Nye detaljer om Age of Empires III

Ensemble Studios har nå latt seg intervjue om Age of Empires III, og som ventet hadde de mye spennende å si.

Det er det amerikanske nettstedet IGN som har sikret seg det første nettbaserte intervjuet angående Age of Empires III. Mye av det som ble sagt var allerede kjent (se gårsdagens artikkel), men naturligvis kom det også frem spennende ny informasjon om det neste Age of Empires-spillet, som allerede nå ser ut til å bli svært imponerende.

Den første avsløringen kommer når IGN spør om hvorfor utviklerne valgte å fokusere på oppdagelsen og koloniseringen av Amerika. Her svarer Ensemble at de følte tilhengerne forventet at hvert spill i serien skulle ta for seg en ny tidsepoke, litt fremover i tid enn den forrige. Ved å ta for seg tiden mellom 1500 og 1850, holder de fremdeles mulighetene åpne for fremtidige spill i serien uten å måtte gå tilbake i tid. Dette indikerer at Age of Empires IV (altså neste spill igjen) vil foregå på 1800 og 1900-tallet.

Ensemble forteller imidlertid at selv om militærteknologien har blitt forbedret er kampene i prinsipp ganske like de kampene vi opplevde i tidligere AoE-spill (selv om hærene nå vil være mye større enn tidligere). På tross av at kruttet for alvor gjør sitt inntog er det fortsatt mye fokus på nærkamp, sverd og spyd, og den største forskjellen fra tidligere er kanskje at artillerivåpen som kanoner nå brukes mye mer effektivt mot soldater (og ikke bare mot bygninger og murer).

Apropos bygninger og murer; i og med at spillet benytter seg av en realistisk fysikkmotor, vil alle bygninger ødelegges på en autentisk måte, bit for bit. Dette betyr for eksempel at tårn kan falle over soldater og knuse dem, og slik bruk av realistisk fysikk er et praktisk talt ubrukt virkemiddel i sanntidsstrategisjangeren. Grafikkmotoren i seg selv skal være mer avansert enn noe spill på markedet i dag, og er fullstendig basert på DirectX 9. Her finner vi alle de vanlige skryteeffektene, og det hele ser svært imponerende ut.

Det er ikke bare grafikken som har blitt endret; omtrent alle gameplayelementene har blitt kraftig justert - ikke så mye at spillet føles som noe annet enn et Age of Empires-spill, men likevel så mye at spillet kommer med en rekke nye muligheter ikke tidligere sett i serien. Både kampsystemet og økonomien har fått store endringer, men det ser ut til at begge aspektene vil være like viktige som før. Vi trenger med andre ord ikke være redde for at Age of Empires III vil følge strømmen i markedet og fokusere mindre på økonomien.

I forhold til hovedkampanjen har utviklerne lært mye av Age of Mythology, og denne vil være karakterdrevet og la spilleren oppleve en del historiske hendelser, samt mye som utviklerne har funnet på selv. Ensemble har seks designere som jobber fulltid bare på kampanjen, for å sikre at den blir så god som mulig.

Når det gjelder utgivelsen vil ikke Ensemble røpe noen spesifikk dato enda, men forteller at de bevisst har ventet med å kunngjøre spillet, slik at de er sikret at det kommer ut innen en rimelig tid etter at de løftet sløret av tittelen. Vi vil med andre ord slippe å vente i det uendelige før vi får oppleve Age of Empires III. De forteller også at de har satt av mye tid til finpussing av gameplayet, da de mener den siste finpussen utgjør den største forskjellen på et godt spill og et fremragende spill.

Siste fra forsiden