– Norske spillutviklere trenger hjelp

Forsvinner i mengden, mener arrangørene bak spillutviklerkonferansen Konsoll.

Petter Lønningen/Gamer.no

Norges største spillkonferanse, Konsoll 2015, gikk av stabelen siste uken i oktober. Spillutviklere fra både inn- og utland kom til Bergen for å lære av hverandre, og for å tips til hvordan å lykkes på det harde spillmarkedet. Og det trengs, skal man tro Linn Søvig, styremedlem i Spillmakerlauget og primus motor bak konferansen.

Utviklerikonet Tim Schafers Double Fine Productions var representert ved art director Lee Petty. Han oppfordret utviklerne til å jobbe grundigere med spillenes visuelle stil, og kunne i samme slengen avsløre at studioets neste spill, Headlander, slippes til sommeren 2016.

– Spillutvikling er fremdeles en ung næring, særlig her til lands. Mange utviklere kommer gjerne rett fra skolebenken, hvor de lærte faget av lærere som selv gjerne bare har ett eller noen få spill på samvittigheten, sier Søvig til Gamer.no.

På årets konferanse, den fjerde i rekken, har 220 utviklere møtt opp for å få vite hvordan de skal hevde seg på et stadig mer uoversiktelig marked.

– For tre år siden holdt det å få spillet sitt på Steam Greenlight. Da var det meste gjort, men bare i fjor ble det sluppet rundt 1900 spill via Greenlight. Med slik konkurranse må man vite hvordan man skal skape oppmerksomhet rundt spillet sitt. Og den spesialkunnskapen mangler mange norske utviklere, mener Søvig.

– Liten erfaring

– Mange norske spill blir sluppet fordi utviklernes årshjul krever det; de er avhengige av å få spillet i salg for å få det til å gå rundt. Dermed slippes det også mange spill med mange bugs og småfeil, som mangler den siste finishen. Resultatet kan ofte bli dårlige anmeldelser, som igjen kan gå ut over salget, men utviklerne har ikke noe valg. Spillbransjen er fremdeles så liten her til lands at det er de færreste som har råd til managere og markedsførere, mener Søvig.

– Mange norske utviklere mangler kunnskap om hvordan de skal skape blest rundt sine spill. Konsoll er en konferanse hvor de kan lære dette fra noen av bransjens beste hoder, sier Linn Søvig, styremedlem i Spillmakerlauget.

Målet med Konsoll er at utviklerne skal kunne bygge nettverk, lære seg markedsføring og å få innspill til den kreative fasen. For slik bransjen er nå, må alle gjøre litt av alt.

– Norske spillutviklere er flinke folk som jobber beinhardt for å lage noe som er så bra som mulig, men det er mange som ikke vet hvordan de skal skape blest om sitt prosjekt; mange har ikke en gang arbeidserfaring fra ordentlige bedrifter. Men likevel skal de drive spillutvikling, skape salg, jobbe med pressen og styre økonomien for sin egen bedrift. Da er det viktig å kunne lære av noen av bransjens beste hoder, sier Søvig.

Og de er så absolutt til stede. Blant de største navnene som gjester årets konferanse, finner vi Lee Petty (Double Fine), Emmy Jonassen (Indie Game Girl) Kate Edwards (Den internasjonale spillutviklerorganisasjonen IGDA, tidligere Microsoft), Claire Blackshaw (Sony) og Raúl Rubio Munárriz (Tequila Works, tidligere MercurySteam Entertainment).

Vil realisere spilldrømmen

Norske spillutviklere er fremdeles i gründerfasen, men det betyr ikke at de ikke har ambisjoner.

– Dagens utviklere har vokst opp med mediet. De har spill i blodet, og er klare for å fortelle historier som er viktigere for dem, sier Søvig.

– Dagens utviklere vil lage spill de selv har drømt om å få spille, sier Yngvill Hopen i Bergen-baserte Henchman & Goon.

Konsolls programsjef Yngvill Hopen – som også er kunstnerisk sjef hos norske Henchman & Goon – nikker bifallende.

– Før var det en trend med såkalte pikselspill, hvor alt hadde en veldig tydelig retroestetikk. Men dette var bare det overfladiske, visuelle uttrykket. Nå er det flere stilarter som gjør seg gjeldende, men først og fremst vil de fortelle dypere historier; de vil lage spill de selv har drømt om å få spille, sier Hopen.

– Konkurransen blant indieselskapene er større enn noensinne. I 2009 var det rundt 300 utviklerselskap i Skandinavia. I 2013 var det over 700, sa Emmy Jonassen, grunnlegger av nettressursen Indie Game Girl som hjelper utviklere ut av startgropen.

– Dessuten er det mange som er veldig interesserte i ny teknologi. Særlig virtual reality er populært akkurat nå, føyer hun til.

Også Konsoll har ambisjonene i orden. Til neste år fyller spillmessen fem år, og da ønsker de seg bransjens store innovatører på gjestelisten. Fremtiden ser lys ut, mener arrangørene.

– Vi får fantastisk støtte av Hordaland fylkeskommune, Høgskolen i Bergen og NCE Media, melder Søvig.

Men slik har det ikke alltid vært.

– Det første året var det veldig vanskelig. Mange trodde at vi som driver med dataspill bare sitter på gutte- eller jenterommet og spiller hele dagen.

– Enkelte var ganske frekke og lo av det vi prøvde å få til; på ett møte ble jeg så sint at jeg beit meg så hardt i leppen at jeg begynte å blø. Men da jeg kom tilbake året etter for å prøve på nytt, var de litt imponerte over hva vi hadde fått til. Det tredje året skjønte de at vi mente alvor og var veldig interesserte, forteller hun.

– Det blir stadig flere som skjønner at dette er en viktig næring i vekst. Og slikt kan bli viktig for Norge i fremtiden, avslutter Søvig.

Du kan se videoer fra tidligere Konsoll-messer på Spillmakerlaugets YouTube-side.

Siste fra forsiden