Postal 2

Postal 2 trenger vel ingen introduksjon. Spillet er minst like kjent som de absolutt største titlene på PC, og grunnen er enkel: Spillet inneholder ekstremt mye vold, og vold vekker oppsikt. Spørsmålet er naturligvis om spillet kan tilby noe utover denne volden, og svaret er overraskende nok et klart ja.

Side 4
Side 5

Lær spillet å kjenne
Negative omtaler på nettet og diskusjoner på forumet leder meg til å tro at veldig mange misforstår hele poenget med Postal 2. Det er ikke meningen at du skal løpe rett ut i spillverdenen og skape så mye trøbbel som mulig. Det er ikke meningen å drepe så mange uskyldige som du kan. Hvis du tror det, og spiller Postal 2 deretter, kommer du rett og slett til å få en relativt sur gameplay-opplevelse. Det er rett og slett ikke så gøy å bare skape problemer for folk. Det som imidlertid er gøy er å følge spillets (relativt tynne) historie, utføre de oppdragene du får og utforske spillverdenen. De hypervoldelige elementene er der bare som en slags bonus, om du vil. I motsetning til i GTA-serien får du aldri noen oppdrag som direkte går ut på å drepe eller skade noen.

Spillet skryter av at du kan være så voldelig eller fredelig du vil, og selv om det er å trekke det vel langt (okay, så er det kanskje mulig å spille igjennom uten å drepe en eneste sjel, men da skal du være sinnssykt god) er det et faktum at du aldri behøver å krumme et eneste hår på noens hode uten at de har angrepet deg først. Hvis du spiller etter det prinsippet at du ikke skader andre uten at de er fiendtlige er ikke Postal 2 særlig verre eller bedre enn andre skytespill (i forhold til en eventuell debatt om Postal 2 går for langt eller ikke er det litt viktig å huske på nøyaktig hva andre skytespill lar deg gjøre, og gjøre seg opp en mening om det f.eks. er verre å drepe en fiendtlig antispilldemonstrant enn en vernepliktig tysker utkommandert til å kjempe en krig han antakelig ikke har noen som helst lyst til å være med på).

Fantasifullt våpenarsenal
Postal 2 inneholder en rekke utradisjonelle våpen. Det første våpenet de aller fleste vil få fatt i er en stor spade. Denne og bensinkanna, som jeg vil snakke mer om senere, regnes ikke som våpen i politiets øyne med mindre du aktivt bruker den, noe som kan være en helt klar fordel i enkelte situasjoner. Spaden kan du naturligvis slå med, og treffer du godt nok kan du separere hodet til en person fra kroppen hans/hennes. Så var det bensinkanna, da. Denne er kanskje det mest geniale våpenet i hele spillet, og den fungerer rett og slett som ei vanlig kanne med bensin. Du holder inne skyteknappen for å helle bensin på marka (husk at bensinen oppfører seg realistisk og kan renne utfor bakker o.l.) eller andre ting. Når du er fornøyd trykker du høyre museknapp for å tenne fyr med ei fyrstikk. Resultatet kan ofte være utrolig spektakulært.

Det å for eksempel tenne fyr på en parkeringsplass full av biler er ikke akkurat anbefalelsesverdig i virkeligheten, men i Postal 2 fører det til et fyrverkerishow uten sidestykke. Eventuelle personer og dyr som skulle være så uheldige å komme i kontakt med flammene blir forvandlet til levende fakler. Dette inkluderer deg, hvilket bringer meg fint til et av spillets absolutt mest uortodokse "våpen". Din egen lille Postal Dude junior. Glidelåsen i buksa har en egen knapp, og når du trykker den slenger du frem lillemann. Da er det bare å sikte og skyte. Dette leder naturligvis til mange usannsynlig barnslige og usmaklige situasjoner. Uansett, Postal Dude jr. har sin egen funksjon i spillet, nemlig som brannslukningsapparat. Skulle du være så uheldig å bli satt fyr på må du raskest mulig trekke frem snabben, peke opp i lufta og dusje deg selv. Du kan også slukke andre ved denne metoden. En advarsel til slutt: Politiet liker ikke at folk går rundt og blotter seg, så vær litt voksen, okay? Okay?!

Lek med ilden begrenses ikke kun til bensinkanna. Spillet inkluderer også Molotov Cocktails og napalm. Sistnevnte er utrolig interessant. Det er en slags granatkaster som skyter ut granater fylt med napalm. Mens disse granatene befinner seg i lufta vil de lekke napalm, og alt som er under banen til denne granaten vil antennes. Resten av våpnene er ganske konvensjonelle - revolver, hagle, maskingevær, håndgranater (som også kan brukes som landminer), snikskytterrifle og en rakettkaster. Sistnevnte er litt artig fordi når du avfyrer den kan du få den til å velge et mål som raketten vil forfølge nærmest uansett hva som skjer. Det å møte motstandere bevæpnet med rakettkaster er fryktelig, da rakettene vil følge etter deg selv om du skulle løpe inn og gjemme deg i et hus. Lyden av et vindu som knuser akkurat når du tror du er i sikkerhet kan være uholdbar.

Side 4
Side 5