helt unik stemning som var imponerende og skremmende på samme tid. Bruken av binaural lyd for å skape en illusjon av stemmer i hodet i 3D. Noen av stemmene er kritiske, andre ønsker Senuas beste. Noen ganger hvisker de i høyre øre, andre ganger i venstre.

Med en kamp inne i hodet, og en annen utenfor kroppen var Senua’s Saga var en skjellsettende opplevelse på mange måter. Kampsystemet var spennende og gjorde kampene mot grufulle demoner nervepirrende. Det tunge bakteppet med Senuas psykose og sviktende mentale helse skapte et psykologisk skrekkspill det knapt finnes maken til.

Senua’s Saga: Hellblade er et spill som kommer til å sitte i meg lenge. Jeg håper ventetiden blir verdt det og at oppfølgeren gjør tilsvarende inntrykk.

Skate 4

Sjanger: Sportspill
System: Windows, MacOS, PlayStation, Xbox
Utvikler: Full Circle
Kommer: ???

Tillater meg et lite «long shot» til slutt. Det begynner å bli en stund siden EA fortalte at de jobbet med Skate 4. Siden da har det vært mer eller mindre radiostillhet fra den kanten.

Skate-serien revolusjonerte rullebrett på skjerm da de gjorde sin inntreden for omtrent et halvt liv siden. Med mer realistisk fysikk og et kontrollsystem der hver stikke kontrollerte hver sin fot, ble jeg fullstendig hektet. Det første spillet brukte jeg antageligvis hundrevis av timer på. Jeg ønsker meg egentlig ingenting nytt fra det neste Skate-spillet.

Jeg håper inderlig EA ikke rokker ved den gode oppskriften som har ligget til bunn i de andre spillene så langt. Jeg vil bare ha den samme gode følelsen fra å lande kule triks og linjer. En kul by med steder jeg kan slippe meg løs og finne kreative måter å bruke omgivelsene på. Ikke påtvungen online-funksjonalitet, sesongpass eller in-game valuta. Bare ren og skjær skateglede.

Øystein Furevik

Visions of Mana

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5, PlayStation 4,, Xbox Series X/S og Windows
Utvikler: Square Enix
Kommer: 2024

Secret of Mana er spelet som eigentleg har æra for at eg er den eg er og er i posisjon til å sitje her og fortelje landet kva eg gler meg til. Det var dette spelet som på Super Nintendo ein gong på tidleg 90-tal opna auga mi for ei fantasirik verd full av magi, herleg musikk, og ein actionfylt kvardag. Det var med store auge eg i eit spelmagasin las om oppfølgjaren, Secret of Mana 2, og korleis utviklarane hadde ein visjon om å gjere det like pent som ein Disney-film. Noko dei nesten fekk til i det som må vere lov å kalle det aller, aller penaste Super Nintendo-spelet.

Secret of Mana 2 skulle ikkje bli lansert på engelsk før 2019, under namnet Trials of Mana. Eit år seinare kom remaken, ein oppdatert og moderinsert versjon av Super Nintendo-klassikaren som traff blink på nesten alt, bortsett frå eit lite punkt; ein noko tafatt visuell presentasjon som vitna om eit beskjedent budsjett.

Du kan kanskje tenkje deg gleda som velta over denne karen då Visions of Mana blei kunngjort på tampen av året. Eg er mann nok til å innrømme når ei tåre glir nedover kjaken. Ikkje berre er det eit nytt Mana-spel, men det er eit nytt Mana-spel som ser ut til å levere noko som er så blendande vakkert at det smeltar saman med den nydelege kunsten som alltid har vandra hand i hand med desse spela. Så mykje om kva spelet går ut på veit vi ikkje. Vi møter ein ung mann som må reise på ei ferd til det enorme manatreet. Klarar Square Enix å fange berre litt av magien til dei første spela i denne serien, og blande det med moroa frå Trials of Mana-remaken må det bli bra.

Dragon's Dogma 2

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5, Windows og Xbox Series X/S
Utvikler: Square Enix
Kommer: 24. mars 2024

Mitt første møte med Dragon's Dogma var under E3-messa å 2011 då eg var heldig nok til å få prøve åpningssekvensen. Det var nok. Det er noko med å vite når du er fortapt. Når du veit at du er sjanselaus, og det er ingen veg tilbake. Eg var så lamslått av kor fett det var at eg knapt greidde å å stotre fram eit einaste fornuftig spørsmål til regissør Hideaki Itsuna som var veldig klar for å svare.

Dragon's Dogma har i åra etter blitt spelet eg har nemnt og dratt fram om att og om att til alle som snakkar om dei fantastiske rollespela dei spelar. Det spelar inga rolle om det er Dragon Age eller The Witcher eller Elder Scrolls, alle som spelar desse spela i den tru dei har gode kampsystem tek feil, og burde spele Dragon's Dogma i staden. Dragon's Dogma er spelet som viste at store, opne rollespel kan ha fantastiske kampar. Alle som trur dei hadde fantastiske kampar før Dragon's Dogma tek uansett feil. Spel Dragon's Dogma i staden, takk meg seinare.

I Dragon's Dogma er det mange måtar å drepe eit beist på. Du klatre opp på kyklopsen og stikke den i auget med eit sverd for å gjere livet surt, du kan kappe det eine hovudet av ein chimera så den sluttar å kaste magi, eller du kan kaste ein mugge med olje på gridden og sende ei eldkule på han så fjøyra brenn opp og den deisar i bakken. Det er berre på overflata, under ligg eit kjapt, detaljert og spenstige kampsystem som gjer kvar kamp til ein fest. Dragon's Dogma 2 ser ut til å utvide og forbetre på alt dette, og eg er så klar at eg nesten ikkje held det ut.

Like a Dragon: Infinite Wealth

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One og Xbox Series X/S
Utvikler: Ryu Ga Gotoku Studio
Kommer: 26. januar 2024

Sega

I mange år var Yakuza-serien ein av desse seriane eg var veldig nysgjerrig på, men aldri heilt kom i gong med. Det var litt tregt, det var mange spel, det var vanskeleg å vite kvar ein skulle byrje, og mest av alt var eg litt metta på det litt masete kampsystemet som tvang deg inn i eit knappehamringsinferno rundt kvart byhjørne.

Eg fekk likevel ei rekke spel unnagjort takka vere knallgode historier, men det var først med Yakuza: Like a Dragon at serien etter mitt syn for alvor fann fotfeste. Med dette spelet skifta utviklarane over til eit turbasert kampsystem, vi fekk eit nytt persongalleri som vaks og utvikla seg på herleg vis utover i spelet. Serien har no formelt skifta namn til Like a Dragon på engelsk, og no er den direkte oppfølgjaren til Yakuza: Like a Dragon; Like a Dragon: Infinite Wealth rett rundt hjørnet.

Vi møter igjen Ichiban Kasuga, den rufsete og ekstremt entusiastiske fyren i burgunderdressen. Denne gong må han reise heile vegen til Hawaii for eit flunkande nytt eventyr. Her vil han møte den gamle helten Kazuma Kiryu, og saman må dei bryne seg på ein haug nye utfordringar. Blant dei finn vi òg ein solid bunke nye valfrie aktivitetar, som minispel inspirert av Harvest Moon og Crazy Taxi. Her blir det galskap.

Granblue Fantasy: Relink

Sjanger: Actionrollespill
System: PlayStation 4, PlayStation 5 og Windows
Utvikler: Cygames
Kommer: 1. februar 2024

Granblue Fantasy: Relink er meir enn eit spel med eit forferdeleg dårleg namn. Eg veit ikkje kva Cygames eigentleg prøvar å selje, men eg hadde bite på om nokon sa det hadde noko med modem å gjere. Granblue Fantasy: Relink er likevel eitt av dei spela eg ser mest fram til i år, for dette er eit digert japansk rollespel som har nokre svært spanande namne på utviklarsida.

Til dømes er Hideo Minaba sjef for den visuelle retninga spelet har tatt, og han har hatt liknande roller på fantastiske visuelle perler som Final Fantasy IX og Final Fantasy XII. I tillegg er Final Fantasy-legende Nobuo Uematsu blant komponistane, noko som bør sørgje for at dette om ikkje anna bør bli ei flott oppleving for auge og øyre.

Spelet blei først avslørt i 2017, og dei som har venta på dette, dei har venta lenge. Spelet lovar å by på ei diger og fantasifull verd full av svevande øyer der du skal få kjempe mot eldgamle beist med eit actionfylt kampsystem som ser ut til å utfordre triggerfingeren. Vi møter ei ekspanderande rolleliste med eventyrarar som får bryne seg på det eg berre kan håpe blir ei god og underhaldande historie. Vi får berre håpe spelet ikkje gjer som mange andre moderne japanske rollespel, og druknar seg sjølv i oppbrukte troper og stereotypar.

Final Fantasy VII: Rebirth

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5
Utvikler: Square Enix Creative Business Unit I
Kommer: 29. februar 2024

Det er med litt morbid fascinasjon eg ventar på Final Fantasy VII: Rebirth. Eg var på ingen måte ein stor fan av Final Fantasy VII: Remake. Eg meiner mange av vala som blei gjort der var mildt sagt tåpelege, og eg håpar utviklarana strammar opp mange hakk i del to. Får eg fleire idiotiske sideoppdrag om å leite etter kattar medan verda held på å gå under trur eg kanskje eg slår opp med akkurat denne delen av Square Enix-imperiet.

Mykje var likevel bra med Final Fantasy VII: Remake. Kampsystemet var ein sann fryd, musikken var herleg, og så lenge historia heldt seg tru mot originalen i staden for å dytte inn mykje nytt skvip, og banke oss i hovudet med Sephiroth-kjeppen annankvart minutt, var det ei skikkeleg god oppleving.

Det eg ser mest fram til med Rebirth er den digre verda vi no får utforske. Ikkje berre har dei tatt verdskartet frå Final Fantasy VII og gjort det til ei diger interkativ verd, dei har òg fylt den opp med nye område og stadar å ta turen. Eg har òg ein haug med digre spørsmål. Kva veg vil historia eigentleg gå etter alle dei bisarre hendingane i Remake? Er Zack i live? Kva vil skje med ja du veit kva eg snakkar om? Kvar vil det slutte? Eg er klar. Kroppen er klar. Fingrane kryssa for at dette for meg blir ein like stor opptur som den Andreas Bjørnbekk hadde med The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom etter Breath og the Wild.

Det var våre skribenters lister, men vi er også nysgerrige på hvilke spill du ser frem til. Kommenter gjerne i kommentarfeltet nedenfor.

Siste fra forsiden